|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
mikren-6: Här är nåra bra länkar till finska biltorg Länk Länk Sajterna är tyvärr på finska... En 525i Touring kostar ny 52000€ d.v.s ca 500.000 kr och en 528i Touring med hyfsad utrustning kostar ca 22000 - 30000€ d.v.s ca 250.000 - 300.000 kr priserna varierar naturligtvis men ungefär som ovan. mvh ///Boooze BMW Club Finland #2046 |
|
|
Visst det är tungt, varför tror du anars jag har en 323 från -83, kostar ca 4200€ med 250.000km på mätaren, bara trafikförsäkringen går på 500 € om året utan bonus. Nej nu blev det för mycket gnäll. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Måste man skriva sig permanet om man vill jobba i ett annat EU-land??. var det inte arbete över gränserna inom EU som skulle bli lättare iom inträde i EU?? Slutar snart aldrig förbrylla mig över EU regler:)) MVH Hasso Länk |
|
Hasso;...Nej; man behøver ikke at skrive sig "permanent" ind i det danske centrale personregister (CPR) om man vil arbejde i f.eks. Danmark. Dog skal man have et dansk skattepersonnummer, et såkaldt cpr.nr. Personnummeret er nødvendigt, fordi det bruges ved lønadministrationen for at kunne tilbageholde skat m.v. Länk V-max |
|
| Man kan säga att den Finländaren som skulle köpa min 328 -98 var bered att lägga ett par spänn för att få ta in bilen..... | |
|
Booze, Tack, jag ska titta igenom vad som finns till salu. Finskan är inga problem, jag hankar mig fram rätt hyffsat faktiskt! Jag måste ta reda på möjligheterna att överklaga tullens beslut... Micke |
|
|
Alltså ursäkta o vänta lite här: Finland är väl med i EU om jag inte minns helt fel. 1, vad hände med "flyttgods"? Kan inte tänka mig att du skall behöva betala så mycket om du tar med dig bilen in om du ägt den i sverige och "behöver" flytta till finland för att arbeta. 2, Inte FAAAAN heller behöver du skriva dig i Finland för att arbeta där. Bara söka arbets och tillfälligt uppehållstilstånd. Fast då blir det ju problem med bilen igen... 3, Åk dit, ge fan i o skriva dig där, jobba på och ta med bilen. Lycka till |
|
|
SvantE, Visst låter det orimligt med den typ av beskattning som, men tyvärr så ser verkligheten ut så som den gör. Hade jag haft en något "billigare" bil så hade jag fått ta in den skattefritt. Det här med varje EU-lands egna beskattningsregler är något som tydligen är heligt, i synnerhet vad gäller bilar. Även om EU faktiskt har legat hårt på Finland för att underlätta import av bilar. Min eventuellt jättedyra stereo eller tavelsamling är inte intressant, fast värdet på dessa saker med lätthet kan överstiga bilens värde. Det mest lockande av de olagliga alternativen är att skriva över bilen på min far och köra med svenska skyltar. Sannolikheten att polisen vid en rutinkontroll skulle ta reda på mina boförhållanden är ganska liten. Däremot kan man inte underskatta avundsjukan hos människor. Mina kommande grannar kan mycket väl tipsa polisen om det står en svenskreggad bil på min uppfart under tillräckligt lång tid. Finns exempel på just den typen av situation i Danmark... Micke |
|
| Det stämmer som SvanteE säger, man kan ta in bilen som flyttgods. Om du har bott i ett annat land i ett visst antal år får du ta in bilen som flyttgods. Men kommer jag rätt ihåg måste du äga bilen minst ett år innan du säljer den sedan, annars kommer skatten i alla fall. | |
| Inte konstigt att Finland har europas äldsta bilpark... | |
|
snacka om vansinnigt, lider med dig. Finland är ett bra land på många sätt men solen har alltid sina mörka fläckar. Mitt råd (nu blir alla arga på mig :-) skit i reglerna och framför bilen i Finland tills 6 månader har gått och chansa på att suomi grisen inte ser dig, får du böter så spela helt oförstånde så blir det antagligen bra mycket billigare än att betala pengar för att ta in den. I Finland så är ju fortkörningsböterna i relation till hur mycket du tjänar, vet ej hur det är med andra böter men får hoppas att du inte har allt för bra lön i Finland i så fall. Det finns genvägar till allt och alltid något kryphål som ingen insett, även om finnarna är väldigt duktiga och arbetsamma så har jag den tron att man måste kunna slinka igenom deras tillsynes genomtänkta lagsystem. |
|
Tigerr |
*bla bla bla* Behåll bilen registrerad i Sverige med svenska plåtar! Det är det många i Finland som gör.. Om men bara ska dit på "semester" Så måste man väl inte regga om?? ;) Tigerr |
|
mikren-6: Ett råd: Jobba svart i finland! |
|
|
js_nicke, Bilen räknas som flyttgods. TROTS detta åker jag på skatt på 40 000. Hade INTE bilen räknats som flyttgods hade skatten hamnat på ca. 150 000 kr istället. Jag kommer med andra ord lindrigt undan... Micke |
|
|
Tigerr, Jag ska inte dit bara på semester, jag börjar ett nytt jobb där. För att jag ska kunna öppna ett lönekonto i Finland måste jag vara skriven i Finland. Är jag skriven i Finland får jag inte köra en utländskt reggad bil... och så vidare. Micke |
|
|
mikren 6: Vart i landet ska du flytta? BMW'n har en tendens att vara billigare söderut för att sen bli dyrare norrut och österut... ///Boooze BMW Club Finland #2046 |
|
|
Booze, Jag flyttar till Åbo. Jag tittade så smått på bilar i Åbotrakten, men det är ju med svenska mått mätt dyrt att köpa en BMW i Finland. Vi får se vad som händer. Micke |
|
| Hmmm,vart ligger Finland?? | |
Tigerr |
mikren-6 -- Semester stod inom ".."! ;) Men vem kollar om du är svensk? Eller om bilen tillhör dej? Men för att hålla mej till ämnet.. Det ÄR äckligt dyrt med bilar i Finland! De ligger väl ungefär nånstans åt danskarnas priser; "Köp en M5, betala för två"! :D Hoppas det löser sig till det bästa för dig, och att du tar med dig Beemern till "öst"! En BMW där är väääldigt imponerade! Tigerr |
|
Tigerr: Inte är en BMW så vansinnigt imponerande i Finland... Möjligen en M1 då men inte en vanlig 525i E39 eller en 325i E46. mvh ///Boooze BMW Club Finland #2046 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.