|
|
|
|---|---|
|
Hjälp! Under en period har bilen slutat att starta. trots startkablar osv. Belysning och allt har lagt av. Till slut har bilen stannat under körning. Vad kan detta bero på. Är det laddningsrelät som någon tror? Jag har bytt batteri två gånger och bilen har varit inne på bmw Mölndal och de hittar inget fel allt trots helgenomgång med mätare och datorer och allt. Vad ksan jag kolla och göra? rädd att detta skall vara dyrbart att åtgärda. Tacksam för hjälp. Mattias | |
|
Kan bero på att en jordkabel sitter lös eller är kraftigt oxiderad. Kanske värt att kontrollera? |
|
|
Kan du inte mäta upp om generatorn laddar som den ska eller ej? //Roger ------------------------------------------------------ Länk |
|
|
Har precis haft min 525 -92 på verkstad för liknande fel. Generatorn laddar inte och t.ex. automalåda funkar inte ifall generatorn går under ca 12 V = bilen stannar. BMW föreslog ny (utbytes) generator 3800+moms och nytt batteri 936+moms + arbetet, tot ca 8000 ink moms. Svettigt! Jag har hittat batteri på annan plats och generator på skroten, lite andra pengar, samt gör jobbet själv. Men kolla upp generatorn, kolen kanske är kass. Mvh Nypan |
|
| Byt Laddningsregulatorn Kostar mellan 50-400kr(Beror på om du köper från biltema eller mekonomen) | |
|
Mät mellan generatorns aluminium hölje och plus pol. Mät mellan generatorns + anslutning och minus pol respektive generatorns aluminium hölje. Skiljer det i spänning här ca 0.5 - 1.0 v så är det korossion på + kabelfäste till generatorn, gör rent och spänn ordentligt. Denna spänningsförlust gör att batteriet sakta förlorar spänningen. Mät även från + pol och chassie samt + anslutning på generatorn och chassie. Hade själv detta fel -0.68V på min 528:a vilket fick till följd att man plötsligt inte fick igång motorn. Ett helsike innan jag hittade detta luriga fel. Hoppas du förstår vad jag menar. |
|
| På min 540 -96:a fick jag liknade fel. Då var det stora matarkabelen från generatorn till batteriet som i en grenkoppling pressningen släppt. Märktes i början som att laddningslampan blinkade svagt vid hög elförbrukning (kallstart, ac, elstol osv.). Denna kabel gick på min E39 under mattan inne i bilen och det krävdes en del mätning på verkstaden för att konstatera felet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.