AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.299

Vibrationer i framvagnen, vad är fel?

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tjena!
Jag har fått problem med vibrationer i framvagnen. För 3-4månader sedan kunde man vid parkeringmanövrar (låg fart + broms + rattutslag) ibland höra ett klonk från framvagnen. Sedan ett bromsok fram kärvade, som nu är fixat, och fick hela bilen att skaka utav bara fan så vibrerar det konstant ifrån framvagnen. Inte jättemycket, men det finns där och det stör som ordentligt. Vibrationerna blir extra tydliga då man svänger lätt på ratten.
Vad kan vara fel? Jag har ingen lust att prova mig fram och byta ut hela framvagnen helt i onödan så tips och erfarenheter mottages tacksamt!

/David
518i slow mobil
Styrleder eller krängningshämmare... Båda e enkla att känna... Styrleder enklast.. Lyft upp bilen lite, ryck i hjulet med båda armarna kl 3 och nio på däcket, då brukar man känna ett litet glapp om de e dåliga...

E28, REAL power for REAL men!
BMW e28 registret #154
Länk
Hellre blyfot och lustgas än simfot och syrgas
Fick körkort 26/9 15.30 =)
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
518i: Krängningshämmarna?!

Kan tillägga att samma vibrationer finns med både sommar och vinterhjulen, så det är ingen obalans i hjulen. Det är inte heller skivorna som är dåliga, de är nysvarvade och det finns inga särskilda vibrationer under bromsning.
Ingen som varit med om något liknande?
jocker18@home.se
mina styrleder är så slut så sbp ville ge mig direkt avställning. men jag har inte kännt ett enda glapp lr vibration...

WmB SoundZ
Brukar vara lite vibrationer men är gummit platt och sprucket kan det vara dags att byta!

Förutom styrlederna finns ju en del länkarmar, casterstag, som har gummibussningar o någon gång går ju de också sönder. Styrlederna är dock ett hett tips som sagt.
Byt dem inte på BMW bara för då kostar det!!
jocker18@home.se
emanuel. har du tips på hur man själv byter? har beställt nya och tillhörande hjälpverktyg...och en rep. bok på svenska.

men jag vill nog att någon som har gjort det bertättar lite

WmB SoundZ
Inga problem att byta styrlederna med rätt verkyg, det jobbiga är att ställa in hjulvinkeln rätt vilket nästan är omöjligt att göra själv!
Man kan mäta o mäta på millimetern, ha samma mått som innan men lik förbannat vibrerar ratten och däcken slits snabbt.

Jag lämnade in på pekkas framvagnsservice i gbg och han bytte styrled, ställde in framvagnen för 400:-.
BMW skulle ha ca 1500-2000:-!!!

Vill du testa att göra själv så är det enklast att byta både inre o yttre styrled med tillhörande mellanstag på en gång. Använd en avdragare så får du loss dem ganska lätt, mät att det nya paketet har exakt samma längs som det gamla och sätt dit o skruva fast.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ett alternativ är att vänta på diagnos tills besiktningen. Har dock slutsiffra 4 så jag vill helst inte vänta så länge.

Emanuel, har du koll på vad ett komplett paket styrstag kostar? Alltså både inre och yttre led samt stag. Det måste ju vara klart enklare att byta rubbet. Men en framvagnsinställning måste man ändå räkna med.
Har för mig att jag betalade ungefär 500:- för ett komplett på HCJ i Gbg, men tror väl att både Mekonomen o Motor Nord har likadana.

Hoppas det går bra!
Vad har du för fälgar?
Ett tips är att man måste ha centreringsringar som passar mot navet om man har fälgar som även passar, eller kanske t.o.m. är avsedda för bl.a E39.
Det duger alltså inte med att försöka styra med hjulbultarna.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Kör med centrumringar på både vinter och sommarhjul då båda fälguppsättningarna även passar E39.
Har testat utan en gång och det var en skakig upplevelse... Men det är inte detta som strular.

Är det verkligen ingen som varit ute för något liknande?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.