|
|
|
|---|---|
| Hej jag har inga knappr för värmestollen, men jag var och kolade under stolen och såg att det fanns kablar dragna till stolen, kan det vara så att stolarna har värmare i sig men att de måste bara kopplas? är det svårt o koppla de överhuvudtaget? | |
| komigen nu alla grabbar o tejer ingen som har någon anning alls om det? eller? | |
|
Är det inte värme i stolarna som standard i din? Eller det kanske inte är det i varmare länder = import??? Om det fins sladdar framdragna till stolen och "element" i stolen så borde det ju inte vara några problem. Jag förstår inte riktigt om du menar att det finns kablar framdragna till stolen eller om det finns kablar i stolen = element. Om det bara sittet "element" i stolarna så kan det ju inte vara några problem att fixa värme i dom. Då gäller det bara att dra dit ström (om det inte redan är gjort), och skaffa någon form av brytare. Sen bör man väl ta reda på om det bara är att kopla värmaren direkt till 12 volt eller om man skall dit med nå motstånd eller nå. Men det borde ju bara vara att koppla direkt till 12V, då ett motstånd bara skulle vara en onödig effektförslust. Värmaren i sig är ju ett motstånd. Mitt förslag är att du hör med en bmw-firma eller någon annan som borde veta hur det skall kopplas. Om du har elementet i stolarna så kan du ju alltid ohm-mäta elementet och räkna ut vilken ström som skulle ledas genom det om man kopplade det direkt till 12 V. Sedan så får man ta sig en funderare och se om detta verkar lämpligt. Jag antar att en sätesvärmare är på ca 100W, och detta skulle då motsvara en ström på ca 8A (vid 13V som man får ut vid gång)). Det är en stor ström. Om detta stämmer så skulle elementet ha en resistans på mindre än 2 ohm (ca 1,5 ohm). Men jag bara gissade ett värde på effekten hos elementet här, så det kan variera en hel del. Antingen så mixtrar du lite själv eller också så hör du med någon som vet. Hoppas någon här på forumet vet. Lycka till. |
|
|
Lyft på "bakre" konsollen (den med handbromsen) och titta efter om det ligger färdiga kopplingar där. Förra ägaren har kanske bytt ut konsollerna och inte brytt sig i att göra nya hål för knapparna... Så gjorde jag iallafall pga. att dom inte fungerade och bilen ska ändå bara användas sommartid... *badass toys for badass boys* |
|
|
Hej jag har element i stolen och jag såg att det fanns kablar som kom ut ur stolen "elemnetet", men jag såg inget som var fördragit, jag tänkte om jag ska dra själv är det svårt? |
|
| hopp ingen som vill hjälpa mig :( eller kan hjälpa mig? | |
|
Det är säkert många som vill, men ingen som kan. Tyvärr... Om jag vore du så skulle jag prova mig fram. Jag skulle koppla in dom direkt på 12V via en lämplig brytare. Men det är ju jag det... Om du skaffar ett kopplingschema (finns ofta i mekarhandböcker) så kan du ju se hur det skall kopplas. Kan ingen som har en likadan bil med stolsvärme mäta upp spänningen på kablarn som kommer till stolen när värmen är på (på fullt)? Om det då är ca 12V så är ju problemet löst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.