AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.301

tillverkningsprocess på fälgar

ant
jag har tänkt köpa nya fälgar till min e30. jag har tittat en del på Länk
jag mailade dom för att få reda på tillverkare av fälgarna då det är replicafälgar. jag frågade även vad deras replicafälgar hade för tillverkningsmetod. jag undrade om dom var högtrycksgjutna. men som svar fick jag att alla fälgtillverkare idag har samma tillverkningsmetoder. stämmer verkligen det?
har bbs och nån billig replicatillverkare samma tillverkningsmetoder? vad är det som gör den stora priskillnaden?
jag har alltid trott att bbs gör fälgar med bättre gjutteknik än andra tillverkare och att det är det som bidragit till deras högre prissättning.

=============================
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det finns olika tillverkningsmetoder!

De dyraste fälgarna är oftast de smidda. Först gjuter man en fälg (eller bara fälgcentrumtallriken) och innan metallen har stelnat riktigt slås gjutformarna ihop. Det gör att metallen ordnar sig efter formen på molekylnivå, samtidigt minskar luftbubblor mm i gjutgodset = lättare och starkare fälg (kan ha mindre metall med samma styrka).
Sedan finns det splitfälgar som består av två eller tre delar som sammanfogas genom skruvning, ofta är fälgtallriken smidd och resten består av två lösa eller ihopsvetsade valsade delar. Det är dessa fälgar som BBS blev "berömda" för. Låg vikt och hög styrka plus att splitkonceptet medger stor variationsmöjlighet för att ändra bredd och offset. (dyra!)

Sedan skiljer det markant mellan de olika metall-legeringarna som används. Billiga fälgar har ofta mycket mjukare metall-legeringar som gör att de deformeras lättare samt att de måste ha tjockare gjutgods i fälgen för att klara av påfrestningar.

Det skiljer dessutom mycket mellan ytbehandlingarna på fälgar. Ex BBS-fälgar kan rulla många år utan att det syns på dem, medan lågprisfälgar kan se risiga ut redan efter en säson (inte minst om de får rulla i vinterföre).

Kort sagt du får vad du betalar för!

Mvh
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Ett högt pris garanterar ingenting...
Ev. skillnader kan ligga i undersökning/efterkontroll efter tillverkning och toleransnivån på upptäckta fel.
Eventuellt kan det även finnas skilnader i ytfinish/lackering men själva tillverkningsmetoden är nog snarlik.
Sen finns det säkert seriösa och mindre seriösa replica tillverkare men den bedömningen får någon annan göra.

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Bmws smidda fälgar har i mina ögon den bästa kvaliten ja sett på fälgar. Ja hade smidda fälgar på min e36:a o köpte m3 replikor av molway, kvalite skillnaden infanns direkt på att dom inte var perfekta i kanter där kanter möts lixom. Bmw fälgarnas ytlegering var perfekt och väldigt hållbar, de var inte de från molways, stenskott osv som syntes redan efter 100 mil.
Bmw fälgarna var som nya efter 4 års användande.
Kort sagt bmw orginal kostar men är väldigt bra med.
BBS och andra välkända tillverkare verkar oxå hålla en väldigt hög kvalite.
Ja instämmer helt enkelt med Johan, du får vad du betalar för.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vem tillverkar BMWs fälgar ?? inte gör dom det själva iallfall.Kan det vara BBS??

MVH
Hasso
Länk

ant
då var det som jag trodde.
fast man undrar ju om man måste ha tur för att få bra fälgar från ett företag likt molway. jag misstänker att deras felprocent är högre än bbs.
jag är i valet och kvalet att köpa fälgar till våren nu, har ni något tips så är det bara att tipsa om det. jag är sugen på bbs challenger looken. men att köpa riktiga bbs fälgar är nog uteslutet med tanke på priset.

=============================
Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Är alla BBS fälgar smidda? Missat det i så fall...

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kolla med din lokala gummihandlare, de brukar ta fälgar från Abbozzo; Svenska fälg och Specialfälgar.
dessa har hemsidor.Med rätt förhandling så behöver det inte bli dyrare, inte många kronor i allafall.
Listpriset i katalogerna brukar vara betydligt högre än vad fälgens pris egentligen är.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Har för mig att Borbet tillverkar bmw´s fälgar nuförtiden ?! ngn som vet ngt om det ?

///air, BMW Club Finland #2150
MSN: luften@hotmail.com

325:an -> Länk
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Kolla länken, en "frame" ja hittade på Länk

-> Länk

///air, BMW Club Finland #2150
MSN: luften@hotmail.com

325:an -> Länk
Hasso: Ja hade samma tanke när ja skrev det där, ja vet att BBS har leverat fälgar till bmw på 90 talet men hur det är idag e lite ovisst.Borbet påstår sig iaf levera till bmw enligt ovanstående länk.
Av de tyska fälg tillverkarna tycker jag BBS verkar hålla högst kvalite, så kostar dom därefter med.

Kristian: alla BBS fälgar är inte smidda, finns en hel del gjutna modeller.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW köper sina fälgar av olika tillverkare och BBS levererar en del av dem, bla den klassiska kryssekerfälgen.

På baksidan av fälgarna står det oftast vilken tillverkare som har gjort dem.

Jag har själv sett BBS-loggan på baksidan av en uppsättning BMW-krysseker 42, tillverkade för BMW.

Nej, alla BBS-fälgar är inte smidda! Däremot är de oftast de man tänker på när man talar om BBS.
Nuförtiden är det rätt få fälgar som är smidda pga priset är ungefär det dubbla mot vanliga gjutna fälgar. Få personer är beredda att betala den mellanskillnaden.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.