AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.233

Vilket sportluftfilter är bäst?

Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Köpte häromdan ett Green Cotton Air-filter (sportfilter), helt nöjd me den, men jag skulle vilja ha ett, Open air filter istället. Hur gör man då?? Går det att riva bort den befintliga filterlådan eller vad?
Skall man ta bort den helt och bara ha en skyddsplåt mot värmen? Ett Open Air skall ju ge mer prestanda vad jag förstått.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Glöm extra prestanda/fler hästar. Det enda du får ut av att montera Open Air filter är ett tuffare insugsljud och en med tiden skitigare motor.

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du verkar ha missförstått det mesta i detta fall:))
Effekt= placboeffekt dvs ingen märkbar.
Dålig rening i dessa filter ger ett högre skitinsläpp
i motorn vilket ger ökat slitage..
Gött ljud =självklart:)
Kan ge en effektökning på rejält trimmade bilar, men inte på en standardbil.

MVH
Hasso
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Instämmer med ovanstående två kloka herrar! Sportfilter är ett effektivt sätt att långsamt förstöra motorn och med tiden få sämre effekt!
Dessutom dyra!

Investera pengarna i effektivare sportbromsbelägg i stället så får du något som funkar och gör att du kan bromsa senare.
Fast det klart dina polare hör ju inte det...

Mvh
markus00
Denna diskusion har varit uppe många gånger om open air filter är skadliga eller inte.
Jag har själv forskat en del och läst så mycket undersökningar jag kan komma åt.
Jag har dragit slutsatsen av de oberoende testerna jag läst att ett open air filter släpper bara igenom mer skadliga partiklar än ett orginalfilter om det inte sköts rätt. Ett open air filter måste underhållas enligt tillverkarens specifikationer.

//Markus

<-----------------------------
Min bil: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Ett seriöst test som visar på att smutsgenomsläppet är högre med sportfilter (även inoljade!).

Mvh
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
14 extra hk tack vara sportluftfilter???? Det tror jag när jag ser bromsbänkspapprerna! 14 hk kan du tjäna om du tidigare kört med en död kanin som luftfilter, och sedan byter till ett koniskt.

Annars var det ett tämligen seriöst test.

//Kalle
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Testbilen var tydligen en Toyota Supra, dvs en turbobil som förmodligen har ett förhållandevis dåligt utformat standardluftfilter och luftbox.

Här är ett test till:
Länk

Mvh
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Jaha, så jag skiter i Open Air filtret alltså... Då fick jag det klart... tack grabbar!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Köp en kul julklapp i stället:))

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Varför inte en (h)julklapp? ;-)

Mvh
Patrik

*min signatur står här*
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Blir nog en Sportdämpare istället, det får räcka med ljud! Kör min tråkiga vinterbil nu en, Mitsubishi Galant -87. Går som F**
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Nämen, jag trodde att det bara var Ford som körde med kaniner :-D!

"let the Best Machine Win!"
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inte Ford men Duracell!!!!

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Ingen som fortfarande har sagt nåt om , vilket filter de tycker är det bästa...........(kanske inte finns någe o säg)...
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Och ingen har sagt nåt om ...hur man isåfall skulle bygga om filterboxen....
K&N är väl rätt bra, själv provade jag med Jamex på min Alfa Romeo 33ieQV och fick ju som sagts innan häftigt insugsljud samt klart behagligare utförande vid. t.ex. gasuppsläpp (mindre ryck i stan t.ex.)
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Kolla sidan nedan, så klarnar det kanske vad gäller sportfilter.

Länk

Mycket motorgodis på denna sida....
Ja
760
JanF
530i-93
Se till att ha avskärmat filter från motorutrymmet, jag har för mig man hade det när man testde på Supran.

River man bara bort orginalboxen och sätter dit sportfilter drar motorn i sig varm luft och man får lägre effekt. Allra sämst blir det om man står på startlinjen och det blir duktigt varmt i motorutrymmet, att dra in den heta syrefattiga luften i starten är värdelöst för effekten, men låter ju kanske ball....
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Jag har bytt ut min luftbox och satt ett rakt rostfritt rör och ett Koniskt BMC F1 Power filter och min bil går då bra nå mycke bättre nu , Sen lever det om mycket mer vid 4000 rpm --->

Den tappade all effekt där förut men gör inte det längre ! så har man trimmad bil är det lönt annars helt onödigt som många säger...

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.