AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.743

Bättre förr med stänkskydd!

Sida 1 av 2
Visst f-n var det helidiotiskt att slopa kravet på stänkskydd? Även med torkarblad i topptrim och 2 liter spolarvätska/10 mil så är det besvärligt att behålla en bra sikt i saltslaskhe-tet. För att inte tala om stenskott och hur saltnersölad bilen blir. Är det månne en aggressivare blandning VV kör med i år???
Nollvision? kiss my a...

-DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN-

Stefan
Instämmer!!!

Monterade själv stänkskydd i höstas trots att jag numera har en på tok för låg markfrigång. Sparar på min bil och medtrafikanters spolarvätska m.m. :-)

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har beställt, nu är det verkligen tajm för dom!
:)

Mvh

Anders S.
sa
189
sadanber
520i Touring -95
Kan bara hålla med! Min gamla E28 saknade stänkskydd när jag köpte den i somras, men -86 måste väl lagkravet ha gällt? Funderar nämligen på att montera stänkskydd, så fästena, hålen borde ju finnas kvar!?

Mvh Daniel
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
japp, stänkskydd är bra att ha! lät montera på det innan jag fick bilen.

*Best Man Wins*
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har monterat stänkskydd på samtliga bilar åtminstone fram, för att slippa få stenskott efter sidorna, samt slippa en massa skit på hela sidan i onödan, Har även bak på BMW. Visst tar dom i ibland 9cm till backen men det för man ta.

MVH
Hasso
Länk

F-n, ibland låter det som kulspruta om kommer för nära....
Givetvis är stänkskydd beställt!

välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk
vad skönt att höra att det är flera som har tänkt samma tanke. Efter lite mejl konverastion:)med bmw coupe så blir det stänkskydd fram på min Bmw oxså
Skönt att man inte är ensam bakåtsträvare då. Problemet är ju att 99,9% av bilarna på våra vägar idag saknar stänkskydd, jag har bara sett någon enstaka de senaste åren. Alla nya bilar säljs utan sedan lagkravet slopades och det är dessvärre bara någon promille (vi då) som eftermonterar eftersom det tar tid och kostar pengar. Folk utan bilintresse inser ju inte att det i längden är både billigare, tidsbesparande och framförallt säkrare MED stänkskydd. Själv har jag lapparna runt om och har alltid haft.

Är det någon som vet varför lagkravet slopades? Vilken rättslig instans (eller parlamentarisk) är det som bestämmer över detta egentligen? Har M någon officiell hållning i frågan?

Stefan
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Man borde kunna göra snyggare stänkskydd på något sätt. Det är ju garanterat pga att det är snyggare utan som biltillverkarna slopar dom än att det skulle vara en kostnadsfråga. Design före funktion som vanligt på dagens bilar!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Främsta anledningen till att stänkskydd inte monteras från fabrik är nog att de gör att bilen drar någon centiliter mer per mil.
Alla tillverkare vill ha så låga förbrukningssiffror som möjligt då det är ett försäljningsargument.

Sedan har det talats om att de biltillverkare som har en medelförbrukning på sina modeller över en viss nivå (kommer inte ihåg vilken) skulle kunna straffas med extraavgifter i framtiden. Då spelar varje centiliter in i statistiken!

Mvh
Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Är det någon som vet om det finns några stänkskydd som passar bra / fungerar ihop med M-sidokjolar?
Om jag minns rätt passar inte de i BMWs katalog tillsammans med M-paket.

/Niclas
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Jepp... är rätt less på att byta rutan fram för alla stenskott som den får på sig. Numera är ju projektilerna inte ens runda utan mest "kantiga"... river upp både lack och ruta, hur tänker VV när dom strör ut eländet. Vem kom på den idiotiska idén att slopa stänkskydd... ? Varför ? Det måste ju vara en trafikrisk när rutan helt plöstligt spricker upp...
Att fabrikanter inte vill ha det förstår jag enligt resonemanget om både driftskostnad och att montera dom kostar ju en hel del också förståss.

Är det någon som vet om dom stänkskydd man kan köpa på BMW, funkar på E39 med M-kitet på ?

Hälsningar!

Dom enda som har det bra är väl

/Jake
Ja
299
Jake
Oops... han inte skriva helt klart...

Jo, dom enda som har det bra är väl glasverkstäderna... !

/Jake
Lagkravet försvann 1982, 21år vid årsskiftet
och fortfarande tas lagen upp festligt.

För min del märker jag ingen skillnad på stänk från bilar med och utan stänkisar så stänkskydd monteras endast för att skydda sin egen bil gjorde det på en av jobbets bilar men tog bort dom på min vinterbil
på grund av rostskador som uppkommit för att smuts kommer in bakom skydden, så jag rekomenderar inte stänkskydd/plåt om man inte tar loss dom regelbundet

Jake, tillverka egna stänkskydd av gummi istället då behöver dom inte vara så fånigt små som orginalskydden
har blivit gjorde det till en VW T4 pick-up= äntligen ren plåtramp till bakljusen alltid skitig med orginalen.

MVH Stephan

Troligen 'r enda s'ttet att f[ tillbaka st'nkskydden p[ bilarna att lagstifta om det igen. Det 'r ju helt sansl;st egentligen i detta land. Det finns hundratusentals lagar och best'mmelser varav tiotusentals 'r helt on;diga och direkt l;jliga, men en lag som skulle spara b[de liv, pengar och irritation tas bort. Hur i h/e 'r det m;jligt.

Stefan
Ja
299
Jake
Stephan735i: Hmm... bra poäng... ska nog snida till ett par själv. Verkar inte så svårt att fästa och ta bort vid behov - var precis ute och kollade. Tack för tipset!!!

Har bytt framrutan 3 gånger på 2 år... börjar bli tröttsamt!

/Jake
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Stänkskydd är ett förnuftigt tillbehör som är självklart:) Tyvärr funkar inte Mprodukter med dessa vad jag erfarit(E34, E39, E36), fråga på BMW för säkerhets skull. Har också lärt mig en bra grej för att i framtiden inte ha lika många stenskott i min front och ruta, avstånd:)) Eller så tar man det säkra för det osäkra och ALLTID är först.
Mvh
ASken
Vill minnas att ett argument var att det bildas mindre vattendimma bakom bilen vid regniga vägar när vattnet får lämna däcket som större droppar istf att slås sönder till fin dimma mot gummilappen.
Även med stänkskydd finns ju viss risk för t.ex stenskott, skydden går inte ända ner, ev. stenar lämnar ju däcket i tangentens riktning. Bästa sättet är nog att hålla avstånd och inte irritera sig för mycket.
Varför inte riktiga tagelviskor som en del lastbilar har, kan gå nästan ända ner utan att det stör och låter, tar bra hand om vatten och grus.
Se där en genial idé :DDD

FP
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Pendla mellan Västerås och Örebro när dom byggde nya E18. Då var man förbannad att det inte var lag på lastbilar, 3 halvljus, 1 heljus och 3 spoiler ljus.
På vinter bilen sitter stänk skydden 3cm från backen, man bryr sej om andra ;)
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Halloj,
Ngn som vet vad dessa skydd kostar? Är det gummi eller vad? Gärna till en E34 då. Och hur menar du stefan735? Har inte tänkt vidare på det det men jag har nog bara sett stänkskydd i olast/gummi, aldrig i plåt. Och var skulle rosten komma? I hålen dä de är fastskruvade då eller? Då blir det vär lika rostigt gummit till trots?

Hej hej
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.