|
|
|
|---|---|
|
Mors! Någon som vet vad som gäller om man väljer vägen genom Danmark med sin tyskköpta BMW? Tidigare åkte jag via Travemunde/Trelleborg. Nu skulle det vara smidigare att åka genom Danmark. Enligt importguiden får man inte köra i Sverige med gula plåtar (5 dagars varianten). Detta har i alla fall jag lyckats med?! Vidare så säger man att det inte gör att köra igenom Danmark utan att lösa en tillfällig försäkring på 2.500 i pant och 500 i avgift. Som sagt, någon som vet om danskarna ändrat sig, - det ska väl inte vara något problem att ta sig upp till Sverige på gula (eller röda) tyska exportplåtar? | |
| När jag hade röda skyltar(Ausfuhrungskennzeichnen) sa de inget i tullen i damnark. Nästa gng hade jag gula (Kurzzeitkennzeichnen). Då blev jag stoppad. Bilen framför hade röda och körde bara igenom. På den tiden fick man "låna" riktiga danska skyltar mot en smärre deposition på 1000DM eller 4000Dkr. Sedan skickade jag tillbaka skyltarna och fick det mesta av pengarna tillbaka. Dock har jag hört att man numer köper en självhäftande klisterskylt för okänd summa som bara gäller igenom danmark. Denna är sedan förbrukad och kastas. Röda skyltar rekommenderas, de SKALL även gälla i sverige. | |
|
Hej Nicke! De gula skyltarna gäller endast i Tyskland. Närmaste station där du kan köpa klisterskylten är i Maribo. Tidigare kunde man köpa dessa i Polisstationen i Rödbyhavn men den är numera (sedan flera år) nedlagd. Det är röda skyltar som gäller om du ska åka lagligt genom Danmark. Annars TT-Line (Bl.a Travemünde-Trelleborg) Stena Line (Kiel-Göteborg) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.