AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
507

Totala kostnaden för en resa till Tyskland...

Hej
Jag tänkte åka till min kompis som bor i Karlsruhe i södra Tyskland och köpa en bmw där för typ 30000 kr...Hur mkt kommer det att kosta sammanlagt med alla kostnader för skyltar,registreringar,båtresa och andra utgifter...?
E det över huvud taget nånting att satsa på o länar sig eller ska jag skita i det och leta efter en bil här i Stockholm?
Jag vet asså inte ett skit om importen(förutom att jag har läst om det på bmw power-länken ...men eftersom min kompis kommer att hjälpa mig me det så tänkte jag att göra det iaf....

MVH Roman
Brukar man inte skarva till med ca. 10'?
Beror ju lite på resesätt samt det där med andra utgifter som kan rusa iväg.
Annars finns andra summor under Jannes reportage i arkivet.

Jag hade nog letat bil i Sthlm med omnejd - men det är klart skall du ändå ner så...
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Kul äventyr. Klart du ska köpa i Tyskland : )
Ni
131
Nicke_1
320dM Touring -13
M3 -01
320i -04
Hej!
Kul som att attans med bilimport!
Jag åkte inte ner för att tjäna pengar, mera som en kul semester + bilarna i Sverige är sönderkittade och i BETYDLIGT sämre skick än de som gått i Tyskland. Numera tycker jag, givet mina positiva erfarenheter att det är positivt om jag står inför ett köp här i Sverige och bilen visat sig vara privatimporterad!
(Min åsikt -vill inte att detta ska vara starten på ett flame-war!)

Se till att vara utvilad inför hemresan! Jag åkte från Zurich till Stockholm med avbrott för tre timmars sömn på Motell sov sedan djupt på färjan över till Trelleborg. Har hört om folk som klämmer Munchen - Stockholm i ett svep... Säkert inget att rekommendera...

Var observant då du stannar vid tankstoppen på Autobahn. Jag hörde skräckhistorier från två "proffesionella bilimporterörer" jag snackade med i färjekön i Lubeck, de går aldrig och pinkar utan att någon har koll på bilen... Blir du av med din nyinförskaffade ögonsten får du inte ut något då den endast är trafikförsäkrad i och med exportregistreringen... Vidare hörde jag om slödder som sticker in slangar med någon sövande gas i kupén på långtradare och finare bilar som stannar för någon timmes sömn på ett autobahnstopp, sedan knycker dom bilen/lasten...

Här är mina kostnader för import av en 328i Coupé 1997 som jag tog in till Sverige i slutet av Januari 2002:
(Passade på att hälsa på en polare i Zurich då jag ändå köpte bilen i södra Tyskland, därav Schweizer franc utgifterna)
Utgifter (i kronologisk ordning):
- Taxi Stockholm-Arlanda SEK 350.00
- Flygbiljett Arlanda - Zurich SEK 3943.00 (DYYRT!!!)
- Tåg (Zürich Flughafen-Radolfzell) CHF 28.80 SEK 181.53
- Tåg (Radolfzell-Stockach) EUR 3.10 SEK 28.67
- Bilinköp EUR xxxxx SEK xxxxxx.xx
- Exportplåt (handlaren betalade för detta, annars ca SEK 1500 )
- Bensin (Stockach) EUR 55.74 SEK 515.53
- Tysklandskarta CHF 14.80 SEK 93.29
- Motorvägsavg Schweiz CHF 40.00 SEK 252.13
- Oljeservice + Däckbyte (Zürich) CHF 232.40 SEK 1464.86 (Hmmm... BMW verkstäder kan ta betalt oavsett Sverige eller kontinenten...)
- Bensin (Knüllwald-Oberbeisheim) EUR 67.20 SEK 621.52
- Motell inkl frukost (Brunautal) EUR 76.18 SEK 704.58 (skapligt dyrt för tre timmars sömn och en frukost!)
- Bensin (Lübeck) EUR 42.64 SEK 394.38
- Torkarblad (Lübeck) EUR 27.98 SEK 258.78
- Bilfärja (Travemünde-Trelleborg) EUR 93.00 SEK 860
S:a ~SEK 8.700

I Sverige:
- Registreringsbesiktning (inkl. vägning och ursprungskontroll) SEK 1910
- Skrotningsavg SEK 1500
- Skyltavg SEK 120
- Fordonskatt + registerhållningsavg SEK 1355 + 35
- Spärr av nycklar + konvertering till auto halvljus SEK 813
- Svensk intruktionsbok för 328i SEK 85
- CarGuard 950S SEK 3500

Priser för alternativ färja
-Puttgarden - Rödby 460:-
-Helsingör - Helsingborg 275:-

Lycka till!
Go
227
GoinLegit
325iC -93
Hej,

Tack för all info Nicke_1

MVH
Nicke_1 Fett me mkt info du skrev!!!!
STOR TACK!!!!
Roman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.