AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.009

Angående K&N filter

Tja!

Någon som vet ifall byte till K&N ger någonting överhuvudtaget?

Här är länken: Länk

/Dominik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jepp, det ger mer smuts i motorn!

Har du inte trimmat motorn i övrigt vinner du ingen eller marginell effekt med ett sportfilter eftersom originalfilter/burk är väldimenionerade på BMW. (åtminstone de "moderna")

Mvh
OKI, tackar. Det var ungefär det jag misstänkte.

/Dominik
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Johan B det där med mer smuts stämmer, men hur mycket kan det vara frågan om? har du hört någon som fått motorelaterade problem som kan hänföras till filtret?

Jag har tankar på ett KN filter till 535an pga av att det blir billigare i längden, dvs efter 3 år i mitt fall då filtret är igentjänat jämfört med att använda original som man byter varje gång. Som grädde på moset tänkte jag mig att kanske kan man märka en ytterst liten antydan till piggare bil och eftersom jag kört bilen i över 5000mil så vet man ju hur den känns med originalfiltret.

Men det där med mer smuts gör mig rädd :-(
Dino
Det där som Johan B sa , stämmer ganska bra , på min förra bil så slog den sönder Luftmängdsmätaren då den släpper förbi för mycket partiklar ( smuts ) som inte luftmängsmätaren klarar av .

M-MotorSport
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eftersom slitaget blir långsamt och delvis beroende på hur dammiga/smutsiga förhållanden som du kommer att köra i så blir det svårt att säga exakt hur mycket mer slitaget blir!

Mätningar visar på att sportluftfilter släpper igenom 200-300% mer skräp än vanliga filter. Detta kommer givetvis ingen försäljare av dylika filter att påtala...

Länk

Mvh
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Stämmer mycket bra , därav att man rengör filtret ofta ! Det är billigare med rengöringssatser än luftmängdsmätare ! a´ 5000:- ca

Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Det är billigare med originalfilter än med rengöringssatser...

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Kör K&N, igen skillnad på effekt direkt. Kanske något då jag bytte det i samband med att jag chippade.
Skulle det vara dyrare med K&N och rengöringsmedel än o hålla på och byta med jämna mellanrum?
Har kört K&N i många av mina bilar och många jag känner använder för det mesta K&N eller liknande och jag har aldrig hört om något som hänt pga att det släpper in för mkt skit.

//Bimmerman
Zim Zimma here's my bimma
Länk
Demon eyes på g :)
Har tom borrat massa hål i min burk :))

//Bimmerman
Zim Zimma here's my bimma
Länk
Demon eyes på g :)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag känner en kille här på forumet som har en 750ia som han kör helt utan luftfilter (prcis som alla hans andra BMW bilar) och har aldrig stött på problem..han säger bara att han undviker grusvägar...jag ryser när jag tänker på 750ia utan luftfilter...men han verkar vara mycket kunnig i övrigt ... så man har ju fått sig en funderare.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Host,host...utan luftfilter,det var bland det grövsta jag hört måste jag säga.
Kan ALDRIG vara vettigt att köra utan luftfilter!?!

Kom gärna och skriv hur du tänker(mannen med 750ia)!?

Mvh Janne.
Släpper insatsfilterna in lika mycket skit som de koniska öppna filtren?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är samma filtermaterial = ungefär lika mycket smuts!

Mvh
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Mannen med 750in är inte inne så ofta, bara runt 50 inlägg har jag för mig..men vi får se om han dyker upp
efter våran lilla diskussion. I annat fall kan jag maila honom och fråga (igen) :-)
Jag har sportfilter men efter att ha läst en del negativa saker här på forumet så har jag bestämt mig för att byta tillbaks till original. Det är nog säkrast så :-(
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Haha har ni blivit helt retarded... Har man en trimmad bil ska man ha sportfilter , har man originalbil ska man ha originalfilter !

Sen är sportfilter lika bra så länge man sköter om dom ! Sen kan man ju köpa kvalite´ också när man håller på ! Själv har jag handlat BMC F1 Power sportfilter !

Länk <--- köpte det härifrån !

Länk
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
På min 320i -84 med lätt trim (kam och grövre avgas) gav det ingen mätbar effekt att plocka bort luftfiltret. Vi testade på rullarna när sprutet blev justerat. Lämnade ungefär 150hk (motoreffekt) både med och utan luftfilter.

//Erik//
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Har då monterat mitt luftfilter och jag är övertjust !
Det låter som bara satan på dom högre varven och den orkar mera... Trimkillen hade visst rätt att den fick lite luft !

Är skitanöjd =) (snyggt blev det med)

Länk
Dino
Hur är det med de här Sedean boxen eller vad de nu kallas flr funkar de bra eller är det samma sak där angående smuts ??
har för átt de ska funka som bäst på Turbo motorer

M-MotorSport
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
CDA-kolfiber box?

jag vet inte riktigt så mycket om dom men jag vet att Länk säljer även dom!

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.