|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Efter en helg med min brorsas Audi A4 1.8TQ (nya modellen), med ett stereopaket från BOSE så tröttnade jag väldigt mycket på mitt ljud i 320n när jag fick tillbaka den! =) Nu skulle jag behöva lite tips. Jag har aldrig "byggt" ljud i en bil tidigare och hade därför tänkt lämna montering av allt till en bilstereo firma. Men då jag bara har runt 4000:- att röra mig på så hade jag tänkt inhandla slutsteg och bas begagnat. Har en Pioneer DEH-424 enhet som jag är mkt nöjd med. Främst för att den e svart och har helt orange belysning och matchar därför interiören perfekt! Är lite sugen på ett slutsteg från Alpine då de verkar hålla hög klass... Är det smartast att köpa ett steg som kan driva samtliga högtalare i bilen? Hade tänkt mig 6.5" högtalare i kickpanelerna där fram alternativt 5.25". Vilka slags högtalare ska man ha där för bästa ljud? Sedan hade jag tänkt mig nya 2.5" diskanter i dörrpanelen fram. Har inte dörrpanelerna med 2st diskanter utan bara de med en 2.5". Vad ska man ha för slags diskanter här? Något märke som rekommenderas? Som sagt så vill jag röra mig på en prisvärd nivå, men ändå ha väldigt bra ljud. Köper hellre ett bra märke istället för att chansa. När det gäller bak i hatthyllan så funderar jag på 6x9tum där istället för mina skruttiga 4tummare. Åter igen, ngnslags "högtalar-typ" som man ska ha här? När det gäller baslåda så vet jag inte riktigt hur jag vill göra... Kanske ber firman bygga en åt mig så jag får en låda som inte syns i skuffen. Behöver inte någon jättestor då jag inte gillar när bilen nästan flyger i luften då man har för stora basar.... En 10-tummare skulle jag kunna tänka mig. Vet dock ej hur jag ska leda in basen till kupén? Har fäll-/delbart baksäte, men ingen skisack. Vill gärna ha högtalare i hatthyllan också, så hur löser man detta? :-/ Åter till slutsteget... Ska man köpa ett slutsteg som kan driva samtliga högtalare? Vad ska det va för något i så fall? Finns ju så många olika så man blir helt snurrig.... 1,2,4,6-kanals, mono etcetc... Vet att det blev lite många frågor, men jag hoppas att ni kan svara på dem. ;-) Tack på förhand! Mvh Tobias | |
|
Du har grunden klar Tobbe.. Börja i lugn och ro efter lust och kassa.... Börja som du tänkt med bra framhögtalare 2/3 vägs kit av bra kvalitet med ett ljud som DU gillar (LYSSNA och välj det du gillar bäst!!!) Byt ut orginal kablage mot grövre doningar sen kanske ett 2 kanals slutsteg till detta fin fina framsystem som nästa steg på din resa mot det perfekta ljudet (alt. ett 4/5 kanals slutsteg med sikte på framtiden) Nästa steg sen är låda med t.ex 10" (=liten smidig box vanligen) och ett mono/2 kanals slutsteg ( om du inte i steget innan köpt 4/5 kanalers) Bra här kan t.ex vara ett 4 kanals slutsteg som går att köra "2+1" dvs 2 kanaler fram + mono till bas ( undertecknads DLS Genesis 4 channel som finns på börsen t.ex......) För samtliga delar gäller: hellre få men bra grejior än mycket och uslet |
|
|
Du får nog mycket svart att klara dig på 4000 kronor. Satsa på ett bra framsystem pris 2000-4000:- En fyrkanals slutsteg och en baslåda. Skippa högtalarna i hatthyllan. |
|
|
Tack för era svar! Åker till Hellströms Bilstereo imorrn och provar lite högtalare ;-) Ska bli skoj! Något säger mig att detta kommer bli rätt dyrt, men ack så skoj =) Det som e bra med billjud e ju att det e bara att flytta över det när man byter bil. Nästa bil blir troligtvis en E36 också och då kanske det de smart att spara original högtalarna :-) Återkommer snart igen! Mvh Tobias |
|
|
Med mitt fler stegs program kan du anpassa byggandet efter inkomsten.......... Hör av dig när lusten att köpa mitt slutsteg med baslåda infinner sig..*S* |
|
|
Nu har jag bestämmt vad jag ska ha för saker iallafall! =) Har fått bra pris på allt och ljudbygget blir av i Januari. Då har man hunnit spara lite... :-) Listan ser ut såhär: Framsystem: Amega Q-Comp Gold 50 (5.25tums med separata diskanter) Till detta ska jag ha ett slutsteg: Clarion APA2104 Hatthylla: Sony XS-K 6930 (6x9tums 3-vägs högtalare) Baklucka: Blaupunkt VRB8A Velocity (Aktiv bas) Så ser det ut iallafall! =) Återkommer med resultat... Mvh Tobias P.S Det blev "liiiiiiiiiiiiiite" dyrare än jag trodde :-) |
|
|
Låter OK, men spola 6X9:orna ( det är för Volvo 244 TIC -82 vid korvkiosken i Grängesberg.....) samt "Basburken"...(gillar inte Bazzoka riktigt , bygg eget gillar jag personligen, dom kanske är riktigt bra numera..) Bra steg, men välj heller ett med 4-kanaler ( el. 2+1) t.ex. "storerbror" APA 4204 ( eller åter: mitt beggade DLS-Genesis 4 channel..) Köp sen lämplig 10"/12" bas och bygg egen E36 anpassad låda ( eller köp en färdig av ngn här) Hatthyllan bak fyller du t.ex. med nån hyffsad 5,25" koaxial ( amega kanske??) som du driver med radions egen effekt Slut priset blir samma men resultatet troligen mycket bättre |
|
|
Tjena! Den aktivalådan har dubbla 8:or så jag kommer inte spränga bilen i luften =) Jag åkte till en firma här i sthlm och sa att jag ville ha ett system som liknade audins BOSE =) Jag fick beskedet att då skulle det kosta... Men med dessa saker så matchar jag audin rätt bra. Om jag ska ha Amega i hatthyllan så kommer jag få punga ut ytterligare 4papp =) Blaupunkt lådan har sitt egna steg och jag kommer driva framsystemet med Clarion steget då jag inte behöver mer.... Högtalarna i hatthyllan driver jag nog med stereon om man inte kan koppla om det på ngt sätt... Saken e den att jag inte behöver ett särskillt avancerat steg och vill ändå få ett ett schysst ljud från Amega högtalarna då de kostar rätt mkt... Hade inte tänk dra på så mkt ljud i hatthyllan, men jag har fått lära mig att man kan få ut ett renare ljud ut 6x9:orna där bak istället för 5.25:or, om man inte vill pröjsa en förmögenhet =) Tack för tipsen iallafall. Jag har bestämmt mig och fått 10% på vissa av sakerna och 20% på de dyrare grejerna :-) Ha det gött! Mvh Tobias |
|
|
Mja jag är skeptisk till 6x9 or ( lite väl mycket 80 tals vibbar) jag menade att du tar ett par Koax i original utagen bak inga värstingar men inget skit heller ( ca1500:-) syns inte lika mycket som STORA äckliga 6x9 , lådan vill jag inte säga ngt om då jag inte lyssnat/känt/klämt på den.. Sen rent ljud bak.. Varför?? det rena klara fina ljudet skall komma framifrån som om du stod vid en scen t.ex. bak i endast lite "rear-fill" ( du står väl inte med ryggen mot scenen??) Dom där bak säger du då, hur mycket har doim betalat för din stereo?? spelar du fullt när ni åker 4?? nej troligen inte så bra grejior i orginal hålen fram som bak är mitt tips för bästa "look" I min E34 kärde jag Infinity Kappa kit fram ( drivna av 2 kanaler på 4-channel steget, ) bak dito koax driva av inbyggda effekten samt 10" i låda på mono kopplat kanal 3+4, samt alltid fadern på 75% fram så läng vi åkte två, detta var det optimala ( med dom förutsättningarna) för mesta möjliga välljud |
|
|
Du kan din sak verkar det som iallafall Magnus! ;-) Jag frågade han på firman och han sa att det skulle låta något bättre om 6x9:or i hatthyllan än med 5.25:or i samma prisklass. Han kan ju ha fel.... Jag är en sånn som vill ha ljud i hela bilen... Kan tillägga att jag oftast VÄGRAR att ha folk i baksätet i min bil så där bak spelar jag musik för det tomma utrymmet *storler* Hade hade! =) Mvh Tobias |
|
|
Men skall du leva upp till "diskret ljudbygge" så är det i orginal hålen som gäller .... Jag är ändock skeptisk till 6x9 där bak, men var och en gör som den vill men jag TROR att när du får in framsystemet som låter så fint kommer du att justera ner bakkanalerna för bästa ljud bild och då spelar 6x9 eller 5,25 ingen större roll och då skulle JAG ta 5,25 bakom orginal gallerna |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.