AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.374

Oppbygging av 2,7L M20-motor

Sida 2 av 3
2 mm skall du plana.

Veven har 6mm längre slaglängd än 325 ans vev.
Stakarna är 5mm kortare.

Veven,6mm/2=3mm
Stakarnas länd är 5mm

Så det blir 2mm att ta bort,då blir kompen som du har nu.

Hur kan du ha 9:7:1 i komp nu?

bengan
Takker for svaret.. Jeg har 325I motor u/kat. Denne ble levert med 9:7:1 i komp mellom '85 og '87... men jeg leste at du hadde 9:4:1? i komp når du planet blokka di 2,11mm. Gikk du da ut fra motor med 8:8:1 i komp? Økte kompen din fra 8,8 til 9,4 bare ved å plane blokka 0,11mm ekstra?
Sl
116
Slimm
325iX Touring -90
Nej, kompet ökade inte från 8.8:1 -> 9.4:1
pga de 0.11mm extra.

MEN, eftersom slagvolymen ökas från 2.5 -> 2.7 liter
och volymen i förbränningsrummet är oförändrat
så ökas ju kompressionsförhållandet automagiskt.

-------------------------------------------------
Tomas Lind
BMWCS #3640
The best drug in the world is still Adrenaline...
Exakt som SLIMM skrev.

Det var en trimmare i Katrineholm som räknade ut allt till mig,sen gjorde jag bara allt arbete själv istället.
Nästa steg för att öka kompen är att svarva kolvarna lite mer på uppbyggnaden av kolvtoppen.
Sen blir det att plana lite till...då får du lite till i komp...

Webbie:

Hoppas att det löser sig.

P:S Du MÅSTE att ett justerbart kamdrev annars så kan du inte nolla motorn vid monteringen av kamremmen.

Bengan

Så hvis jeg planer blokka 2mm, så vil jeg også få høyere komp enn den originale på 9:7:1? Hvor mye i såfall?
Bengan.. Ser du har brukt spridare og luftmengemåler fra 535. Passer mengdemåleren rett på elkontakter fra 325, eller har du bygd om mengdemåleren? Fungerte det bra med 284gr kam? Ca. hvor på turtallsregisteret begynte bilen din å dra bra og hvor la du turtallsperren? Gikk den rent og fint på lave turtall?

Jeg vurderer å bruke 288gr kam.. tror du dette vil fungere bra? Tenkte også jeg skulle bruke Unichip +++

Er det realistisk å klare å ta ut opp mot 250hk av en slik motor, eller er det litt vel optimistisk?

Håper du ikke blir altfor lei av alle sp.m mine....

Mvh webbie
Spridarna och lufrmängdmätaren passar rakt av...325 och 535 har samma elkontakt till mängdmätaren.

Tongången pendlade mellan 800r/min o 1200r/min.
kanska jobbit att ha tomgången så pendlande.

Kör du med en 288 kam så blir det jobbigare för dig oxå...mer problem än vad jag hade..
Du kanske inte kan besikta bilen med den kammen..

Du får oxå ett dåligare bottendrag med en 288 kam...allt kommer på höga varv istället...inte roligt att köra bilen då.

Motorn klarar aldrig 250hk...spjällhuset och insuget klarar ca 235hk...
Men byter du till sepparata spjällhus och en ny insugskammare så blir det bättre..men dyra..

Bengan
Ganska och dyrt skall det stå..

bengan
Hadde du gjort noe med selve innsugsmanifolden eller var den original? Er det realistisk at en kan hente så mye hk. og nm. på å extrude hone manifolden som her? Länk
Se på "intake manifold".
Men om jag änvänder 325 block med diesel vevaxel o 320/323 stakar + org. 325 topp vad får jag för komp om jag inte planar överhuvudtaget???

Länk
Caulev: Vilka kolvar skall du köra ?
Om du kör med 325 orginalkolvar så hamnar kompen under 8:0:1.
Tror inte att du kan köra bilen äns med den kompen...
Planar du blocket 2.11mm så blir kompen 9:4:1...

Bengan
Jag har en turbo motor idag som jag vill sänka komp. på till ca 8,0 eller 8,3.
Och jag hade tänkt att köra med orginal kolvar, ev oringa blocket.

Länk
Om du inte planar blocket så komemr inte motor att fungera...kan inte köra med den komp som du får utan att plana.
Svarva ur kolvarna istället...

bengan
Svenska språket är svårt!! :)))
Lite stav fel,men antar att du förstår..

bengan
Hei igjen... Hvis jeg bruker td veiv, 323 staker og 325 original stempel.. hvordan er det da med klaring til veivakselen? Må jeg justere stemplene i underkant? 325 stemplene er jo beregnet på 5mm lengre staker...
Förstår inte vad du skrev :(((

bengan
Ok... Jag lägger om til svenska.. =) Jag ska använda turbodiesel vev, 323 stakar och originala 325 kolvar.

Frågan är om jag måste ta bort material längst ner på kolvarna för att dom inte ska slå i vevakselen. 325 kolvarna är ju beräknda på 5mm längre stakar... äller behövs det inte?
upp......
Behövs inte.
Det passar rakt av...blir kanonbra

Bengan
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Råkade hitta lite intressant information angående kolvarna i m20. Kanske ngn e intresserad, eller har ngn nytta av detta. --> Länk

///air, BMW Club Finland #2150
MSN: luften@hotmail.com

325:an -> Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.