AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.429

känns e34 piggare än den är?

Sida 2 av 2
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Är verkligen nyfiken på vad Amit har gjort med sin 525 som grejar 0-100 kring 7 sekunder...vet att Schnitzer- 530E34 från 1988-1990 utvecklar 240hk på 3litersmotorvolym med 300Nm..den klarar 0-100 på 7.2sekunder enligt fakta uppgifter. Amit borde rimligtvis ha omkring 250hk för att 2.5literssnurran utan turbo och ej lättad skall hamna kring 7 sekunder från 0-100km/h.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
LÅter som amit har sparkat in en kompressor.. hehe.. =) Har sett en skruvkompressor som drar ut 2,5 letersen till 400 Hk =) FETT =)
Funderade på det förut men jag är för rädd för att skiten inte ska hålla så länge eller att jag kör ihjäll mig =/

När det gäller motorkaraktären på min -94:a med Vanos så tycker jag att det är som att öppna ett STORT Spjäll då man kommer till 3-3500 varv... Min Bror har en Audi A4 med 2,4:an V6:a.. Den drar lika från nästan 1500 varv och framåt... Ökar liksom jämnt över resten av registret.. BMW har ju mycket mera varierad gång! DEt tycker jag är fin fint.. Kan man leka rätt mycket med hur sitt körsätt och detta ger KÖRGLÄDJE för mig =) Sen älskar jag BMW:s väghållning!

Nästa gång blir det Xi
Tigerr
När man trycker plattan i mattan från start så blir man rent sagt BESVIKEN på 525! Speciellt med automat som vi har! ;) Men när man ligger i tex 50km/h, och bara känner för att bara piska skiten ur bilen (man får juue sånna impulser lite då och då), då JÄKLAR bär det av!! Jag älskar 525iA, så är det bara! :D

OT: Jag kom precis på att våran 525 inte togs ut 1996, utan 1994.. :( Men det är ändå 1995 års modell, med alla dess fördelar! Breda njurar och nerlackat och sånnt.. Och den har juue bara gått 11.300 mil

Tigerr
Tigerr
Och om ni vill uppleva acceleration? Sätt er i en Porsche 993 Carerra4, eller 993 911 Turbo! Det axet KAN helt enkelt inte vara bra för kroppen! Det är som i berg och dalbanan, man MÅSTE skrika. Eller åtminstonne kvida till lite! ;)

Tigerr
Am
95
Amit
BMW 320-92
hej!
jag vet inte riktigt vad jag har =/ mrn de jag vet är
Trim chip(vet ej vilket) de var förra ägaren som satte det...öppet filter med avskärming vassare kam(den blåa) planad/portad topp 2,5 tum avgas......mer vet jag inte =/
men de sant vid 7 klockar jag den 0-100.. de som inte tror kan få prova =)
Amit
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hm jo fast klocknig hit och dit? det finns massor med problem med detta, är allt för oexakt om man inte använder beprövade metoder. En fråga hur klockar du den, med tidtagar ur eller..och hur sker det?
har samma mods som dig amit på min 535a, den är klockad till ca 7.2-7.3 sek efter 6 repor med ett uträknat snitt, kan tilläggas att den bästa repan vart 7,04 och den sämsta 7,44.

detta på plan mark, med 3 repor åt båda hållen för en hållbar tid.

men 535a har juh en helt annan effekt att börja med ochså, tvivlar på dina tider, har en en 24v?, isf så kanske.. men skeptisk även där.. jag har kapat ca 0.5-7sek, så.. jag är som sagt skeptiskt.

/mvh jocke
Member of R-I-N, Proud Racer.

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
såg nu att du jade en 89a, dvs icke 24v, då är det rent ut sagt omöjligt, bromsa bilen till sommaren och återkomm med effekten som det visade, så får man juh svarty på vitt vad som hänt med effekten, min kommer bromsas till sommaren, skall återkomma med resultat.

/mvh jocke
Member of R-I-N, Proud Racer.

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
Am
95
Amit
BMW 320-92
hej
jag behöver inte lyssna på er som inte tror på nån...
de som inte tror kan få en provtur..
varsågoda...

maila gärna..

Amit
Am
95
Amit
BMW 320-92
FRIFART:
anv en tidtagarklockar digital...har endast testat en gång fast flera försök..och i snitt var det typ 7 som sagt...

Amit
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ok Amit, har du originalfälgar (15") på?, trycker du ner knappen på klockan exakt då mätarnålen når 100km/h?
,eller är det någon annan som sitter med eller befinner sig utanför som tar tiden.

Grejen är den, för det första har en bil alltid glädjemätare dvs säg att 108km/h mätarfart motsvarar 100km/h i riktig fart, för det andra så ger andra fälgar än original en felaktig mätarvisning som varierar med hur mycket fälgarna skiljer från originalen, för det tredje är det svårt för dig som kör att få bra noggranhet både vad det gäller start och stopp eftersom att du har fullt upp med att framföra bilen. Eftersom det rör sig om tiondelar så räcker det med väldigt små avvikelser och felkällor för att det lätt kan handla om en sekund som är fel i slutänden.

Teoretiskt sett om man vet utväxling och vikt samt cv-värde går det att räkna ut vilken effekt du minst måste ha för att greja 7sekunder från 0-100Km/h...och jag ställer mig enormt tveksam till den prestandan. Ok, jag skall inte bedöma eftersom jag inte har varit med dig, men tänk på att sker dina mätningar exakt med riktig utrustning och rätt förhållande så kan jag garantera dig att tiden inte kommer att hamna på den du uppmätt.

Am
95
Amit
BMW 320-92
hej!
oke oke jag ahr 17" och en kpmis tog tiden..=/
jag som var stolt...

Amit
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.