AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.601

Toppfart Bmw 320 E36?

Sida 2 av 2
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Observera att jag gjorde en teoretisk uträkning, tror att 328:an kan ha svårt att gå så fort i praktiken (originalutförande).
:)

Mvh

Anders S.
Då gjorde det inte så stor skillnad m a o. Den lilla skillnaden borde kunna hittas i omkretsen om man orkar räkna. Även om en bil är typad för flera olika hjuldimensioner så går det ju aldrig att hitta två dimensioner som har på millimetern lika stor omkrets.

Jens
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Katalysatorn renar mig veterligen bara NOx dvs. har inget med HC och CO halten att göra.
Eftersom det är lambdasonden som påverkar HC och CO värdena och den sitter FRAMFÖR katten så.....
Ang NOx värdena, så har inte SBP utrusning för att mäta dessa :)
Den här informationen har jag fått från en kille som jobbar på SBP.
Mvh
Marin
Marin, så du hade aldrig några problem med besiktningen när du körde utan kattar? Eller besiktigade du kanske hos din bekant på SBP...? =)

Jens
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Marin, katalysatorerna tar hand om HC (kolväten) som har "blivit över" i förbränningen. För att katalysatorerna skall fungera optimalt behövs en viss mängd syre i avgaserna och det är här lambdasondernas egentliga funktion är. Lambdasonderna mäter bara syrehalten i avgserna och reglerar därefter bränslemängden så att förbränningen skall vara "optimal" och innehålla en del syre till katalysatorernas förbränning.

Mvh
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Johan,

Om jag förstår dig rätt så går det alltså inte att slita bort kattarna och tro att den går igenom, right?

Mvh

Anders S.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligen inte. Det finns enstaka bilar (exemplar) som har så bra förbränning i motorn att de klarar gränsvärdena vid ASB:s mätningar.
Stor risk för att den inte gör det dock!

Mvh
Tim_318i
Jag toppade min morbrors 328 till 240km/h och det gick ganska fort dit. tror ni att hans 328 är trimmad? import -96a, den hade mer att ge, (va tvungen att släppa av)

//

Tim

Tim, kändes precis likadant för mig och jag vet att min inte var trimmad. Kan nog vara så att mätaren visar 245-250 när 328:an nått sin topphastighet (236 km/h). Ett fel på ca 10 km/h är ju inte så mycket i de hastigheterna...

Jens
hej om inte jag har helt felså ska en bil gå fortare när man har störe hjul på en med små tror det är ni som har för klena motorer så ni inte får fart på era 18 tumare*ler*..
ha
98
hazard
320i touring -98
Hej!
När jag testade hur fort min 320i touring -98 gick, kom jag rätt fort upp i 200 km/tim men snabbare än så ville den inte. Enligt instruktionsboken är toppfarten 209 km/tim, så det är väl OK! Annars verkar den lilla 2 liters sexan vara rätt väl anpassad för Autobahn dvs. där snabba accelerationer från ca 110/120 upp till 170/180 km/tim är mest användbara.
Stora och tunga hjul sänker toppfarten markant. Förutom att luftmotståndet blir högre då de stora hjulen ofta är bredare hejdar tröghetsmomentet framfarten. Det finns en gammal banracingregel som säger att 1 kg på hjulen motsvarar cirka tio kilo på karossen. Ett artontumshjul är AVSEVÄRT mycket tyngre än BMW:s originalfälgar i femton tum med 195:or.
Ja
760
JanF
530i-93
Dessutom brukar i 99% av all areodynamisk extrautrustning som framspolier, bakspoiler osv sänka toppfarten då det de automatiskt ökar luftmotståndet i och med att de ska öka marktrycket.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej Hazard.
antingen visar mätaren helt korrekt eller så går bilen
saktare än vad topphastigheten anger på papper.
Är det ingen som äger ngn 323 det är bara Bmw 320 eller
328 ägare som haft inlägg.
Det finns en liten kula under gaspedalen om man tog bort den, skulle bilen gå fortare eller vad händer då?
Skulle man spränga motorn då kanske?:-)))))))))))
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Jag toppar min med 225 Km/h på mätaren sedan hugger varvstoppet i vid 6500Rpm.
Enligt modellguiden här på bmwpower så skall min 328i E46 -99 göra 240km/h och det verkar inte vara något problem om man skall tro mätaren för den visar drygt 250km/h :-)
Misstänker dock att den visar något fel så jag tror 240km/h är just precis vad det går 'på riktigt'... oj oj vad det går!! :-D

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Angående aerodynamik prylar som spoilers så hävdar BMW att om man använder sig av deras grejer rätt monterade så skall inte toppfarten försämras...men är skeptisk då 535an som är M-utrustad från fabrik har 1-2 enheter högre luftmotstånd än E34an utan M-paketet och rent logiskt sett så bidrar det till högre drag force och som är utbildad inom aerodynamikområdet vet jag att det är orimligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.