AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.984

Importera bil till Finland! Aaarghh!

Sida 3 av 3
Tigerr
Boooze -- Har du varit i Finland nån gång!? :D
Min bror har företag i Åbo. Han kör en 528iA (1997 års modell) med skinn, trä, komfortstolar, all el - Det enda han "saknar" är navi+tv!
Hans kollega har en 540i Manuell (1999 års modell) med samma utrustning, utom skinnsportstolar och dubbelglas

Det är inte många som INTE tittar efter dem när man är ute på torget! ;)

Visst, BMW är inte ovanligt, men de större motorerna är inte vardagsmat! :)

Tigerr
Tigerr:
Jo jag bor i Finland. ;)

Näj jag vet va du menar, det går inte och jämföra Sveriges BMW park med Finlands.
De sakerna som skiljer mest är dels att det finns väldigt lite M3 av E36 modellen (jämfört med Sverige) och dels är det väldigt få unga (18-30) som kör med finländska mått dyra BMW'n typ 540 och olika M-modeller. Dock FINNS alla de motorstarka modellerna.

En till sak som skiljer helt från Sverige är "motorbytena". Som exempel kan nämnas att ca 80% av alla E30 325i som finns här så har de flesta en 316/318 korg med en tyskimporterad 325'as motor och teknik.
Eftersom det är så vansinnigt dyrt att skatta in en privatimporterad bil så gör folk så här...
Det samma gäller de flesta lite äldre BMW'n som har en större motor.

mvh

///Boooze

BMW Club Finland #2046
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Det verkar vara en progressiv bilbeskattning i Finland som är baserad på motorstorlek. De större motorerna är relaterat till Sverige betydligt dyrare än de mindre. Därför är det vanligare med mindre motorer i Finland än i Sverige, gäller alla bilmärken.

Micke
Tigerr
Boooze -- Jo, så kanske det är.. En annan anledning till "motorbyten" är att ni kör era bilar mycket längre än vad vi gör. Ni har typ inga problem med att köpa en BMW som gått 400.000 km (40.000 mil). Ni byter motor, och sen så lever bilen vidare.. I Sverige tror jag knappt att nån vanlig, icke mekare, går igenom det..

mikren-6 -- Precis så är det. Därför finns det en uppsjö av stylade/tunade/trimmade 1.6 liters bilar i alla olika modeller och utförande

Tigerr
Länk
Är en sida där man kan räkna på försäkringen.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
mirken-6

måste du flytta till Finland? Jag menar, BMW går ju före allt :)

Chips o BMW e livet...
Bilbeskattning i våra nordiska grannländer (danmark, finland och norge) är orsak nog att jag inte överväger att flytta på mig.....

/Simon
mi
525
mikren-6
Erik G,

Tanken har slagit mig...
Nadja
Mikren-6 varför ställer du inte över bilen på någon av dina släktingar i sverige så kan du ju endå köra med den i finland utan problem
mi
525
mikren-6
Nadja,

Därför att det är olagligt! Men, det är å andra sidan det mest lockande alternativet...

Micke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Leasa ut bilen till en hyrbilsfirma och hyr den.
En "finländare" måste ju få köra en svensk hyrbil
eller???

MVH
Hasso
Länk

mi
525
mikren-6
Hasso,

Det var ett nytt knep som jag inte hört talas om förut! Låter ju intressant men jag är tveksam till om det är genomförbart. Ska ja ringa till Hertz och fråga om de vill leasa min bil så att jag kan få hyra den av dem!? Om de inte lägger på luren direkt så tror jag att de tar bra betalt. Det finns väl ingen hyrbilsfirma som sysslar med välgörenhet heller.

Micke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan kanske vara bra att ha kontaker inom branschen.
Men det finns ju privata småfirmor som hyr ut bilar.
Hertz kanske inte är så lämpligt.Men på nått jädrans sätt vill man ju lura byråkratin som alltid brukar missa nått kryphål. mest en idé.Sj sålde jag alla dragfordon till ett amerikansk bolag och leasar dom sedan många år, men får ändå betala underhåll mm.

MVH
Hasso
Länk

Mina finska vänner bodde här ett år för att kunna köpa bil i Sverige och sedan ta in dem som flyttgods...
Kan inte tänka mig att du måste betala för att ta in din egna bil...
Har du verkligen kollat med myndigheterna?

välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk
mi
525
mikren-6
kilen,

Det beror helt och hållet på vad man köper för bil och hur gammal den är. Min bil är för dyr i inköp helt enkelt! Jag har redan fått ett beslut av finska tullmyndigheten. Läs igenom tråden, där står allt!

Micke
Mina vänner är finska medborgare och köpte ny Mercedes A 160 samt v70 2,5 T i Sverige..
De tjänade massor på att bo i Sverige ett år.

välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.