|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
JohanOS |
Såg ett inlägg som numera kanske är gammalt. Men läste igenom det och tyckte ändå att jag vill lägga på lite saker som jag inte tycker kommit med. Diskutionen är alltså om vad Z3 Coupen egentligen har för värdeminskning, om man senare får sålt den. Svårsåld? osv... Jag tycker många inlägg betyngde att Roadstern är mer lättsåld. Och också såväl dyrare. Det där är ju svammel. Roadstern är dyrare i NYPRIS. Men lustigt nog billigare i beg pris. MAO har roadstern ett sämre andrahandsvärde. Jag har tidigare ägt en BMW z3 Coupe 2.8 och vill påstå att det är den bil som håller bäst andrahandsvärde av alla BMW. Den har ett såkallat "porsche-syndrom" över sig.. Visst är det en liten skara köpare, men som någon sa.. När nån vill köpa så gör dom det gärna dyrt... Sen tycker jag också det är en väldig betoning på att man skall importera.. "Åk ner till tyskland och du får en gubb-fräsch för 150 lappar". Det där bör man nog tänka igenom.. Man får vad man betalar brukar det heta, och det stämmer ofta. Svensksålda håller ett bättre andrahandsvärde, och är lättare att spåra upp, ofta mkt ärligare.. Svensksålt är alltid en fördel.. men kan ju vara en nackdel på priset såklart. Men å andra sidan.. Kan den påverka andrahandsvärdet positivt... Alltså fotnoten.. Det är bullshit att Z3 Coupen skulle vara ett mardrömsköp ur värdeminsknings synpunkt. Jag tycker snarare tvärt om.. en 328, en z3 roadster och dylikt rasar i pris. Medans Z3 Coupe'rna håller sig mycket mycket stadigare... Förövrigt är det en underbar bil. Är snart inne på min 2:a.. fast det blir en svensksåld 3.0:a denna gången... :-) |
|
Hmm jag vet inte om jag håller med dig.... Du säger att svensksålt ofta är mycket ärligare. Då kan man säga att tysksålt ofta är mycket ärligare också! :) Tycker inte att någon av bilarna "rasar" i värde direkt, tycker det är ganska jämt lopp prismässigt mellan coupe och roadster. Däremot tror jag att roadstern kan vara något lättare att sälja, iaf runt sommaren, i och med att dess utseende är accepterat hos en större skara än coupens dito. Ingen av dem visar några tendenser till att ha en värdeminskning i närheten av Porsche-klass. Om några år kanske det blir så, specellt med coupen eftersom jag tror den kommer att bli lite kultförklarad. Jag uppskattar coupens utseende ska jag tillägga och skulle gärna susa omkring i en M Coupe! :) ________________________________________ Länk |
|
|
jag tror som wolv, att om 20 år kommer en FIN Z3Coupé vara värd MULTUM pga. samlarvärde/kultstatus osv. Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Tror inte vi behöver vara särskilt bekymrade över andrahandsvärdet, varken tysk eller svensksålt. Coupe eller roadster. Speciellt inte nu när Z4'an börjat tillverkas, så som den ser ut lär suget efter en beg. Z3'a bli större. Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
|
Jag håller till viss del med dig Johan. Roadsters och övriga lider av ett sämre andrahandsvärde. Samtidigt vill jag önska dig lycka till att hitta en sv-såld 3.0a. Det lär inte bli lätt kan jag säga! Jag har sett En som har varit till salu. /Per |
|
JohanOS |
Jotack, jag är medveten om svårigheten att hitta en 3.0:a. Men det är värt det faktist har ju ägt en 2.8:a tidigare, och haft starka funderingar på M-coupen. Men ändå kommit fram till att jag gillar 3.0an skarpt.. Den är inget monster, men mycket trevlig.. (och har ett helt otroligt motorljud om man jämför med 2.8an). Dessutom samma försäkringsklass som 2.8an, vilket betyder att den är billig i drift. Men det finns ett par, en röd på bmw group i gbg (vem som nu kan tänka sig köpa en röd, inte jag iaf). och en silvrig privat i Stockholm.. Dyr prislapp dock.. 298000 för en 01. 1800 mil. |
|
Jag hoppas du hittar en iaf! Jag håller med dig om 2.8/3.0. Jag väljer dem över M Coupén just för bruksvärdet. M Coupé i alla ära men som daglig bruksbil året om är 2.8/3.0 en bättre bil. Speciellt om man som jag redan har en banbil. |
|
|
Jag hade valt en M utan att tveka. Jag inbillar mig att det inte skiljer mycket i soppakostnad och jag tror inte att den totala driftskostnaden blir så mycket dyrare heller. Detta är ju iofs helt beroende på försäkring (= var man bor). Original är ju dessutom M Coupen mycket snyggare än en 3.0... ________________________________________ Länk |
|
|
Driftskostnaderna är högre! Jag har haft 3st M3 och en Z3 2.8 Coupé samt 325 och lite andra vanliga 3-serie. Det blir uträknat på ett år ungefär dubbelt så dyrt om man räknar med allt. 2.8an väger dessutom över 100kg mindre än M Coupén!! En kompis har en av varje och han gillar 2.8an bättre för dagligt bruk. |
|
|
zodiaken: Ok, säger du det så.... Jag är intresserad av att veta vad det är som gör att kostnaderna dubblas, bortsett från försäkringen som är helt beroende av var man bor? |
|
| Jag tror att introduktionen av Z4 kommer att pressa ner priser på Z3 roadstern. Det blir mest den psykologiska effekten av att modelen inte är den senaste. Men detta tror jag inte kommer att märkas lika markan på Coupe fronten. Vad jag förstår så finns inte Z4 Coupe i planerna för dem närmaste åren. Själv tucket jag att min håller bra i pris. Har nu haft den i snart 2 år ( den var 1 år gammal när jag köpte den) Men om jag tittar på annonser här på forumet så verkar jag inte ha förlorat så mycket som jag trode att värdeminskiningen kommer att vara. Delvis köpte jag bilen för mycket bra peng och delvis så trodde jag att värdeminskiningen kommer vara i klas med 523an jag hade innan. Där tappade jag 15% av värdet på ett år och fick ändå höra att det som jag fick ut från försäkringsbolaget (den var stulen) var bättre än jag hade fått ut på gatan... Så visst verkar Z3 Coupen hålla i värde rätt bra. | |
|
wolv: Och du tror inte försäkringen på en 2.8a är baserad på vart man bor? Försäkringen brukar ligga ca 30-40% högre. Drar mer bensin, service är bra mycket dyrare. 17" vinterdäck istället för 15-16". Ingen antispinn på M Coupé innan -00 vilket gör den rätt otrevlig på vinter. Jag vill kunna köra min bil utan att vara på helspänn hela tiden. Att ta sig uppför en backe med breda friktionsdäck, 321HK och inget antispinn är rätt svårt. Jag körde med min M3-93 på vinter med 225 friktion och det var ganska spännande. |
|
|
zodiaken: Jo, naturligtvis. Men om du jämför kostnaden att försäkra en M3:a med att försäkra en M Coupe tror jag att du är fel ute. Jag betalar 8000/år för M Roadstern och jag tror inte att en Z3 2.8 ligger långt efter. Jag kanske glädjekalkylerade som så många gånger förr... :) Tänkte inte riktigt på det där med vintern och de 17" däck/fälgar som man behöver då. Det blir en rätt stor kostnad. Men har man råd är det värt det!! Som åretruntbil är nog 321hk och avsaknad av antispinn ingen höjdare.... kan tänka mig att din vinter med M3:an var spännande... :) |
|
|
Jag jämför inte med M3 utan med M Coupé. Försäkringen skiljer det ca 4´ per år för mig. Det är ju dock inte det som kostar. Indirekt blir det en massa kostnader som man inte kan räkna med. Mitt val handlar inte om pengar utan om bruksvärde. Jag vill kunna hoppa in i bilen i -15 och köra min 1 min till jobbet :) Det känns inte rätt att göra med en M Coupé. Vill jag lattja på bana har jag en racebil som jag har bra mkt roligare med än vilken M som helst. Just därför att man kan satsa hårt utan att ha lika mkt att förlora. |
|
|
bor i Stockholm, försäkring för en M plus ett par tusen per år (för mig). Kanske inte så farligt i sammanhanget. Men det som gör en M för dyr för mig är service och underhåll. Precis som för zodiaken ser jag till bruksvärdet. Och däckskontot är redan ganska belastat, så... ;-) mvh Anders BMWCS #4727 |
|
JohanOS |
Kul att detta startade en livlig diskussion. M-coupen är förbannat mycket dyrare. Det är att faktum.. Vissa har ju självklart turen att äga en felfri M-coupe.. MEN, nu säger jag MEN.. Skulle något hända, i form av utbyte av nån del.. Så svider det jävligt mycket mer än på 2.8an eller 3.0an... Sen är försäkringen mycket dyrare, självklart. Och har man en M-coupe kör man ju därefter också.. Därför väljer jag 3.0an.. Det är så nära M-coupen man kan komma, men behåller ändå bruksvärdet av 2.8an.. Och får ett underbart motorljud på köpet!. Dessutom får jag en fruktansvärt ovanlig modell som i princip bara tillverkats under ett enda år i sverige.. .. Sen vill jag påpeka på ett par tidigare inlägg den som tycker Roadstern ligger jämnt med Coupen.. Du vet inte vad du pratar om, jag har lusläst annonser senaste halvåret.. Jag garanterar att jag inte missat en enda Coupe/Roadster till salu, privat såsom på firma. Och roadstern är billigare i begagnat pris. Vilket är anmärkningsvärt speciellt med tanke på att den är DYRARE i nypris.. Jag tycker det talar för sig själv. Bottom line. Coupén har ett bättre andrahandsvärde. det där är jag säker på. |
|
... fast återigen, kanske mindre kundkrets för coupe kontra cab. Hade i ett förvirrat ögonblick tankar på att byta bil mot ett annat stort tysk sportbilsmärke och kände därför på coupémarknaden. Visst rörde det på sig, fast segt... så jag behåller o bygger lite till :-) men det är väl som vanligt, bara att vänta på rätt köpare... mvh Anders BMWCS #4727 |
|
|
Ok, det kostar inte 4' extra för mig. På sin höjd 1-2', så det skiljer på var man bor, inte procentuellt kanske men det är ju de faktiska pengarna som är intressanta. Nu vet vi ju inte om JohanOS har tänkt köra kort sträcka till jobbet i -15 (hade inte jag heller gjort med en M Coupe) eller ens om han tänkt använda den på vintern så innan vi vet vad vi ska jämföra med så kan vi inte dra några slutsatser. Så JohanOS, enlighten us! |
|
JohanOS |
Okej, självklart ska jag köra den året runt. Vem klarar att ha en Z3 Coupé stående stilla i flera månader om året?!. Inte jag iaf... Har nån av er provat 3.0an? Det är ju inte många som fått chansen att göra det.. Vill bara dela med mig av min erfarnhet. JÄVLAR!. Sen när gjorde 2 deciliter så stor skillnad?. Den murrar så elakt så det är helt sjukt. |
| Nope, har tyvärr inte provat 3.0an | |
|
Jag körde den i våras hos bmw. Den var dock utrustad med 16" vilket förstörde en del på körupplevelsen. Annars är det en Mycket trevlig motor! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.