AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.090

Navi spottar ut CD

Sida 1 av 3
Mc
7
McChicken
E39, 540iA Touring-98
Hej,
min Navi spottar ut CD när jag aktiverar Nav fram, och säger sedan på monitorn att ingen skiva finns eller ngt sådant, testat min gamla skiva samma sak.
Har läshuvudet gått eller vad kan det vara ? såg i ett inlägg att det finns en resetknapp på fronten, skall tiita om jag hittar en sådan, då jag har MKll, nav

hade samma problem på min förra bil. kan det räcka med att köra någon slags rengöring? det ska väl finnas CD-skivor för att rengöra läshuvuden, såvitt jag vet.
finns det andra tips! mycket nyfiken....

Mvh Johan
Mc
7
McChicken
E39, 540iA Touring-98
har kört rengöringskiva men utan resultat, den spottas oxå ut.
MVH
Nisse
okey, kanske är logiskt att det inte räcker. min stannade dock inne ganska länge, sedan en dag var den plötsligt urspottad. åker din ut direkt?

Mvh Johan
jo
183
josef
525IA Touring-02
Tjena ..
vet du vad du gör ..
Gör så att du kopplar bort batterit i ca 1 min .

Prova illa fall..

jossi
Mc
7
McChicken
E39, 540iA Touring-98
har redan kopplat ur batteriet och "bootat" om så att säga..
fortfarande same same..
Nils

jo
183
josef
525IA Touring-02
Se till att få tag på en skiva som fungerar.
Kan vara fel på skivan du har eller ?

jossi
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Har just i dag fått samma problem med min Naviläsare. Har varit på turné i Europa och bytat skivor land för land och allt har fungerat som vanligt. Så nu plötsligt efter att ha varit hemma i Sverige i 2 veckor så skulle jag knappa in en adress och då klagade den på att det inte fanns någon CD i naviläsaren så jag gick back och upptäckte att CD hoppat ut. Jag tryckte in den igen men den spottades ut. Bytade CD skiva, samma sak. Och nu har jag testat med att en rengöringsskiva men naviläsaren trilskas med att spotta ut samtliga CD skivor.

Innan jag demonterar och disikerar.... vad kan det vara för fel?

När jag sätter på tändingen så är GPS valbart från TV:n och när jag trycker för funktionen så kommer "no cd" upp vilket är logiskt eftersom det inte sitter någon CD i och sedan är GPS svart och inte valbart mer förrän jag stänger av tändningen.
eF
900
eFx
520d Touring -09
Hej,

min pappa har en 750iA -96 som hade samma problem, speciellt när det var varmt ute. Man kunde, om man stog länge och hela tiden matade i skivan, få spelaren att ta skivan. Detta hörs mycket distinkt då skivspelaren snurrar igång skivan när den "tagit" den. Tar den den inte så spinner den aldrig upp utan kommer ut direkt. Så något problem med att få igång skivan verkar det som spelaren har, förmodligen för att den rent mekaniskt inte kan dra igång skivan.

Nu var det här ett tag sen och han lagade den i Tyskland, men exakt vad dom gjorde kommer jag inte ihåg. Jag har dock ett svagt minne av att dom bytte spelaren.

/eFx
na
4
nafets
528ia-98 touring
Tjena
Köpte nyligen en 528:a med trasig nav.Felsymtomet var att läsaren inte tog emot skivan,det gick 7-8sek sen spottade den ut skivan.Plockade isär styrenheten (MKII),och hittade ett trasigt motstånd(bränt).Lödde dit ett nytt och skruvade ihop...Kostnad 15kr.Funkar kanon nu..

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Plockade ur min Navi CD-enhet i dag och hittade troligtvis felet. CD-skivan snurrar inte runt, vilket troligtvis beror på att motorn som drar runt skivan är paj. Det är därför enheten matar ut CDn efter 10 sekunder.

Någon som känner till var man kan få motorn utbytad i Malmö med omnejd? Eller det kanske finns drivmotorer hos Elfa?
pa
16
pa25
523i Touring -98
Min Navi II spottar också ut skivan, frågade hos en bilstereo handlare som tyckte jag kunde ringa Philips och fråga eftersom det verkar vara tillverkaren. Men om det är så lätt som ett motstånd får jag ju undersöka...
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
..och hjälper inte det såkanni köpa min ;-) Länk

// CLiFF
pa
16
pa25
523i Touring -98
Plockade isär min navigator och det var ett motstånd som hade bränt i min också. Blir ett besök hos ELFA imon...
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Var i enheten sitter detta motstånd och kan man se att det är bränt eller måste man mäta sig fram?
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Nu har jag också öppnat upp min navienhet och lokaliserat ett bränt motstånd, Jag ser att det är brunt men kan inte läsa av värdena på det. Ser en guldrand på ena sidan och resten är förkolnat. Kretskortet är också svart kring stället där motståndet sitter.

pa25 eller nafets. Har någon av er möjlighet att titta på kodningen eller ge mig motståndet?

Har passat på att dokumentera dissikeringen med en serie bilder så när jag är klar kanske jag lägger upp det som ett mektips.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
argggg.... var hos Elfa med föhoppning att kunna utläsa ringarna på motståndet. 3 syns men den fjärde är puts väck i förkolnaden så om någon har ett schema eller vet betäckningen på motståndet så tas det tacksamt emot.
pa
16
pa25
523i Touring -98
var på ELFA idag men kunde inte se första färgen så
jag köpte ett som han trodde det var.
Men skulle ju varit bättre om man var helt säker.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Vad har du för färger på ditt motstånd då?
pa
16
pa25
523i Touring -98
första syns inte
andra e vit tror jag
tredje e silver
sista e guld

pa
16
pa25
523i Touring -98
Det enklaste hade varit om någon med en hel navi kunde
titta vad det är för färg på ringarna... men men.

mvh Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.