|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Hei... Er det noen som vet hvilken veiv, staker og stempel man bruker når man bygger om 325I til 2,7L?? | |
|
Enklast är väl om du får tag på ett ETA block samt använder en 325 topp så får du en 2,7 om jag inte minns fel. Annars så kan man använda dieselveven tror jag. Testa med att sök då detta har diskuterats förr. "Letar efter en trimmad E28" |
|
| 325 block, diselens vev,och stakar från 323 så får du 2,7liter tror jag eller?! | |
| Med ett ETA block så är det bara att montera 325 topp ochse glad ut. Med dieselvev så bör du byta kolvar till en uppsättning med kolvbulten uppflyttad tre mm, men det är ingen budgetlösning direkt. | |
|
Her var det jo litt forskjellige svar.. glemte å nevne at jeg ikke skal ha turbo, så høy kompresjon er bare bra. Går det å bruke dieselveiv, 325 staker og stempel? Hva vil kompresjonen havne på da? Har 325 motor u/kat, så kompen er vel nå på 9,4 tror jeg.. Går ut fra at det er best å bruke stemplene som sitter i, for disse er vel tilpasset toppens forbrenningsrom? Spiller det noen rolle om veiva er fra diesel eller bør den være fra turbodiesel? |
|
|
Ta 325 block,plana det 2.11mm Ta sedan 323 stakar med 325 kolvar och ETA eller diselveven...vipps så har du en 2.7L med 9:4:1 i komp. Kan även använda ETA blocket som Bäckis sa,men då blir kompen 8:0:1 ,kanon för turbo. bengan |
|
| Takker for hjelpen.. da er det bare å begynne å lete etter deler. :) | |
|
Bengan: Så om man tar ETA block med 325-topp utan att plana nåt, så får man 8:0:1? Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience. |
|
|
Bengan: Räcker kamremsträckaren till när man planar så mycket? Kiip Spiiding! |
|
|
Svinfint: Ja,kompen blir 8:0:1 utan planing av blocket. Spiidfriik: Jag kamremssträckaren räcker,men du måste ha justerbart kamdrev annars så går det inte.. Allt fungerade kanonbra på min motor...den gick mycket bra. Bengan |
|
|
svinfint: Då skall det vara en komplett ETA-bottendel..bara att bulta på 325 toppen och kompen blir 8:0:1 Bengan |
|
|
Bengan: Ok ,tack för infon :) Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience. |
|
|
Se min bil: Länk Det är en 2.7L m20.... bengan |
|
|
Så trevligt! :-) Då är bara problemet att hitta en td vev... Hur fixade du drever justerbart, det har ju bara en centrumbult... Kiip Spiiding! |
|
|
Wbbie: Det är td veven som gäller, den är smidd. Den har 3mm längre slag än 325. 323 stakarna är 5mm kortare, därav planingen av blocket på 2mm drygt. Rätta mej om jag har blandat ihop detta Bengan. Kiip Spiiding! |
|
|
Spiidfriik: Stämmer bra...Plana blocket 2.11mm...högre komp om du kör sugmotor.. TD veven är smidd,men ETA duger säkert till ca 400hk. Veverna har samma art nummer i ETKn... Kamdrevet kan man göra ett själv om man har rätt maskiner...annars så köper man ett hos tex motornord eller MH-styling. Bengan |
|
|
Veven... Ursäkta min okunnighet :) Men det är alltså veven från E36 325 td alla pratar om. Eller? Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience. |
|
|
svinfint: Nej, från en 324 td, alltså en e30. "Letar efter en trimmad E28" |
|
|
Går även med en 524td E28. Länk |
|
| Hei igjen.. :) Har nå fått tak i en veivaksel fra en 524td, men har et sp.m. Jeg har komp. på 9,7 originalt i min 325I. Er det noen som kan regne ut nøyaktig hvor mye jeg skal plane blokka for å få samme komp? | |
| Glemte å nevne at jeg skal bruke 323 staker som er 5mm kortere enn 325 stakene.. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.