AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.455

Beträffande tidigare inlägg "Värdeminskning BMW Z3 Coupe?"

Sida 2 av 4
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
I likvärdiga motoralternativ har coupén's nypris alltid varit nästan exakt 10.000 kr dyrare än nypris för roadstern (exkl. eventuell extrautrustning).

roadZter
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Aj fan, jag skrev fel. 10.000 kr billigare än roadstern skall det vara! Sorry!

roadZter
Det elaka går ju att få på en 2.8'a oxå. Rätt avgassystem och annan kam, sen händer det grejer. Om jag inte är helt fel har BMW själva en trimsats till 2.8'an som gör den jämförbar med en 3.0'a. Misstänker att det är en sådan som sitter i min bil.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Tänkte väl lägga ett litet ord i debatten. Beträffande andrahandsvärde så håller sig Coupén bättre än Roadstern, på den punkten håller jag bestämt med JohanOS, har själv letat under lååång tid efter Z3, och Coupén har alltid legat högre i pris.
Avseende användbarheten kan jag nog hålla med om att M-Coupén saknar vissa aspekter, då enbart syftande på vinterkörning =). För min egen del blev dock ha-begäret alldeles för stort till M-versionen varför det till slut blev en svensksåld sådan.
Att sedan säga att men hellre har någon av de mindre motoralternativen ur körbarhetssynpunkt kan inte någon hålla med om, ur ägandekostnadsaspekt samt ur vinteraspekt ja, men ur körbarhetssynpunkt Tvärt NEJ - det finns mig veterligen ingen roligare bil för dom pengarna! Nu har iof ingen använt ordet "körbarhet" dock "brukbarhet" och det finns ingen bättre bil att "bruka" än M-Coupén (så länge det inte är vinter, å det är det MKT kort tid, iaf här nere i Skånelandet!).
Som sagt ännn ett vinklat inlägg ;-))
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Håller inte alls med om att M Coupen ligger dyrare i pris. Den uppfattningen hade jag också till en början innan jag insåg att att coupen fanns tilll försäljning först 1999 medans roadstern funnits sedan 1997. Jämför man 99:or med 99:or så ligger de prismässigt ganska lika, med ett lite högre pris på roadstern. Hade tänkt bevisa min teori med lite fakta, men det finns för få begagnade bilar till försäljning för att göra nån bra jämförelse...

Ash
///M Roadster -98
Wolv: Känner igen det du säger. När jag letade efter min roadster och jämförde den med en coupé från samma år, så låg coupén på ett lägre pris jämfört med roadstern. Känslan jag fick då var att coupén var betydligt mer svårsåld. När jag ringde runt på annonser var coupéägarna mer villiga att sänka priset än roadsterägarna. Av den anledningen bestämde jag mig för en roadster...
bo
48
bomier
Z3M Coupe-98
Hej

Jag blir också tvungen att lägga mig i diskusionen, jag har en M-coupe-98 och bor i Sthlm, jag kör med bilen året runt. (Det blir inte så mycket snö i Sthlm heller...). Tar man det lugnt så går det utmärkt att köra bilen utan att sitta på "hel spänn".

Vad det gäller andrahands priserna så håller jag med om att Coupe'n ligger lite högre till i pris änn roadster'n...

Mvh
Micke
(Kör med 18 tums fälgar + sänkt även på vintern, borde jobba extra som plogbil....)
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Lustigt att alla coupeägare säger att deras modell står högst i värde (tvärtom också för den delen), men vi roadsterägare har ju RÄTT, det är skillnaden! ;)

Ash
///M Roadster -98
:))
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jo men vänta lite nu. Kom inte coupén -99 och roadstern betydligt tidigare? Jo. Då får man ju dom "vibbarna" att roadstern e billigare men man kanske inte tänker på ett det är en äldre bil man jämför med. Så har jag iaf. uppfattat det när jag gjort mina "undersökningar".

Länk
"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
- Mario Andretti
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
328-Johan:
Exactly my point :)
M roadster kom 97

Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Bla bla bla bla ;-)
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
;)
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Hur e egentligen roadstern o köra med hardtop? Blir'e nå tystare? Håller det 100% tätt? Är alla roadstrar förberedda är hardtop? Jag e kraftigt inne på en M Coupé till våren, har aldrig ägt en cabbe då jag tycker de hör hemma i californien. Är inte 321 pållar lite overkill i en cabbe? Eller? Nä, det får nog bli en coupé, trots att urvalet är betydligt större i roadsterutförandet (=lättare att hitta vad man vill ha). Dagens i-landsproblem: Z3M Roadster eller Z3M Coupé? hahaha...

Länk
- Mario Andretti
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Inte för att jag är partisk på nåååågot sätt ;-). Men om du är inne på M-versionen av Z3 skulle jag (med risk att få mkt mothugg) absolut välja Coupén med tanke på att dom höjde vridstyvheten i karossen med drygt 200% om jag inte missminner fullständigt. Oavsett vad siffran är så höjdes iaf vridstyvheten avsevärt med endast 20kg i viktökning (eller nått sånt). Summan av kardemumman blir att Coupén MKT bättre hanterar de 321 pållarna vid max pådrag. Det som man känner av i cabriolen är att bilen "ålar" sig en aning pga av den starka motorn, vilket i sin tur beror på att karossen flexar en hel del. Nu är juh detta naturligtvis ingen nyhet utan är ett dilemma som de flesta cabriolet-versioner dras med.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
328-Johan:
Den blir ju ganska mycket tätare och tystare än med bara suflett, men jag tycker nog att man kunde önska mera. Bl.a. knakar det en del i fogarna. Jag har inget annat att jämföra med, men....
För min bil finns det en magisk gräns när det gäller bruset, vid 160 blir det ett j-vla väsen av vindbrus i skarven där vindrutan och hardtopen.
Det går säkert att bättra på lite om man är händig och har tid.

Men näää nä, det är inge overkill med 321 pållar...visst, kanske det inte är så njutningsfullt att köra nercabbat i 210, men det funkar. Vindskyddet funkar skitbra tycker jag, blåser knappt nåt. Jag körde tur och retur upp till Dalarna, cirka 120 mil, utan att ha taket uppe en enda gång och det var inga som helst problem.

Alla roadsters är inte förberedda för hardtop, utan det är tillval. Tror det kostar runt 10 lax att göra det i efterhand.

wolv
330it -02
Rättning: "...där vindrutan och hardtopen möts" ska det stå på rad 3.

Måste tillägga att ljudet från motor och avgassystem är oslagbart när man kör utan tak. Det är nåt alla borde få uppleva ;)

DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Min uppfattning är att det kostar runt 4 lax för hardtopförberedelse (på aukt BMW-verkstad).

En f.d. Z3 roadster-ägare. =)

roadZter
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
DanneZeta:
Det är möjligt att du har rätt, har inga egna förstahandsuppgifter.

Å så var vi där igen, med M roadsterns så svampiga kaross. Som sagt, det vore ju underligt om den vore lika vridstyv som M coupen som har täckt kaross. Några ålningar har jag fortfarande inte känt med M-Roadster vid plattan i botten, har du det Dr_Johan? Däremot reser den sig i fronten en aning, hur är det med den saken hos coupeerna?
I en racingbetonad tråd här fick jag veta att M-Roadster tar sig runt ringen på samma tid som en E36 M3 med lika många kusar, mer behövs egentligen inte sägas om detta? Men jag lovar, JohanOS, vilken Z3 du än väljer så kommer du inte att ojja dig över att bilen ålar fram med en jättesvampig kaross. Man om man älskar att köra bana så är det ju inte den ultimata bilen, det är ingen cab.

Vore det inte för att min flickvän fick lite inflytande så hade jag troligen kört M Coupe nu, jag älskar den bilen, så tro inte annat.

328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jaha.. då skrev man ett jätteinlägg o preciiiis innan jag skulle klicka "besvara" så lägger felia adsl ner. tack för det, televerket! (som det hette förr)
Kortfattat: Att cabbar inte e lika vridstyva är ju knappast nån nyhet, att gå så långt som att säga att roadstern skulle "åla sig" om man jfr rakt av med coupén får experterna stå för. Men visst ÄR det overkill att sitta på 321 hk och inte kunna köra i mer än 210 utan att håret flyger av?! Har jag fel? Inte för att jag är nån fartdåre som kommer att flänga runt rikets alla banor, men har man en M-bil så vill iaf. jag kunna köra fort på riktigt, när förhållandena tillåter det!

Att den "reser sig" i fronten beror nog på att just Z3M-bilarna är en av det fåtal bmw:ar som faktiskt understyr. Detta är kanske det jag är mest "orolig" för och tänker mest på inför ett byte. Nog kan man utan problem tvinga ut rumpan på dom, men bytar jag ska åt mindstonde coilovers åka på, det skadar dessutom inte att få ner bilen ett par centimeter, då jag tycker bilen e tämligen hög i chassiet. Det lutar kraftigt åt coupén, tycker dessutom den ser lite mer svulstig ut, för att inte säga brutal!

Länk
- Mario Andretti
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.