AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.985

Importera bil till Finland! Aaarghh!

Sida 1 av 3
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Jag ska flytta till Finland för att jobba. Kul tänker jag, tills det är dags att ta in bilen. Då kommer chocken. I Finland har de kriminella importregler som drabbar nyare bilar, speciellt premium-modeller. Det visar sig att jag måste betala över 40 000 i skatt för att jag ska få ta i min egen ägodel!!! En 5 år gammal bil som är värd hälften av vad en ny Volvo kostar! 5-serie bilar är tydligen ovanliga i Finland och då särskilt med de lite större motorerna. Exempelvis kostar en 540iT ca. 900 000 spänn i Finland, grundpris!! Min flyttbudget tål inte sådna skattechocker, så jag blir tvungen att sälja bilen!!! MEN! Varför då inte köpa en lite billigare bil? Jo, problemet är att man måste ha ägt bilen i 6 månader innan man får ta in den, annars blir det RIKTIGT dyrt!! Jag börjar mitt nya jobb vid årsskiftet så jag hinner inte köpa en billigare bil. Jag blir alltså tvungen att flytta utan bil, kan ni förstå min frustration!!!? Är någon intresserad av en 528i touring...?

Micke
Lider med dig... Känner till reglerna mer än bra eftersom jag bor i Finland...

Du kommer troligen att få en till chock, om du vill köpa en beg bil här eftersom de är dyra som fan.
Prisexempel:
BMW 525i -92 med 20000mil på mätaren ca 90.000 - 100000kr!

mvh

///Boooze

BMW Club Finland #2046
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Hmmm,
det var ju ett utslag i EU_domstolen...
Införelseskatten var mot EU-reglerna så
den togs bort, men tullen införde en ny
avgift där beloppet var okänt tills efter
importen skett(?).

Lät skumt. Är det nån som har koll hur detta
utvecklat sig?

/göran
gränsmannen/

Trots allt så är det i stort sett lika dyrt att privatimportera till Finland... fan vet hur de lyckades med det men så är det... =(

///Boooze

BMW Club Finland #2046
Jag hade en Finländare som vill köpa min 328... och han sa att det var mycket lättare att importera en bil till Finland nu... men jag vet inte om det innebar att det var billigare.
mi
525
mikren-6
Det har blivit NÅGOT billigare att importera bilar för bofasta finländare. Från svinaktigt dyrt, till bara jättedyrt. Reglerna ändrades i september i år, och gynnar framförallt bilar från tidigt 90-tal och äldre. Det blir med andra ord lättare att ta in en gammal bil till Finland... Visst låter det vettigt!

Micke
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Har du kollat upp hur länge du får köra med bilen svenskregistrerad och med svensk försäkring i Finland? Med lite tur kanske du får köra bilen några månader i Finland utan att importera den.

/Anders
mi
525
mikren-6
avn,

Finska myndigheterna har tänkt på ALLT. Det är förbjudet för en folkbokförd i Finland att köra en utländskt registrerad bil. För att jag ska kunna jobba i Finland måste jag vara folkbokförs i Finland! Vips, där rök den möjligheten. Jag kan alltså inte på laglig väg regga bilen på t.ex min far och köra den med svenska plåtar i Finland, försäkring är inga problem. Men jag får inte köra bilen som bofast i Finland om inte ägaren sitter med i bilen!!

Micke
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Bara skrattar när jag hör de finska reglerna och lagarna (om det nu är så som ovan sagts).

Lönar det sig inte att betala den skatten och sen
få igen dom pengarna när du säljer bilen i finland?

Men man kanske inte får sälja bilen om man tagit in den som flyttgods *S*.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Finns väl ett annat grannland som har liknande regler
och dom är ju inte med i EU (på andra sidan)
Men att Finland var så trångsynta hade jag ingen aning om.Märkligt i ett land med sånt enormt bilintresse och som är med i EU.

MVH
Hasso
Länk

mi
525
mikren-6
Alexander,

Finska myndigheten har som sagt tänkt på ALLT. Jag FÅR inte sälja bilen i Finland, om jag inte äger bilen i två år först i Finland. Visst har en 528i högre värde i Finland än i Sverige men frågan är om jag verkligen får tillbaka pengarna om två år, knappast sannolikt. Vem vet om inte reglerna ändras när två år har gått dessutom?

Intressant tillägg till denna sjuka historia är att finska myndigheten utgår från en motsvarande bils nypris när de beräknar skatten. Gissa vilken bil de utgår ifrån? Jo, en 530!! En 530i Touring kostar 65000 Euro i Finland, medan en 525i Touring (som jag personligen tycker är mer rättvis att jämföra med) kostar 52000 Euro. Hade de jämfört med en 525 istället hade skatten hamnat på ca. 8000 istället... Viss skillnad.

Det som jag nu vill veta och som kanske mina fränder i Finland vet är ungefär vad en BMW 528i Touring -97 kostar i Finland. Och var på internet man kan hitta begagnade bilar. Kanske Booze kan hjälpa mig?

Micke
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Det er også et tredje naboland (grannland) som har lignende regler og som er med i EU (den andre siden af Øresund).

E36 323iM, 1997 (100K KM-150K KM), original (ingen luksus !) koster i Danmark ca. 230000 DKR (ca. 275000 SKR) hos en BMW forhandler ;-(

V-max
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
mikren-6, du kan ju vara på semester i finland ? eller hur ? Så funkar det ju i norge, se bara till att inte skriva dej i finland
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Det här låter ju helt otroligt sjukt, man undrar ju lite hur fanken de resonerat sig fram till dessa regler? Det är ju inte direkt så att Finland har en egen stor bilindustri som de försöker skydda, ok de bygger Carrus bussar på volvo chassier, och de tillverkar däck, men vad mer, Valmet? Undrar just om det finns någon hugad advokat som vill dra dem inför EU-domstolen, det låter ju onekligen som om de gör allt de kan för att hindra den fria rörligheten för varor och tjänster...
mi
525
mikren-6
Jörgen,

Jag får inte jobba i Finland om jag inte är skriven där...

Micke
Det skall bli ändring på skatten nu, EU-domstolen har beslutat att man inte får ha högre skatt på import bilar en andra EU-länder
Är inte så förvånad över de reglerna i våra grannländer. De har ju ingen egen biltillverkning till skillnad från Sverige som har en stor del av BNP i bilindustrin (var ca 10% för ett antal år sedan). Hade vi inte haft det hade vi haft samma nivåer som våra grannländer.

För våra grannländer är det ett tacksamt skatteobjekt, samt att de inte skadar inhemsk industri utan endast medborgare personligen vilket normalt sett inte är orsak att ändra reglerna i de flesta länder.

/Simon
Föresten så gör Finland dom grymmaste Saab bilarna och Porsche Boxter. Kanske säger lite om Finländsk bilbyggarkonst.
le
51
lee_van_cleef
Corvette -99
Vad jag älskar Sverige...
js_snicke,

jag är medveten om att Saab Cab, Porsche Boxter och Opel Calibra har tillverkats/tillverkas i Finland. Dock är det en sammansättningsfabrik, ej att jämföra med Saab och Volvo som iofs är amerikanskt ägda, men har ju hela utvecklingskedjan av en bil samt massor av underleverantörer.

/Simon
Detta låter ju inte klokt?!?
Man blir sne på svenska lagar o skit ibland, men detta tar fanimej priset. Lider med de bilintresserade i finland!

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.