AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.250

Extractor eller inte?

Gl
282
GluffiS
520xD, Evo 8, Panigale V2, Monster 696
Tja.

Mitt nuvarande grenrör till min 520 är sprucket och skall bytas ut. Frågan är om man ska satsa på ett extractor rör eller köpa ett orginal på skroten ( alternativt svetsa röret jag har ). Någon som har uppfattning om effektskillnaden, tippar väl typ 2-3hk kanske på med lite tur :) Har även funderat på att plana topp'en lite beroende på vad det kommer att kosta.

Even alcohol can bend the room...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
En god regel är att ju mer trimmad din bil är desto mer effekt ger systemet...ungefär som med open air..fast extraktor ger ju betydligt mer. MIn kompis har en 323E21 som är bänkad med extraktor och effektmässigt rör det sig om 10-15hk extra...och bilen toppar exakt 10km/h mer med röret än utan....motorn lämnade vid bänkningen över 200hk och 173hk på driven.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Förmodligen rör det sig om mellan 0-5hk extra på en i övrigt otrimmad motor. Plana topp är inte dyrt omm an gör det hos de rätta kontakterna, jag lämnade min M20 topp hos seriös firma och betalade 300kr ..svart naturligtvis.
Gl
282
GluffiS
Ok, låter vettigt att leta rätt på ett extraktor rör med andra ord. Några tips på vart man köper en extractor då? Bildelsimporten verkade bara ha till 3 serien.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gluffis, du kommer att tappa rätt mycket vridmoment i de lägre varvtalsregionernan med ett extractorrör. Motorkaraktären kommer att bli "spetsigare".

Vid normal körning är det mycket tveksamt om du kommer att uppleva det som positivt att ständigt behöva varva motorn hårt.

Mvh
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Gluffis planerar du inte några större modifikationer av motorn bör du nog inte satsa på ett extraktor om du inte råkar få ett billigt eller för samma pengar som ett original. Men är du den typen som gillar att varva och ha mycket toppeffekt så kanske det passar dig, annars kan det bli jobbigt som Johan B också nämner.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Det som är nagativt , är att vid 1000 rpm så bilen rycka och jävlas för det är en högvarvsgrej så att säga ! Men det är ju bara vid stadskörning och vid kö körning man har problem ! Roligare med och sen är det oftast lika dyrt så det är lika bra om du har annat trim , men kör du original och ska fortsätta med det , förutom ett ev. extraktorrör så rekkomderar jag det inte !

Länk
m3
104
m3killer
535i -86 E-28
J-T avgastekniks grenrör kan jag INTE rekomendera... Skit matrial, flagnar och spricker...
Gl
282
GluffiS
Ok, man tackar så mycket. Får se vad som kommer fram ur garaget till sommaren. Plana av toppen verkade billigt så det får det nog bli i alla fall. :)

Tu
68
Tufve
M535i- 86
320i Touring- 89
Wrath.
Min bil går klockrent oavsett varv. Det har nog med motorstyrningen att göra om din rycker.
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Har också haft extractor på några tidigare bilar och har inte behövt varva mer efter byte. Har inte hackat i gången heller. Dock har jag inte märkt nån direkt märkbar effektökning heller. Möjligtvis lite mer vrid på högre varv men jag låter det vara min bedömning av det hela...
/Kidde

Hjärtat säger fortfarande BMW...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.