|
|
|
|---|---|
| Tycker att min 540 -98 är lite seg när man kommer upp i 4000-4500 varv. Ska den sluta dra redan så tidigt eller kan det vara något fel? Den är urstark på lägre varv men på högre varv känns den lite klen. | |
| Jag tycker att min drar rätt bra ända till han byter växel.... | |
|
Vid vilket varvtal byter den växel då? Jag har en manuellt 6-växlad låda i min. Men den är betydligt piggare runt 3000 varv eller? Det kanske är normalt att kraften försvinner ganska tidigt på V8:an. Jag hade en 328:a innan och den var betydligt mer varvvillig. |
|
|
Formodlinga pga av 540 har en "linjär gång" dvs råstark från början, och detta upplevs som att bilen har slutat dra vid 4500. |
|
|
Ne den skall ju inte sluta dra vid 4000 som du säger, däremot vid 5500 planar den ut (orginal) men jämfört med sexorna som är döda upp till 4000 kan kanske det upplevas så? (lite provocerande :-) |
|
| Det var precis vad jag menade, men man skall vara snäll mot sexorna... | |
|
Död under 4000?? Min är som en jävla elmotor :) Linjär kraftutveckling från 1500-5700. Ganska tråkig faktiskt. Man saknar den där extrakicken på högre varv som 523 har. //Marin |
|
| Är nog bara lite ovan vid V8:an. Den går ju fantastiskt fint men jag tycker att man går miste om lite av sportkänslan när den planar ut så tidigt. Saknar faktiskt vrålet på 5000 varv från sexan med open air-filter! Men man vänjer sig väl... | |
|
Min vrålar så ini h-e, men om du har allt i original så är det kanske den känslan.... Byggs med annan karaktär än 328... Men byt avgassystem så får du se..... välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk |
|
Gubbracer |
Matte328 Jag har också manuell 6växlad låda och jag tycker inte att den tappar vid 4000 varv. Tvärt om så kommer den in i andra andningen vid ca 3500 och drar sen som en tok till varvstoppet går in. |
sebbe_bmw |
Detta kan väl bero på att du har max vridmoment vid 3000-4000 rpm, Själv tycker jag också att mina drar fint ända upp till 5800 där rödmarkeringen börjar! Sebbe |
|
okej.... Jag har ju "bara" e34'an men skillnaderna på motorerna ska väl inte vara så stor? (åtminstone inte till min fördel)? Min har en MYCKET tydlig effekttillskott vid 3500 som sen bara ökar tills automaten växlar, precis över 6000 varv. Så markant att det smakar turboeffekt. Bilen är dock helt orginal, och JA, den går bra på låga varv också, så det är inget fel :-) |
|
Deliq |
> Viper540 Känns som om du beskrev min... ;-D M V H // Deliq ______________________________ Aktuellt fordonsbestånd: Länk Länk *** Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss *** |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.