|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min bil är inte frisk! När jag kör och frikopplar så liksom "studsar" varvtalet. Några gånger när man startat bilen och gasat har motorn bara dött när närvarvtalet sjunkit till tomgång. Den är dessutom svårstartad (är inte startmotorn). En mekanikersnubbe tyckte att motorn inte gick helt friskt och jämnt. Bilen har nya tändstift och nytt bränslefilter, har även bokat tid för byte av insugsmembranet. Vad kan felet vara? Vad kostar en motordiagnostik och vad mäts då? Kompressionstest skall väl finnas oxå, vad kan det kosta? Frågan har säkert varit uppe förut men jag hittar inga bra trådar när jag söker. Är som vanligt tacksam för Era kunskaper! :-) Mvh | |
jocker18@home.se |
jag har liknande problem, fast min bil går bra när den är riktigt kall, och ett tag när den är varm (ej ljummen). sen när den har varit varm ett tag, så börjar den studsa fram på jämn gas och låga varv (under 3000). det hörs som att den tappar cyl 6 på lägre varv. den går ju som fasen på högre varv WmB SoundZ |
|
jocker det är till 99% din tändfördelare som spökar jag hade exakt samma problem på min corvette lt1:a byte optisparken dvs tändfördelaren då gick bilen som ny |
|
|
tror det är insugsmembranet. innan jag bytta membran så gick motorn orent vid tomgång. och tomgången låg väldigt lågt. skall ligga på 600 eller var det 650 varv +-50 varv. min låg typ precis ovanför 500varv vilket ledde till ostabil och svajig tomgång. tomgångsregulatorn kan det också vara. jag har plockat av min och rengjort med elektronrengöring. då jag tog ut den så rörde ej spjället/klaffen i den då jag skaka runt den. fick flytta den med en mejsel. så den gick trögt. sen efter jag sköljt ur den ordentligt med el rengöring så rörde den sig skitlätt då jag skaka lite på regulatorn. kom ut riktigt mycket skit då jag spraya den. och den skall röra sig lätt för att reglera ordentligt. om du tar av mittre motorkåpan sitter den framme till vänster på motorn. en cylinder på ca 12cm som har slangförbindelse med insuget. lätt att komma åt. du kan ju köpa ny packning mellan regulatorn och insuget. efter insugsbembran och rengöring av tomggångsregulatorn tror jag att dina problem är lösta. testa iaf med det innan du går vidare. annars när du fick bytat tändstift så måste det synas ifall det var olja nere i tändstiftsbrunnarna pga av ventilkåpspackningarna som ibland börjar läcka. men motorn brukar ej dö då bara gå ojämnt. getrag vad menar du med tändfördelaren? det är styrboxen som sköter det på bmw 530 m60 motorn. och en förstärkare/tändmodul kanske e med där också men tror ej den motorn har ngt sådant? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.