AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.732

Bilen ostabil efter Sänkning ?

Sida 2 av 2
Peter har iofs rätt, men det funkar faktiskt rätt skapligt med originaldämpare och kapade fjädrar. Kapa inte för mycket bara.
Mät hur lång fjädern minst måste vara för att inte lossna när bilen fjädrar ut helt. Om du håller minst den längden på lös fjäder, så kan den aldrig ramla bort. Risken för genomslag kommer du inte ifrån, men vid hyggligt "normal" körning (alltså om du inte ska slå varvrekordet på Gelleråsen) är det faktiskt inget större problem. Jag har själv gjort så här på många av mina bilar med ganska bra resultat. Bara man inte kapar för mycket, som sagt.

Micke
Dino
s25519 , alltså jag ska inte kapa mina fjädrar , utan jag har redan byt de till Hr fjädrar som har sänkt den ca 35-25 .

M-MotorSport
Peter, hittade du protokollet från hjulinställningen?

Micke
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Jag hade H&R fjädrar med orginal dämpare på min gamla 325i -92, gick kanon på vägen medans dämparna var friska, sedan blev det bilstein vilket var bättre o stötigare.
Sänkningen kan knäcka bäraramsbussningar både bak och fram om de inte är friska.
Kolla dessa!

/Fredrik
Hallå,

Håller på att titta på en M3a. Hittat en jag gillar, men den är sänkt 40mm runt om. Han som äger den säger att han bara bytt fjädrar, och att han har kvar orginalfjädrarna som jag kan sätta tillbaka om jag vill.
Är det så enkelt? Vad kostar det?

Har provkört bilen och den känns kanon, men är orolig för allt det ni beskriver ovan. Har aldrig hållit på med sänkningar. Ända erfarenenhet är avsnittet av Top Gear där de racear gamla 3-serie-cabbar och en av dem är sänkt och har en väghållning som en halt åsna. Jeremy Clarcson säger "If the car has been after market modified - walk away".

Kan inte komma över det. Det låter ju logiskt det ni säger - att alla komponenter i hjulupphängningen ska fungera ihop. Jag tänker också att en M3a är "perfected" av BMW's ingenjörer.
Nu ska jag inte heller börna vid korvmojjen utan hade just tänkt att åka på banträffar med den så det här med väghållningen känns ju rätt så viktigt.

Någon som har bra råd kring detta?

mvh,

soon to be M3 ägare.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Jag har utfört hjulinställningar, samt hygglig erfarenhet om chassin:

Allt vad som skrivs här på AP gällande teknik, chassi o motor ska man ta med en nypa salt..

H&R och Eibach har specialutvecklat sin sänkfjädrar att harmoniera perfekt eller så gott det går tillsammans med org dämpare. Och att dämparna och bärarmsbussningarna skulle slitas ut för att du sänker bilen 25 mm är också en sanning med modifikation. Visst slits dom snabbare då dämparna samt bussningarna får arbeta i ett annat lägen än normalt. Det är som att köra runt med fyra hjul i bakluckan året runt för chassit. Så man kan säga att livslängden sjunker från normalt 10 år till ca 6 år.

Vad gäller att kapa fjädrar = idioti som man ska hålla sig undan från då fjädern verkligen kan hoppa ut eller hamna på snedden i fjäderbenskoppen!

Varför bilen känns ostabil är pga att hela chassigeometrin hamnar i fel läge. Den största boven är oftast att pendelstagen skulle behövas bytas ut till justerbara diton då krängningshämmaren förlorar lite av sin verkan då den hamnar ur position. Sedan går det allt som oftast inte att justera camber för att kompensera den extra negativa cambervinkeln som skapas vid en sänkning.
Receptet för detta är justerbara topplagringar som tex millway säljer.

Sedan för att öka stabiliteten så kan man öka toe in bak och fram en smula till + 1 grad tex.

Lycka till

BMW CS #07491
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
- 1 grad ska det stå

BMW CS #07491
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.