|
|
|
|---|---|
|
Har funderat på att Turbokonvertera en gammal 2002'a men vad jag undrar är om jag "får" göra det på en -75'a. När kom de nya avgaskraven, gäller det för alla 75'or eller började det först för bilar av årsmodell -76? | |
| Började -76 | |
|
Phuu! Det låter bra det, man tackar och bugar! :) |
|
|
Hej! jag var just in på bilprovningen idag och frågade samma sak. Och som svar fick jag att du fick ha tubo det var inga problem men du måste ha ett papper på att effekten inte överstiger 110kw=149,6hk på en vanlig 2002:a dvs du måste fara och bromsa motorn vilket är väldigt dyrt, även det har jag kollat upp och det kostar 500kr /timme sedan beror det ju på om du ska justera in motorn där eller bara "få han att skriva ut pappret" en justering skulle ta ca 8 timmar sade Erik Marklund i Piteå som jag pratade med men då ber man ju honom om två papper ett på 109,9kw och ett på verkliga max effekten! Hoppas det var till hjälp |
|
|
Men en 2002 Turbo ( Orginal alltså) har väl mer?? Men kanske även bättre bromsar då .. När det gller Hissinge traktorer så ger "GLT/Turbo" bromsar att man får godkänt med mer effekt iaf.. kanske även samma med 2002 ( skulle jag sätta i fläkt skule jag personligen fixa till typ brembo feting bromsar med, om inte annat för min gene skull....) |
|
|
Nej en vanlig 2002:a går inte att regga med mer än 150 hk vad du än gör för ändringar. |
|
|
Men ska man upp till de 150 hästarna måste man dessutom byta länkarmarna fram och bak, hjulnaven och lagerna till koniska rullager. Vidare skall det bytas packbox, fettkopp, hjulspindelben, bakaxlarna till induktionshärdade samt medbringarflänsen! Dessutom måste bromsarna motsvara utförandet på 2002 ti/tii eller 2002 tii. Jeppe |
|
|
Och hur vet bilprovningen att det är 150hk under huven, bänkar de bilarna eller? skulle inte tro det. Det enda de kan se är att det antingen lurar en turbo under huven, fler cylindrar än vad biltypen är tillverkad med. Men det är klart det finns ju besiktningsmän sedan finns det besiktningsmän om man uttrycker sig så. |
|
|
Bilprovningen bänkar inte bilen, det får du betala själv! Jeppe |
|
|
Men Jeppe är det effekt/vrid på Vevaxel eller på utgående axel ASB är intreserade av?? Borde ju vara på driv hjulen tycker man då de flesta bilar är utrustade med växellåda... |
|
|
Det är DIN hästar/KW. Jeppe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.