AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.295

kan det vara bensinpumpen?

su
198
surre77
523-00 M
I går när jag skulle starta bilen ville den inte gå igång. Den hade iof. stått still i 3 dagar men har aldrig varit några problem med att starta innan. Fick hållla på i 5-10 min innan den hostade igång. Då gick den några sek för att sedan stanna igen. Efter några försök till så gick den igång, lite hackigt.
Vad kan detta vara? bensinpumpen?
bensinfilter = smutsigt kanske??
We
41
Wesse
525i Touring -93
Hade samma symtom på min 525 -93, bytte bränslepump då blev det bra.
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
ställ in den i värmen..kan vara fukt..

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Börja med att byta filter, om det inte är gjort på ett tag. Hjälper inte detta så är det nog pumpen :(

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Prova att slå på tändningen, gå ut och banka lite på bensintanken.
Jag fick göra den proceduren innan jag skaffade ny pump varje gång bilen hade stått mer än en dag.
Lars
Ja
760
JanF
530i-93
Min pump dog för ett tag sedan. Lossade slangen och såg att den inte pumpade alls trots ström fram i kontakten.

Bytte ajälv, enkelt, men man doftar bensin ett tag sedan.
su
198
surre77
523-00 M
Tackar får väl byta pumpen då. Någon som vet pris?
We
41
Wesse
525i Touring -93
Ca 3000 papp på en BMW verkstad med pump och jobb.
Rekomenderar inte att byte själv, kan gå bra om du har tur men enligt mekanikern så kan det jävlas!!
su
198
surre77
523-00 M
Fy fasen..var ju inte alls billigt!! Väntar nog med att byta pump tills den har rasat helt då ;)
Surre77: Byt snarast, annars kan du bli stående i nån bilkö :-)
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Jag bytte min det var visserligen på en Touring men iaf.
Det var otroligt enkelt tog ca 10min
ca 5 skruvar att ta bort två slangkopplingar en kontakt och sedan en en STOR plastring som man skruvade bort.
den beg. pumpen betalade 1000kr för hos NFS på hemsidan står det 800kr, men det blev något missförstånd om priset som de inte ville rätta till.
Hälsningar Lars
Ja
760
JanF
530i-93
Ny kostar strax över 3.000 på BMW som reservdel. Jag vågade inte satsa på begagnad eftersom jag hört rätt många nu med pumpar som gett upp mellan 17.000 och 25.000 mil. Risken finns ju att nästa också börjar närma sig haveri, och det är rätt jobbigt att bli stående mitt i natten.

Ja, enkelt att byta själv, dock lite pilligt.
-Ta upp plåtlocket i botten på skuffen. 5 skruvar.
-Lossa elkontakt och slangar.
-Skruva loss ringen som håller locket, kan sitta hårt så man får "driva" runt den med en trubbig skruvmejsel.
-Drag upp locket med givaren som sitter fast på undersidan.
-Stick ned armen till pumpen som sitter på tankens botten och snäpp loss de två plasthakarna.
-Ta upp pumpen och lossa slangar och elkablar.
-Montera dit nya pumpen i omvänd ordning.

Obs: det får vara max 70 liter bensin i tanken för att man skall kunna öppna locket utan att det rinner ut. Allra bäst är i och för sig att det är lite bensin i tanken så man inte behöver sticka ned armen till armbågen i bensinen, även om det går, jag vet....
Lossa kabeln till batteriet, ta ur sökringen så slipper du onödiga gnistor också!!
lalaw:

Om du kikar på bränslepumparna hos NFS hittar du följnade info:

-------------------------------------------
Finns till de flesta modeller. E30, E36, E32, E34, mfl. Maila för att fråga om bensinpump till din bil. Vi kan lösa fram till de flesta modeller. Priser från 800,-
-------------------------------------------

Jag hoppas du förstår att "från 800:-" inte betyder att alla pumpar kostar 800:-

Jag tycker att man skall vara försiktig med att hänga ut företagen för sådan saker som detta. VISST gör ett företag ett GROVT misstag kan man varna varandra för dom men det måste vara ordentligt med kött på benen innan man lägger ut det här på forumet.

I övrigt tycker jag att beskrivningarna har varit intressanta, jag kommer själv att byta min pump med tiden då jag misstänker att den är boven i dramat till ett par olika symptom.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
surre77>>
Jag bytte min pump i somras. Köpte en original Boschpump hos en bilel-firma. Kostade 2400:- Kolla bara upp vilket Boschnr. du ska ha. Det finns en hel del Boschpumpar vet du.

Micke
We
41
Wesse
525i Touring -93
En kostar ca 1500kr plus moms. Bytte min i sommras på auktoriserad BMW verkstad. 3000 med arbete!
We
41
Wesse
525i Touring -93
En ny ska det naturligtvis vara!!
su
198
surre77
523-00 M
Tackar än engång för alla bra tips!! Vad skulle man göra utan denna sidan ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.