|
|
|
|---|---|
BoHenke |
Jag har glapp i torkarmekanismen(e34). Någon som har kunskap om detta? Tack på förhand. mvh///Henke |
BoHenke |
Ingen som haft samma fel? Tacksam för hjälp då ena armen slår i huven ibland. mvh///Henke |
|
Gissar på att du måste byta mekanismen. Men kolla så inte armen på motorn är lös. På min E30 hade aluminiumhuset för en av axlarna till torkararmen slitits ut. Varför vet jag inte men det var så slitet att axeln höll på att hoppa ur... //Erik// |
|
sebbe_bmw |
Är inte detta ett klassiskt problem på E34? Kommer ihåg att jag hade det på min E34 540, kan det vart 95, och då var bilen bara två år och BMW bytte detta då på ngn förlängd garanti, tror dom bytte hela paketet inkl motor.. Sebbe |
|
Har samma problem på min. Jag har tänkt se om det går att borra upp hålen för axlarna och sedan svarva till nåt i mässing eller nåt och trycka i. Vet inte hur det ser ut. Är det någon som har en bild på aluminiumramen så man kan se om det överhuvud taget är möjligt att genomföra ovanstående eller liknande? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
| Jag har samma problem med min 525i -90. Höger torkare (Inne från bilen settt) tar i huven på 2 ställen, den är SÅÅÅ glapp! | |
|
Jodå, mina glappar på bägge bilarna, högst standardbetonat fel. Vad jag kommer ihåg så glappade torkarna på alla de andra bilarna jag tittade på innan jag köpte min 518.... Aluminiumramen är det man får byta om axlarna glappar i hålet. Runt 1500 tror jag det kostar, samt skall vara hyfsat bökig att byta. fin bil: de bästa vore väl om du fick tag på någons gamla ram som bytt. Jag har som sagt tidigare tänkt kring detta också, men det vore enklare om man hade en lös ram att testa på. ------------------ Always Diesel |
|
|
Hallå Japp, det är bara att byta hela tokarmekanismen ca 1800 på BMW. Dessa verkar alltid glappa på E34. Därav ska man nog köpa en ny om man ska byta. Köp en beg. på skroten och man lär få byta snart igen. Jag har gjort detta trevliga och underhållande jobb. Det är en del saker som måste bort för att man ska komma åt. Lite jobb är det men några större problem är det inte. Mvh / Wal |
|
|
Jag hade samma fel för några månader sedan. Höger torkare tog i kanten på motorhuven, samt ett rejält glapp/ljud. Trodde först det skulle vara mekanismen viket det finns en risk för. Men i mitt fall var det en 20-25 cm lång länk arm som sitter på förarsidan som bustningarna var obefintliga på, där av ett rejält glapp. ca. 150:- på BMW, ganska lätt att byta. Skruva bort väster torkare samt ta bort plastskyddet som sitter under torkaren med några plastsnäppen. Sedan ser du armen, rör lite på högertorkaren eller kör igång torkarna så ser du nog om det glappar, kolla även gummibustningarna som sitter i varje ände på armen. /Patrik |
|
BoHenke |
Tack för alla svar. Jag får väl riva ner och kika hur det ser ut. mvh///Henke |
| Vad tar dom för arbetet på BMW? | |
|
Hade samma problem på min. Oftast är det spindlarna som glappar upp. Järnaxel i aluminiumhus är ingen bra kombination. Jag bytte hela torkarmekanismen. 1875:- på BMW. Dom skulle ha 2000:- för bara arbetet. Det fick dom inte. Det var kanonlätt att byta själv. Bort med plastgallren och en del av torpedplåten, där intensivrengöringsbehållaren sitter (på 525 -89). Sen kommer man åt allt utan problem. Det knepigaste var att justera in det hela, men det gick det med. Mvh. Sebban Sex ÄR roligare än fyra! |
|
|
Jag hade glapp så det tog i huven, skruvade loss armen och gav den en känga så den vred sig ett par mm. Det räckte. Kostnad gratis. ps. var försiktig för den går inte att böja, det är gjuten aluminium och går lätt av. /Larsa |
|
|
Jag löste mitt glapp genom att köpa ny torkarbladsarm. (förarsidan). |
|
|
Ronte: Strålande ide. Finns det någon som har kvar och kan tänka sig att bli av med sin gamla ram? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Ingen idé att köpa en gammal då den med 99% säkerhet också är eller ganska snart kommer att bli glapp. Satsa på en ny eller stå ut. mvh Berg - Länk |
|
|
? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.