AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
772

träinredning dassig

Cl
33
Claus Olsson
735iA-88
840iA-94
Mina trälister ser väldigt "dassiga" ut. Jag provade med trälack men det bara "delade sig" likaså med klarlack till metall. Är det någon som har något tips för att få upp finnishen igen.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
E32 fanns både med matt och klarlackat (plastat) ädelträ. Jag gissar att du har det blanka alternativet som nu är ganska repigt? Om du inte vill göra dig besväret att ta loss bitarna så är det bara att försöka polera upp det så gott det går. Rubbing eller annan polerpasta för billack brukar gå bra. Ska det bli riktigt perfekt är det nog bara att ta med bitarna till en billackerare som får klarlacka om dom med riktig 2 komponents lack. (Dom brukar också ha speciell tvättmedel för att avlägsna siliconrester innan lack. Det är ju ett vanligt problem annars på delar som utsats för div. vinylputsmedel)
Det finns nog tyvärr bara en sak som gäller. Slipa bort den gamla lacken helt, börja med ett grövre papper och avsluta med ett fint. Betsa sedan om trädetaljerna, och lägg på ett lager klarlack för trä. (Använd helst inte lackbets utan ta spritbets som ger det finaste resultatet.) Låt det torka ordentligt innan du mellanputsar med mellanputspapper eller duk. Lägg sedan på ett antal lager till med lack. Montera och njut.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Har du de matta träpanelna som kanske det är lika bra att försöka hitta nya, högblanka på skroten? Annars tror jag att jag har läst om hur man renoverar sina träpaneler på någon dansk bmw sida.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Jag lägga in en liten varning: De blanka träpanelerna, åtminstånde i E38/E39 består av en formad aluminiumskena, 0,2mm ädelträfaner och ca 2mm plast/klarlack. Jag tror mig veta att det är likadant på dito original i E32/E34. Man bör alltså vara MYCKET försiktig om man börjar grovslipa i klarlacken i tron om att det är ett tjockt trästycke under. Två sliptag för mycket och träet är borta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.