AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.733

Bilen ostabil efter Sänkning ?

Sida 1 av 2
Dino
Tjaa , jag bytte för ett tag sedan mina fjädrar till Hr , men bilen känns jätte ostabil efter det har precis gjort fram o bak vagns inställning men det är fortfarande samma sak ska det va så här eller kan det va att mina stötdämpare passar inte riktigt ihop med fjädrar ?

M-MotorSport
Kan mycket väl vara dämparna. HR-fjädrarna är väl bra mycket hårdare än original, va? Dämparna är ju till för att dämpa=bromsa fjädrarnas rörelser. Om fjädrarna plötsligt blir mycket hårdare än normalt så orkar dämparna inte riktigt med. Effekten blir att bilen gärna studsar på vägen. Det gör ju inte så mycket om man bara vill se fräck ut vid korvkiosken, men om man vill åka FORT så funkar det inte...

Micke
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Håller med föregående talare...
Vissa dämpare jobbar dessutom bäst i ett visst slaglängdsområde och sänker du bilen kan du hamna utanför detta.
Råkade ut för det då jag sänkte min iX 90mm med orginaldämpare.
Nu har jag en sänksats som sänker 50mm och gula ställbara Koni och det funkar över förväntan.
Så tipset blir alltså: Byt stötdämpare.
För du har väl sänkt den för att få bättre väghållning och inte för att det är snyggt? ;-)

------------------------------
Magnus M, BMWcs NORD 4047
------------------------------
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Nuvarande åk:Länk
Gamla bettan: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns en anledning till att byta dämpare!
De hårdare fjädrarna gör att dämparna utsätts för större krafter. Det innebär att de kommer att slitas ut betydligt snabbare om de inte dimensioneras för de hårdare fjädrarna.

Det gäller att få harmoni i fjädrar och dämpare! Hårdare fjädrar = kraftigare dämpare, kortare fjädrar = kortare dämpare

Dessutom finns det ett skäl till att ha kortare dämpare: Har man riktig otur kan du få standarddämparna att bottna och slå sönder dem om bilen fjädrar ihop med de kortare fjädrarna...

Slutsats: Köp dämpare som är anpassade för fjädrarna både längdmässigt och hårdhetsmässigt.

Mvh
Dino
okej tack för all info , men måste fråga kommer bilen att bli lägre om jag byter dämparna också ? eller ännu hårdaee/stötigare på nåt sätt ?

Kan ni rekomendera nån ställe i Sthlms trakterna för bytet ?

M-MotorSport
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Boilen kommer inte att bli lägre eftersom det är på fjädrarna som bilens tyngd vilar. Rent teoretiskt kan man ta bort dämparna utan att förändra höjden. Däremot kommer du att studsa fram då, eftersom det inte finns något som dämpar bilens upp och nergående rörelse efter första minsta gupp. Det är det som är stötdämparnas uppgift.

Faktum är att du troligen kommer att uppleva bilen mindre stötig om du byter till dämpare som är hårdare eftersom de bättre klarar av de hårdare fjädrarna (se ovan = mindre "gung").

Stötdämparverkstan (har jag för mig att de hettte) på S:t Eriksgatan bytte fjädrar och dämpare på min förra bil (E36). Jag valde ställbara gula Koni-dämpare och de fungerade utmärkt.

Mvh
EMW
Jag bytte till hr fjädrar och j......r vad bilen var
ostabil på vägen.
Skall man byta så skall man ha orginal fjädrar,
jag sänkte min bil ca 30mm och samtidigt köpte jag
17 tum fälgar med pirelli däck 225x45.
Nu har man vant sig med dessa fjädrar men nästa gång
så sätter jag på orginal, men det kostar säkert lite
mer.
Dino
NU pratade jag med verkstan som bytte mina fjädrar men enligt de så ska Original Dämparna klara av en sänkning upp till 40mm utan större problem så vad ska jag göra ?`

M-MotorSport
Klara av och klara av, de är inte avpassade för varandra.
Men som sagt, allt beror ju på vad man är ute efter. Om du bara vill ha ett häftigt utseende så rekommenderar jag att kapa av originalfjädrarna 1-1,5 varv och sätta dit dem istället. Borde ge ungefär samma höjd men lite mjukare fjädring, vilket skulle passa bättre ihop med originaldämparna.

Micke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dino, hade du förväntat dig ett annat svar från din verkstad?
Hade de sagt att du borde ha hårdare och kortare dämpare så hade de ju indirekt idiotförklarat sig själva eftersom de inte hade sagt detta redan vid bytet. Dessutom skulle du väl känna dig lite lurad!?

Att bara kapa fjädrarna är inte att rekommendera eftersom det finns risk för genomslag vid gupp och att fjädrarna lossnar från sina fästen om bilen fjädrar ut helt efter ett backkrön efter "forcerad" körning, vid nerslaget kan fjädrarna klämmas fast.

Det sista är ett skäl till för att ha korta dämpare med sänkningfjädrar!

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
EMW (Östtysk?), jag hade ställbara gula Koni och Eibach-fjädrar (-30mm) på min förra bil (E36, compact) och den blev som en gocart!
Bilen låg som ett "strykjärn" på vägen med blev rätt mycket mer stötig.
Superstabil i alla lägen (körde dock ingen bankörning med den)!
De fjädrarna och dämparna verkade funka bra ihop!

Mvh
EMW
Hej Johan B.
Jag är ingen östtysk,men din sänkning har du gjort
med kvalitet produkter.
Vad kostade det?
Johan B>>
Risken för genomslag eller lossnade fjädrar är nog inte så stor vid korvkiosken. ;)
Denna lösningen har fördelen att den bara kostar några timmar i garaget. Om man å andra sidan är ute efter att optimera väghållningen, så finns det hur mycket som helst att göra (dämpare, fjädrar, krängare, bussningar, bärarmar, ofjädrad vikt, you name it!) Kruxet är ju att detta blir dyrt. Vad jag menar är att man måste bestämma sig för vad man är ute efter och hur mycket det får kosta. Överens?

Micke
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Om bakvagnsbussningarna var dåliga innan sänkningen så skulle jag tro att du genom att sänka bilen(oavsett vilket sätt du sänker den på)känner av det mer när bilen är sänkt. Kolla upp så att de är bra, för jag tror nämligen att känslan av dåliga silentblock blir mer påtaglig när bilen är sänkt.

Detta är bara en fundering av mig, men kom gärna med kommentarer.

//Johan

dreiachtzehnis
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
EMW, jag kommer inte ihåg riktigt vad det gick på, jag lämnade över alla kvitton när jag sålde bilen. Jag har för mig att det landade på 8-10 000kr totalt med bytet (dock ingen hjulinställning inräknat i det).

Micke, helt överens!
Det jag menar är att man kanske biter sig i svansen om man snålar. Utslitna dämpare i ett naffs = ny demontering/montering med nya dämpare. Stötigare gång pga oharmoni i fjädringskomponenterna. Etc.

Mvh

Fa
227
Falcon
325 -93
Om dina bussningar är ok, så kan det var att hjul inställningen inte är bra gjort.
haf satte på ett weitec 30/15 kit på min, efter 1:a hjul installningen så blev bilen spårkänslig som abara satan upp till 140km sedan stabil som en klippa i alla farter över det.
vid 2:a inställningen så gjorde dom nåt annat så nu är den stabilare i alla farter.
/Mvh Peter
Peter>>
Har du protokollet på hjulvinklarna kvar? Skulle vara väldans intressant att få lite siffror.

Micke
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej!
När jag sänkte min bil så sänkte jag med hr sänkningsats, och samtidigt så köpte jag nya 17 tum
fälgar.Nya däck blev det oxå pirelli med dimension
225x45x17.
Jag fick köra ca 20 mil innan det hade satt sig ordentligt, sedan fick de göra hjulinställning.
Men h.....e vad bilen skenade och hade sig på vägen.
Men ju fortare man körde ju bättre går bilen.
Men med den dåliga vägstandarden vi har på våra
vägar så inte undra på att bilen skenar.
Men efter den 3 hjulinställningen så går bilen faktiskt mycket bättre nu.
Jag bilade nere i europa i år och förra året och
inte skenade bilen som den gör här hemma.
Mycket tror jag hör ihop med den dåliga vägarna vi
har här
Fa
227
Falcon
325 -93
Jo då jag ska ha alla papper kvar ska kika i bilen när jag går ner nästa gång
/mvh peter
Dino
Okej så här ligger det till , jag är inte ute efter att köra på bana eller nåt utan ville bara att den skulle se bättre ut + litte bättre vägghållning dock för gat bruk , Så vad ska jag göra ? ska jag byta Dämparna eller är det oviktigt ?

M-MotorSport
Fa
227
Falcon
325 -93
har du org dämare så skulle jag rekomenera att byta dämpare, då dessa inte är gjorda för en sänkning.
/Mvh Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.