AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.890

Silentblocken hur byta?

Nån som har nå bra tips på hur man får bort dom? Ni som gjort detta tog ni ner hela bakvagnen?
Behöver man nå specialverktyg för att pressa ur dom eller?

Tack på förhand!

//Matte

De går att göra för egen maskin med en massa diskmedel o massor med tålamod. Men med tanke på rådande väderlek osv så hade ja lämnat in bilen för att få de gjort.. vet inte vad de kostar till e30 men till e36 kostar de 1500:- per sida inkl matriel på bmw, och ca en tusenlapp på icke auktoriserad verkstad.
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Detta inlägg skrev jag i tråden: E30 318iS erfarenheter!

"Jag har ett litet problem kom jag på.
Om jag ska starta på 1an:s växel och ger för lite gas så "hackar" bilen fram och det låter lite konstigt från bakaxeln (klonk klonk). Detta förekommer bara i detta fall, bilen funkar perfa i övrigt, inget problem i höga farter heller :)
Vad kan felet bero på, eller ska den låta så?

Det klonkar bara ett tag (i startögonblicket, då man kör iväg på 1an:s växel) slutar då jag ger mer gas till motorn."

Fick svaret (från ant):

"klonket du beskriver beror troligtvis på att silentblocken är slut. det är bussningarna som sitter och håller bakvagnen. byt dom så försvinner nog klonket och du får bättre väghållning.

här kan du läsa om hur byte av silentblock går till. dock inte för e30 men det bör var snarlika konstruktioner.
Länk "

---

Bmw Matte: uppför sig din likadant, eller varför byter du silentblocken (jag vet ju inte om det är det som är felet på min).

-----------------------------
Det känns gott att dra 320i med min 318iS! :)
Min 318iS finns på Länk
XiOUS: Den klonkar till när man kör iväg på ettan som du säger + att om man kör på tvåan o släpper av lite så kommer den i obalans eller nått liknande så den rycker som bara den. sen känns den lite svampig i bakänden också. Får hoppas d löser sig genom att byta silentblocken, kardanlager o hardyskivan.

//Matte
Ja försökte mig på o byta silentblocken på min E30.De enda man behöver plocka bort e själva fästplåten under till(sitter me 2 bultar i tröskelkanten,var tvungen o såga av mina de de rostat ihop som bara den).Sen får du lyfta ut baksätet.Bort me den långa bulten.Så långt inga problem.De svåra är att få ut själva bussningen,ja försökte med olika avdragre men icke...Gick inte.Så ja vart tvungen o lämna iväg den,kostade 1200 exkl bussningar.Mitt tips är att lämna iväg jobbet för de e knepigt o få ut skiten.Ska tilläggas att jag INTE har tummen mitt i vänsterhanden:)!!!
Deliq
När jag bytte på e30-touringen höll jag på i ca 8 timmar på ena sidan för att få bort bussningen och kanske 5-6 timmar på den andra. MEN... dit gick till slut (jag är envis som synden). Återmontaget var enklare, tog högst 15 minuter. Fast jag önskar dock att jag hade en domkraft som lyfter högre än den nuvarande.

M V H // Deliq

Aktuellt fordonsbestånd:
Länk
Länk

*** Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss ***
matte22k
hej bytta bussningarna på min e30 i somras tog ca 45 min per sida!! så här gjorde ja: först plockade ja ner allt som behövs för att balken ska komma ner en bit.(bytte på en sida i taget) sen tog ja en borr ca 7mm inte så viktigt, borrade sönder gummit i bussningen tog en kniv och skar bort gummibitarna som vart kvar. sen tog jag en sticksåg med ett ganska långt blad och sågade i tur hyllsan på två ställen ca 3mm ifrån varandra. hylsan är av aluminium så det är inga problem att såga i den. sen är det bara att knacka ur den.. är inte så bra på att förklara men hoppas ni förstår :)

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Jepp, det är så dom ska tas!

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Deliq
>matte22k
Precis så gjorde jag åxå. Halvorna satt kvar i alla fall, samt att det inre "röret" satt fast något så inåt h***ete i karossen under sätet. I övrigt så funkade mektipset klockrent...

M V H // Deliq

Aktuellt fordonsbestånd:
Länk
Länk

*** Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss ***
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Okej, efter lite sökning och läsning så ska jag ge mig på att plocka bort silentblocken imorgon, och om jag förstått rätt så är det den innersta "hylsan" som den långa bulten går genom, som sitter instucken i chassit en bit? brukar den ha ärgat fast?
kan man isf ta en rejäl tång, förslagsvis rörmokartång, och dra loss den? Nog för att det är aluminium, men det lilla som sitter i karossen borde väl inte sitta så hårt om man får tag och vrider till?

Taktiken blir väl den som matte22k tillämpade, med urborrning av gummit först, så jag får ner balken och kommer åt "hylsan".

Nåt speciellt jag bör tänka på annars?
Hylsan som sitter "ytterst" av bussningen, med en metallfläns längst ner, det är den som ska ut ur balken eller? som matte22k sågade itu? bussningen består alltså av metallhylsa ytterst, sen gummidelen och innerst "alu-röret" som bulter går i?

---
.. vassast på ön ;)
Länk
->Schrimp

Hur gick det?
Fick du svar på dina egna frågor och vilka var i sådant fall svaren?
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Okej, fick efter en del pillande ner balk och bussningar.
Började med att lossa muttrarna som höll balken, lossade sen de fyra insexskruvarna som håller "stödplåten", dessa kan sitta rätt ordentligt märkte jag.. tre av dom lossnade fint men den sista knep som en ungmö, och det slutade med att jag fick borra bort skruven med ett 8mm borr.
Kan rekommendera att ni köper 4st nya skruvar till detta, då det alltid är rätt med nya fräscha delar (längst ner skriver jag lite nyttiga artikelnummer ni kan ha användning för vid beställning).

Plockade bort stödplåtarna, tog ett 7-8mm borr och borrade så många hål i gummit jag kunde, bara att vrida och "gnaga" så mycket man kan med borret (bara bussningen man riskerar att repa eller skada, ju mer du får bort, desto smidigare går det sen), sen tog jag och skruvade på muttern på "bulten" igen (halvvägs), satte en avdragare i muttern och så att den greppade på "ovansidan" balken. sen skruvade jag på tills avdragaren bottnade och jag hade hört gummit knaka och ge efter sig lite. Efter jag lossade avdragaren åkte inte balken "tillbaka", så jag satte en hylsa ovanpå muttern, och gjorde samma procedur igen, sen lossade alltihop såpass att jag kunde klara resten för hand, men innan jag gjorde mer på den sidan så gjorde jag samma procedur på motsatt sida.

Nu plockade jag ner balken, vilket de flesta troligen inte kommer att göra :/ Så därför kommer väl inte det jag skrivit funka så smidigt för alla här.. men jag skulle kunna tänka mig att om man lägger en lite längre polygriptång runt den översta "brickan" (inte knipa åt, bara lägga den runt, på brickan) och sen slå tången neråt, så kommer "hylsan" som sitter i mitten av bussningen, och som även sitter ca 5-7mm upp i karossen att lossna. Kommer säkerligen vara trångt, men det är ju som sagt ingen lätt sak att byta dessa små saker..

Nu plockade jag som sagt ner min balk, så det jag skriver nu får ni ta till er hur ni vill, kanske går att utföra nåt liknande med balken fortfarande monterad. Det är upp till er att avgöra..
Tog iaf och la upp balken på arbetsbänken, och sågade sedan av den runda "flänsen" som satt neråtriktad, i balken.
Tog sedan och sågade ett snitt inuti "röret" som sitter kvar i balken. Röret, alltså den yttre delen av silentblocken som blir kvar när man borrat bort gummit inuti.
Var försiktig när du sågar, så du verkligen bara sågar i bussnings-röret, och inte i balkröret ;)
Det är bara ett ytterst tunt gummilager mellan dessa två. Men ta det lugnt så är det ingen fara..
När man fått sågat snittet, så tar man och böjer in den ena sidan, vilket får till följd att det blir väldigt mycket lättare att knacka ur bussningen med lämpligt don sedan.

När man monterar tillbaka sedan, som någon sagt tidigare här i en tråd, så lägg lite kopparpasta i kaross-sätet som bussningen sitter i, det gör det lättare inför ett ev. senare byte.
Använder man powerflex bussningar ska det tydligen vara lite mindre klurigt att montera, då dessa är såpass hårda att dom glider i utan större problem. Originalbussningar däremot bör läggas i frys 12-24 timmar innan montering, då dessa blir åtminstone _lite_ hårdare, samt lättare att montera (yes eller dyl diskmedel används här med fördel före 5-56 eller liknande produkter)

Nu när jag ändå river ner allt så passar jag på och byter den omtalade diffbussningen; lägger med numret på den också.

Tänkte även att jag skulle förstärka stötdämpar-tornen där bak, med hjälp av Z3'ans stödbrickor.. då jag inte har pengarna att lägga på ett stag mellan tornen får detta bli en medelväg för tillfället :)
Har man ett stag mellan stötdämpartornen är detta menlöst då man redan har dessa "brickor" (stagfästet)
Har man inget stag så gör detta att man får mindre belastning på stötdämpartornen, inte när stötdämparen trycks ihop (då belastas hela "locket" på tornet) utan när den dras isär, då enbart två små muttrar håller emot, trycket runt dessa torde vara såpass stort att man bör förstärka för att förebygga materialutmattning. Dessa brickor fördelar trycket över hela "plattan" istället.

Lite artikelnummer då, som utlovat:

Vänster "stödfäste" till bakbalk - 33 32 1 124 465
Höger "stödfäste" till bakbalk - 33 32 1 124 466
(Dessa två ovan kallas "skjutstag" i ETK)
Bult med splines (den långa som håller balken) - 51 71 8 181 460
Tillhörande mutter (M14x1.5) - 33 33 1 126 136
Insexskruvar till stödfästen x4 (M8x22) - 33 31 1 129 676
Diffbussning - 33 17 1 135 242
Z3 brickor till stötdämpartorn bak - 51 71 8 413 359

---
.. vassast på ön ;)
Länk
Det här skulle ha "sticky-status" på detta forum.
Det är ju uppe i parti och minut.

Tummen upp Thomas!

/Anton
Efter ett snabbt påhopp via ICQ förtydligar jag mig.

Det här skulle ha "sticky-status", detta inlägget.
Ämnet är ju uppe i parti och minut.

Tummen upp Thomas!

/Anton
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Gör ett mektips av detta thomas!
Tack för en utförlig beskrivning!
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Kan dela med mig av den arbetsmetod jag fått lära mig och enligt min erfarenhet fungerar riktig smidigt på både E30 och E28. (jag kan ha beskrivit den förut, kommer inte ihåg.)

"Specialverktyg":
2 st träklossar, ca 10 cm bred
hylsa modell stor, typ 40 mm (eller motsvarande)
Yes (diskmedlet)
Värme gasol eller gassvets
garagedomkraft

Man jobber med en sida i taget.

1. ta bort baksätesdynan
2. hissa bakändan och ställ den på pallbockar
3. lossa muttern till silentblocket och gänga på den precis så att lockingplasten inte inte är i ingrepp. Slå lös skruven mha muttern (utan muttern skadas gängen). Lossa stagplåten.
4. tryck ner balken så pass att du får dit hylsan mellan karossen ocj silentblocket.
5. värm frikostigt på öglan på balken samtidigt som du pressar upp balken med garagedomkraften, gärna i stötar.
Det brukar hjälpa att med huggmejseln eller dylikt slå på bussningshylsan. (den sticker ut lite i över och underkant)
Sitter bussningen riktigt riktigt illa så kommer bussningen att smälta och då åker man på att spräcka bussninghylsan. Det brukar dock gå ganska lätt då innanmätet är borta.
6. rengör öglan i balken.
7. smörj in balköglan och bussningen med Yes. var inte snål.
8. lägg en träkloss mellan balken och karossen
9. tryck ditt nya bussningen med hjälp av garagedomkraften (använd en träkloss som mellan domkraften och bussningen). Se till att bussningen hamnar rätt vriden, det finns två spår i den.
10. montera skruven, stagplåten,... smörj gärna delarna

/G
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Kan också nämna att om man redan har powerflex bussningar och ska byta tillbaka till original, så ska man inte använda nån värmekälla för att värma upp bussningarna. Dessa powerflex bussningar avger en väldigt giftig gas och kan tydligen även "smälla".. liknande batteriets knallgas(?)
Powerflexbussningarna kanske trillar ut lätt sen när man demonterar, men, om inte, vet ni iaf att man inte ska elda på dom ;)

(Min bmwhandlare sa detta när jag berättade att jag skulle montera powerflex).

---
.. vassast på ön ;)
Länk
hur gör man för att demontera handbromsvajrarna utan att förstöra dom? Jag ska ta ned hela bakvagnen men höljet till handbromsen sitter ju fast i båda ändarna

Visa användare
60
cbrkungen
320D Touring -11
X6 d30xdrive -15
Jag har för mig att det är bara instucket och inte fastsatt. Det är bara att smörja och rycka i viren & hoppas på det bästa.

BMW FOREVER
ja, de är bara instuckna. jävla skit att de håller så bra :) de har ju suttit sen bilen var ny och sitter något jävilusiskt

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.