AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.670

Kcr-box 525 Tdsa

Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Har funderingar att montera in en kcr box på min
525 tdsa touring
men är lite orolig för om automatlådan skall hålla?
med kcr-boxen utlovades ett vridmoment på 340 newton.
men har för mig att jag läst någonstans att lådan är konstruerad för att hålla för samma siffra..dvs
340 newton..
är man inte j#"¤%&t nära haveri då..
vore intressant om man fick höra av er som har automat och provat chippa..om det håller/höll för er?
erfarenheter och så..:)

//Dogge

Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Inga svar?..har alla kört sönder sina låder och är upptagna med att slå sönder sina kcr boxar?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
JAg har själv ingen erfarenhet från KCRbox men har väl snappat upp ett och annat. Prova bla sök inlägg funkrionen ovan den ger dig nog en del att läsa.
Det jag förstått är att det bla har krävts flera återbesök innan boxen fungerat bra för någon medans någon annan fick problem med bränslepumpen. Flera är också nöjda. Sammantaget är min analys att man bör betänka noga innan man genomför en sådna operation men de som har boxen kan säkert ge en bättre åsikt.
Asken
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Min bedömning är att boxen gör nytta, högst märkbart. Det var kanske inte det som var din fråga, men kanske kan vara kul att veta. Jag hade KCR boxen monterad när jag köpte bilen, men den började strula lite. En regnig dag så klantade jag mig lite och luftade för dåligt i samband med byta av dieselfilter. Kom ut ur garaget men sedan stannade åbäket. I regnet med huven öppen fick jag försöka lufta. Sedan när bilen startade gick den mycket illa och elektroniken slog ifrån motorn och meddelade bränslesystem fel. Jag höll på bli tokig. Efter ett antal timmars felsökning, luftning mm mm så kopplade jag ur boxen och bilen gick perfekt igen....

Jag kom fram till att kabeln till motorstyrning som man kopplar boxen emellan, hade för dåligt, eller snarare saknade, damask för att hindra att vatten kommer in i kontakten. Kontakten pekar uppåt och det spöregnade...

Hur som helst märker jag ganska stor skillnad utan box. De gånger boxen strulat och gjort att motorn gått ojämt, har hängt ihop med fukt och vatten, så jag tror det är viktigt att man ser till att skydda kontakter och boxen någorlunda från vatten.

Däremot har jag inte automat så jag kan egentligen inte svara på om den riskerar att inte hålla, men sett att det finns andra på forumet som har kcr-box och automat. Kanske de kan ge dig lite info.

------------------
Always Diesel
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
Jag har kcrbox i min bil, och det som har hänt mig är att lådan har gått ner i nödläge när jag har haft boxen högt uppskruvad, så jag misstänker att det finns nån slags momentbegränsare i elektroniken.
När jag skruvade ner effekten lite så har inte problemet dykt upp igen.
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Hej..när kommer effekten då..är det mera vrid genom hela registret eller blir det som en turboknuff?
tycker du att lådan växlar annorlunda?..
jag menar den måste väll styras bland annat av momentet?

//Dogge

Effekten kommer över hela registret. Dels börjar turbon jobba mkt tidigare, och dels fortsätter bilen att dra där "original" inte ger så mycket mer. Har du väl prövat en tds med resp utan box så kan jag nästan garantera att du sätter i en.

Td
38
Tds
525tds touring-95
KCR boxen fungerar helt underbert på tdsén men var lite försiktig så du inte vrider på för mycket det gjorde jag på min tdsa och automatlådan klarade inte av det slutade med att den inte gick alls till slut
Men utan boxen vill jag inte vara (FÖRSIKTIG på justerskruven)
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
skruven?..jag har inte sett hur en kcr-box är konstruerad..men sjusterar man boxen upp turbotrycket?..om så är fallet hur mycke skall den då ladda?..hur mycke laddar du nu?
nyfiken..vad blev det för fel på lådan...vad pajade så att säga?..

wolf
Har haft en tdsa förut och när jag monterade kcr chipet så kunde jag nästan inte skruva nånting innan den börja slira vilket gjorde att jag sålde den och köpte en manuel nu skulle jag inte klara av att va utan chip funkar kanon
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
så svaret på min fråga är att på automaten är det ingen vits att chippa?lät juh tråkigt..hmm..så bmw:s automatlåder är bara dynga då..

Td
38
Tds
525tds touring-95
visst är det ide att montera boxen på tdsa bara man inte gör som jag gjorde= skruva lite till,lite till osv. var noga med att sänka effekten efter första varningen på att lådan går i nödläge. Boxen är ställbar på en liten skruv potentiometer genim ett hål i sidan på boxen men det kan du säkert läsa mer om på kcr´s hemsida
Vad jag vet så ändrar boxen inte laddtrycket så mycket utan optimerar pumpen i stället
Om du finns i sthlm kan du ju få prova min gamla box den passar tyvärr inte på min 95á dom böt modell i slutet på 95orna.
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Tyvärr så bor jag lite långt ifrån..nog för att vi norrlänningar kryssar runt en del å kör på finndiesel..*s* bor i umeå är lite långt.
Men är du intresserad å sälja den så är jag intresserad?

/Dogge

Td
38
Tds
525tds touring-95
Visst kan du få köpa den
Har du brottom? om inte så ska jag åka upp till Gällivare till jul kanske lite länge att vänta
min mail peter.kuoppala@yahoo.se
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
provad maila men det fungerade inte med adressen?
provade din andra adress som fanns här på bmwpower?

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag har kcr-box i min automatare och har kört 5000mil med så högt uppställt som går utan att lådan går i nödläge.

Märkte att laddtrycket ökade ifrån ca.0,8-1.1.

Då jag gillar att gasa mycket och aldrig upplevt några direkta problem förutom att lådan säger ifrån när boxen är för högt uppskruvad så kan jag inte direkt uppfatta vxl-lådan för att vara klen.

Jag kan inte vara utan min box...

Som KL säger tror jag oxå att det finns en momentbegränsare av något slag i elekroniken, så jag tror inte att det är någon fara eftersom lådan i så fall bryter själv.

Diesel-räsern
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.