AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.042

Volvo billig å trimme?

Eg har alltid trodd volvo var så billig å trimme helt til eg leste nyeste Bilsport. Der leste eg om Andreas Arthursson sin 325 med ca. 540 hk.(racefuel). Han hadde brukt under 100 000 på projektet. Kanskje det ikkje er så mye dyrere å trimme (turbokonvertere) BMW enn det er å trimme Volvo?

Hva synest du??
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Skillnaden ligger väl i att det finns original turboprylar till Vobblo medan man måste tillverka allt själv till BMW (745 undantaget).
Men denna skillnad gäller ju bara vid mindre effektuttag. Ska man ha rejält med pulver blir det nog billigare med BMW då man inte måste byta ut allting.

I vilket fall tror jag inte det är så många som väljer mellan Vobblo eller BMW, det är ju helt olika grejer som tilltalar olika folk.

Kiip Spiiding!
Har nemlig en 316 e36 der eg har planer om å sette nedi en B230ft Volvo motor og trimme den til ca. 300 hk. Blir kanskje BMW turbo motor etter det!
Tu
114
Turbotomte
325 coupé -94 Twinturbo
jag har trimmat endel volvo å det är mycket billigare med volvo! Ja tycker du ska satsa på volvomotorn om du bara ska ha 300hk. Det är billigt å trimma till 300hk. Sen börjar det kosta pengar. Jag har oxå tänkt tanken att sätta i en volvomotor. Tänk vad alla ska störa sig på de.=) Men det blev en M50 motor för min del.

Flere som har meninger om dette??

Volvo vs. BMW når det gjelder hk. og pris!!!
Kr
140
Krigh
328iT -96 M-optik

1602 2,5 Tic -68
Det är förbjudet att stoppa i volvo-motorer i BMW!!
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Det är min bil du pratar om!
Javisst de är mycket billigare att få 400-500hk i en bmw motor är volvo motor...
Så självklart ska du turbokonventera en bmw motor,du får inte stoppa i en volvo motor(traktor)
/Andreas A

Andreas:

Hei!
Kanskje du vil fortelle litt om motorbygget (litt mere en hva som står i bilsport)?? Høres veldig interesant ut!!
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Är inte så insatt längre i volvo men är rätt säker på att 500-600hk för under 100.000kr ska nog inte vara några problem ur en volvo.
Om jag minns rätt så är det B23et som har smidda kolvar och ett block som är bra att ha som grund även b230ft motorn ska vara bra men vet ej hur det är med kolvarna i en sån. Med evo-topp, större turbo, bättre ic, smidda stakar och vev som även ökar slaglängd därmed volym och ett soppa system som ger tillräckligt så är nog inte 500-600hk för under 100.000kr omöjligt.
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
B23ET block, balanserat och o-ringat
531 topp som är duktigt portad
Större ventiler
Fint grenrör
GT40 turbo
Stor wastegate
Stor ic
Stor downpipe
Stora spridare
+ nå små grejer som jag förmodligen glömt

Men med detta ska man kunna få 500hk+ och det ska kosta en bra bit under 100.000kr. Kostar kanske hälften om man gör mycket själv och letar sig till bra priser. Så volvo är billig att trimma om man inte ska upp i effekter där det närmar sig 4-siffrigt för då behöver man större motor helst.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Alltså hela mitt bygge inkl bil och fälgar och ny lack och div styling har kostat under 10000k
man bygger en sån motor för 30-40k om man är lite händig

[C
421
[COD]soul
325iA -91
En aspekt till är väl att volvon går att besikta, bara att skruva ner laddet och byta spridare.
Jo
744
Jonhny
745 -85
En annan aspekt är ju gången i bmw-sexan jämfört med volvon. (och ljudet)
Att det blivit billigt för Andreas beror nog mycket på att han vet vad han håller på med. Gör man fel så att det börjar gå sönder grejer eller om man ej kan komma egna lösningar så är nog volvo bättre. Det finns många att fråga och många koncept att "kopiera".
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
På en BMW motor behöver man INTE byta: topp, ventiler, stakar, vev eller kolvar.
Hur f-n kan det då bli billigare med Volvo??

Kiip Spiiding!
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Volvo är iallfall billigare, på en sådan kan man bygga en helt ny motor för mindre än den summa som vissa köper M3spoilers för =)
BMWmotorn håller mer än en Volvomotor, men vid högre effektuttag så behövs det bytas saker i BMWmotorn också.

Håller en volvo b23 till att varava 10 500varv/min, det gör en BMW M10 om man byter vippor, kolvar och fjädrar(såklart)!! Likaså håller orginalstakarna till att ladda på med turbo väldigt bra, minst 450hk, säkert mer oxå!!

Detta är inget jag provar själv, men jag vet en viss byggyägare som gjort det!!(påstår han iaf)=)

402m gick iaf på 9.6 eller nåt sånt=)
Och ska vi snacka evotoppar till volvo så räcker inte 100 000kr långt till en färdig motor!!=) har en kompis som har en evomotor på 285dhk utan turbo, den kostade inte 100 000, det dubbla!! om det räcker??
Pitebo: Volvo utan turbo, og mye effekt er DYRT ja. Men eg tenker mer på B23et og B230ft/fk, hvordan dei er å trimme i forhold til BMW motorene.
DR
47
DRutström
525 TDS Touring -94
Hej,

Pitebo, hehe, en ny EVO Topp-stomme kostar bara den runt hundra lök direkt från Kent Karlsson. Vill man vara extra tokig köper man en B230R bottendel för i runda slängar 35-40k.

Sedan måste ju allt detta iordningställas, och det kostar en hel del flis.

Vilket märke som är billigast att trimma är en rätt omöjlig fråga att svara på, då det hela handlar om resurser, kunnande och tillgång. Är man jävligt skarp på att skruva BMW, har en hel uppsjö av delar samt kompisar som sitter på en hel del delar, klart som tusan är det billigare att trimma en BMW. Samma sak om man i föregående mening byter ut BMW mot Volvo.

Egentligen handlar inte denhär debatten om vilken bil som är billigast att trimma utan det är ju bara en massa märkesfacism.

Att sedan bygga en motor på över 500hk som ska vara driftsäker och fungera i ur och skur, kostar bra mycket mer än 100k till en Volvo. En riktigt driftsäker daily driver 400hk Volvomotor kostar i runda slängar 150k att bygga, MINST. Och för dom pengarna kan man ju då lika gärna köpa ne BMW som redan har 300hk eller vad dom nu har. Smaksak smaksak smaksak.

Det var mina 5 cent.

Mvh
David
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.