AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
857

Generatorstörningar?+Tipps på hatthyllemontage E-34

Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Har kompletterat orginalljudet i E-34an med DLS 7*10 i hatthyllan, som drivs av ett separat slutsteg. Nu till problemet. Det är ett varvtalsberoende vinande i dessa högtalare. Jag har kopplat jorden till steget direkt till batteriet eftersom det var lättast då batteriet sitter under baksätet på min bil. Är detta fel? Vinandet försvinner när man drar ur lågnivåkabeln. Störningarna borde alltså komma från denna, eller? Nån som har tipps på på bra störningsfillter? I övrigt så spelar det mycket bra med kraftfull bas. Många tror att det ligger en baslåda i skuffen, men så är inte fallet. Detta beror nog delvis på en mycket stabil montering med uppstyvning av hatthylla med glasfiberspackel. Jag tryckte in detta i det mellanrum som finns mellan plåten och hatthylleskiva. Sedan drog jag fast högtalarna med genomgående M6 bultar. Detta gör att det svarar emot bra när baskonen slår. Nu har jag pladdrat tillräckligt. Någon som kan hjälpa mig med mitt problem?

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Kolla så att du inte drog lågnivåkabeln på samma sida som + kabeln till generatorn går, har för övrigt ingen aning om hur den är dragen. Du kan ju även prova att jorda någon annan stans än på batteriet. Enligt vissa är det jättefel att jorda på batteriet, enligt andra helt ok vad man hört.
Vad jag vet och har märkt så ska man inte ha jorden direkt på batteriet.. Sätt den nån annan stanns i bakluckan t ex..

/Jimmy
Länk
www.aspwebb.com
En jordisolator på lågnivåkabeln löser ditt problem.
I detta fallet hjälper det inte med att flytta stegets jordanslutning, batteriets minusanslutning är den bästa punkten. Det är ju högsta möjliga effekt och minsta möjliga rippel (störningar) i matningsspänningen som man vill ha eller hur?. Nån risk för störningar från batterikabeln in i lågnivåkabeln är det knappast heller, det går ingen större ström i denna förutom i startögonblicket och en liten stund efter.

FP
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Jaså. Elektronikkungen folke dyker upp i mitt inlägg. Då vet man att man får rätt svar. Han verkar kunna sina saker. En jordisolator säger du. Var köper man en sån mojäng?

Jomänvisst. En jordavbrottsenhet eller jordisolator hittar du hos de flesta billjudsföretag. BRL, MDS osv. Även Biltema har dessa har jag hört.

FP
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Sätt jordpunkten så nära batteriets jord i karossen som möjligt = samma nollpunkt!
Hjälper troligtvis inte här, men det är det "rätta"
Gör enl. ovan, köp isolator!
Min bestämda uppfattning är att ju längre bort från batteriets minuspol man ansluter sig, destu mera del av ev. rippelströmmar i chassiet får man del av.
Det är ju ytterst marginellt om det bara är en kort grov kabel mellan minuspolen och chassianslutningen men mindre rippel än tvärs över batteriet är det ju svårt att få eller hur?

FP
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Jag tänkte ju helt enkelt att batteriets minuspol måste va den optimala jordpunkten (bäst kontakt). I biltema hittade jag något som dom kallar för galvanisk avskiljare. Är det samma som en jordisolator?

Ja, det är precis en sån du bör ha!
Jag har själv använt en sådan med framgång, då inget annat tycktes hjälpa.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag prövade med en isolator från mds och det blev ingen som helst skillnad.
Player> Var det via lågnivåkabeln som störningarna kom ifrån då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.