AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.086

tysken kör upp bilen till mig! hur gör jag sen

highline
hej
jag har hittat en bil i tyskland.Jag pratade med honom i dag och han erbjöd sig att köra upp den till mig.Hur gör jag sen???
Lasse H
Farligt! Se upp för stulna bilar! Köper du bilen i tyskland o får dina röda skyltar så görs även en koll att bilen ej är stulen. Denna koll får du inte om du får bilen hitkörd... Alltså kola NOGA att allt i FzB stämmer överens med numrena på bilens skyltar i motorrum o dyl. Kolla leg på han som leverar att bilen verkligen är hans. Sen ska ju bilen avreggas i tyskland oxå... det låter som det kan bli en hel del strul... /Lasse H
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Bilen behöver inte avreggas i Tyskland för din del, men det kan bli problem för säljaren.
Annars är det som Lasse säger. Kolla alla papper noga.
//Marin
Leta upp någon som kan kolla att bilen inte är stulen, du måste nog ringa tyska polisen..

välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk
Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

Låter onekligen lite riskabelt. Mina varningsklockor ringer iallafall. Själv har jag dock överlåtit åt förra ägaren att köra hem mina bilar åt mig.

Jag hade krävt en hemfaxad kopia på 'farzeugbrief' och ägarens legitimation för att fastställa vems bil jag köper, samt för att kunna kontrollera eventuella lån på bilen. Med de uppgifterna kan man även ringa till TÜV och kolla senaste besiktning.

Eftersom jag köpt båda mina Cabrios av samma ägare vars familj är nära bekanta till min familj har jag inte oroat mig för ovan nämnda problem. Då jag sett och kört bilarna vid flera tillfällen innan jag importerade dem hade jag väldigt bra referenser och kände mig aldrig orolig över bilarnas skick eller kvalite. Full dokumentation var givetvis ett krav oavsett bekantskapen.

Fördelarna är att bilen körs till Sverige med full försäkring ända tills den står i ditt garage.

Nackdelen är att du inte har några röda skyltar att köra till bilprovningen med varför du får fixa trailer innan du reg-besiktigar bilen. Bilen är då helt oförsäkrad såvida du inte har väldigt bra kontakter på något försäkringsbolag.

Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Du kan teckna en endagars trafikförsäkring dagen då du skall besiktiga bilen,iallfall hos Länsförs.Du måste dock åka till bilprovningen och skaffa ett intyg om att du har tid den aktuella dagen,därefter åka till försäkringsbolaget och teckna försäkringen.Denna måste etalas kontant på plats.

Före dettingar:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00...R.I.P
li
2
lilo
525 -88
Jojje: Hur mycket kostar en endagsförsäkring?
to
6
tomjo
328i touring -96
Jag köpte en 328 kombi -96 i skåne i helgen. Ska hämta bilen nästa helg eftersom han skulle serva bilen och fixa en liten buckla+lack nu i veckan. Ringde mitt försäkringsbolag (Folksam) idag, dom kunde trafikförsäkra bilen fram tills den är registreringsbesiktad.
Helförsäkringen skulle kosta 4428kr/år och halvf 2637/år. Ringde LF och DIAL(numera Orginalförsäkringar) dom skulle ha:
LF: 7000 resp. 4122 halvförs /år.
Orginal: 6371 resp. 3539/år

Tecknade så klart hos Folksam(trafikförsäkringen skulle kosta ca 1000/år fram tills bilen var reggad)
to
6
tomjo
328i touring -96
Glömde säga att dom bara behövde chassinumret för trafikförsäkringen.
Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
250:- gav jag för endagars trafikförsäkring hos LF

Före dettingar:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99...R.I.P
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej!
Vi säger att alla papper är i ordning. Vem säger att han inte kan anmäla bilen stulen i Tyskland när han kommer hem?
Vad gör du då?
Kan du bli av med bilen?
Tanken att du kan råka ut för problem är inte trevlig.
När jag importerade så var jag på plats när killen skulle skriva ut bilen från Ty. Kvinnan bakom disken gick ut och kollade bilens chassinummer och regnr. Sen gick allt bra.

Hur kommer killen göra är frågan.
Mitt tips är att åka ner själv!

Mvh

/NP
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tomjo: Om du har köpt bilen i Sverige varför är den då inte reg.besiktigad. Ska du själv göra detta? Vad händer om den inte går igenom? Låter i alla fall riskfyllt och man kan ju fråga sig varför inte säljare fixat med detta? Givetvis ett problem om säljaren privat importerar mängder av bilar men det brukar dom ju lösa med att låta bilen stå på någon kompis eller släkting.

Tipset jag fick från Johan på BMWPower var att aldrig reg.bes en bil som du inte själv tagit hem. Vidare så tyckte han att en säljare som inte säljer reg.bes inte kan kallas seriös. (Johan: hoppas jag inte misstolkat dina råd)

tomjo
328i touring -96
Programmer: Jag hade väl fått ge 10-15000 mer om han hade reggat den. Varför skulle inte bilen gå igenom bara för att jag själv inte tagit hem den? Han kanske inte är 100%-ig seriös men hur många är det? ..och bilen är ju fin!!

Hade inte tid att köra ner själv denna gång. Tror inte det hade blivit mycket billigare om jag hämtat en likvärdig bil själv nere i Tyskland. Jag har själv tagit hem fem bilar ifrån Tyskland och Belgien tidigare. Det är inte så roligt längre och det kostar!
-Förlorad arbetsinkomst, resa, bensin, skyltar, försäkring..
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ok, om du känner själv att du har koll på läget så är det ju bra. Men min fråga kvarstår ju angående säljarens ointresse att regga bilen och om det är som du säger att han kan få ut 10-15' mer så blir ju inte frågan direkt mindre intressant.

Jag tror säkert risken är liten att bilen inte skulle gå igenom men om den inte gör det så står man ju med en bil som man inte kan köra. Vad gör man då? Exporterar den tillbaka till Tyskland? Givetvis finns ju denna risk även när man tar en bil själv från Tyskland men ofta så känner man ju då till lite mer om bilen.

Är du redan användare? Logga in i menyn.