AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.744

Bättre förr med stänkskydd!

Sida 2 av 2
SvanteE, Det jag menade var om stänkskydden ligger an mot plåten så kommer det smuts in bakom med rostskador som följd eftersom dom flesta inte gör rent där, på min fars då 3år gamla Audi 100 var lacken
borta när jag lättade på stänkskydden och fullt med jord/lera dom skydden åkte av efter det, medan jag några år senare på jobbet VW T4 skar bort delen som vilade mot plåten.

MVH Stephan
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Asken - Hmm... att alltid vara först, tror inte det vore kul att vara bakom din Beemer... har en känsla att när dina fjuniga tår hittar gaspedalen så får man vara glad om det bara är sten som kommer farande, troligen så är väl luften full av däck-rök och aromen av svedd asfalt, möjligtvis ett och ett annat asfalts-sjok också... ;o)

/Jake
Jag gav 450:- för mina fram på BMW.

Mvh.
Micke
Länk
Hellre Askens gummiflis 'n asfaltsrester fr[n andra bilar.

Fortfarande ingen som VET varf;r lagkravet slopades

-DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN-

Stefan
so
24
sonja
BMW 325 td -93
Hej! Jag undrar om det finns några diskreta eller snygga stänkskydd till min 325td fyra dörrars. Var köper man dom.... har någon några bilder???? Lackade om bakom främre hjulhuset i oktober och nu är allt förstört igen, vill inte behöva fixa lacken där varje år.
so
24
sonja
BMW 325 td -93
.... min 325 td har E36 karossen....
Finns hos BMW, bör heta ( kolla för att vara 100% säker)

Fram: 82169402979
Bak: 82169402980

Glöm ej monterings stats till dom.. (även det BMW)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Minns den tid då debatten var tvärtom och alla svor över att man var tvungen att ha stänkskydd på bilen och varför i helsike man inte kunde slopa en sån idiotisk paragraf...:-)
Minns inte riktigt på vilka grunder det slopades men jag har för mej att ett av skälen(argumenten) till motståndet mot stänklappar var att det förvärrade sikten pga vattendimma istället för sprut...(en annan var nog att man tyckte att det var snyggare utan)

Ha de gott
Göran

Helt riktigt, det var nåt med vattendimman osv. Utseendet spelade säkert in också.
Lastbilarna har fortfarande skydd runt hjulen här, men i de många andra länder är hjulen helt fria. Nästa steg här hemma kanske?

FP
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag minns att det var lätt att köra av stänskydden mot trottoarkanter och liknande, när man sen skulle besiktiga bilen, gick den inte igenom. Jag fick t.o.m. böter en gång för att bilen saknade stänkskydd.

BMW CS #5206
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Ja, och att få en 2:a för att ena gummilappen ramlat av o sen kanske fästet rostat av..Man svor:-) sen skulle dom väl ha en viss längd räknat i vinkel från hjulcentrum. på den tiden var ju bilarna i allmänhet högre(markfrigång) än dagens asfaltsläpare så domkunde blir riktiga blaffor..så nog svor man..:-)

Jag har för mej att man hade mer riktiga stenskott på framrutan då man låg bakom en bil med stänklappar då ev. stenar studsade tillbaka mot hjulen av stänkskydden som sedan slog in ett servess rätt in i rutan eller strålkastaren..

Nån annan kanske minns mer...
/Göran

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Visst finns det krav gällande stänkskydd, det är bara att läsa i lagtexten...

"3 §: Personbil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1953 eller senare års modell, med undantag för chassi eller personbil där stänkskyddet med hänsyn till bilens konstruktion eller ändamål medför avsevärd olägenhet, skall beträffande stänkskydd:
1. Uppfylla kraven enligt direktiv 78/549/EEG, eller
2. Uppfylla kraven i 5 – 8 §§.
Stänkskydd på personbil som har två eller flera axlar inom ett avstånd av 2 m och där stänkskyddet utgör skydd för hjulen på fler än en av dessa axlar får som alternativ till kraven i 5–8 §§ istället uppfylla kraven i 9 §."

"5 §: Stänkskydd skall vara utformat så att dess främre del sträcker sig minst till ett radiellt plan 30° framåt från ett vertikalt plan genom hjulcentrum, och så att dess bakre del sträcker sig till ett horisontellt plan som är beläget högst 150 mm ovanför ett horisontellt plan genom hjulcentrum."

" 6 §: Den del av stänkskyddet som är beläget mellan två radiella plan - 30° framåt och 50° bakåt från ett vertikalt plan genom hjul­centrum - skall täcka däckets bredd. I övrigt skall stänkskyd­det bakåt, i de i 4 § nämnda delarna, täcka minst halva däckets bredd."

" 7 §: Stänkskydd skall ha neddragna kanter på sidorna. Kanterna skall vara så utformade att stänkskyddet framifrån i profil i vertikalpla­net genom hjulcentrum har ett djup på minst 30 mm. Profildjupet får successivt minska ut mot de i 5 § nämnda radialplanen."

"8 §: Den del av stänkskyddet som är beläget ovanför ett horison­tellt plan genom hjulcentrum får på personbil av 1963 eller senare års modell inte vara placerat på större avstånd från hjulcentrum än dubbla hjulradien, mätt till stänkskyddets kanter."

"9 §: Stänkskydd skall uppfylla följande krav framför ett vertikalt plan genom hjulcentrum på det främre hjulet och bakom ett vertikalt plan genom hjulcentrum på det bakre hjulet.
1. Stänk­skyddet skall vara förbundet mellan ovan nämnda plan och i denna del ha neddragna kanter på sidorna.
2. Kanterna skall vara så utformade att stänkskyddet fram­ifrån i profil har ett djup som motsvarar minst 10 % av skyddets bredd, dock minst 30 mm."

I själva lagtexten finns dessutom beskrivande bilder...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Glasklart!
Dispens då på alla bilar eller..?

FP
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det blev lite mycket plan och gradangivelser för min del. Förlorade mig redan i §3

Har svårt att se att moderna bilar utan stänkskydd skulle uppfylla dessa krav från fabrik så att säga! Men eftersom jag inte förstod vad som stod kanske dom gör det?????

Det är praktiskt med lapparna, men ack så fult.

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.