AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
829

525 TDSA Touring?

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Jag är lite fundersam på att köpa en 525 TDS. Hur är driftsäkerheten på en sådan igentligen? Jag tycker att man läser om många som har problem med dessa bilarna här på forumet. Är det 5-stegs automat i dom? Vad är vanliga/dyra fel? Hur mycket diesel drar den per min ungefär,och vad ligger skatten på? Till sist, vad skall man betala för en sådan? Jag har märkt att priserna varierar otroligt mycket nu på senare tid, och det verkar som de är svårsålda p.g.a ovisshet om dieselskatt. Någon som kan ge lite tips och råd?
Mankan
Tja!har en tds -93.Måste nog ta och erkänna att jag inte är helt nöjd med den.I efter hand så skulle jag hellre ha köpt en Audi eller vw tdi.Jag har haft lite problem med min.Och som du sa så verkar många med mig ha problem med framför allt dieselpumpen.Svårtstartad varm.läckage.osv.Men en mycket trevlig och skön bil annars.Skatten är ju en väldigt stor nackdel efter som det är en stor och tung bil.7400kr/året betalar jag.Trist.Allternativt LB-regga den.Den drar ca 0,8l/milen.Bra eller dåligt vet jag ej!Vet att min farsas Audi A4 TDI drar mellan 0,55-0,6 men det är ju en lättare bil.Lycka till!
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
MEN..det är juh en bmw..jag har en sprillans ny passat tdi på jobbet..och den kommer inte i närheten av komforten och körkänslan som det är i min 525 tds -93:a
..;)

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Ok, de verkar ju inte vara direkt problemfria med andra ord. Jag har också kollat lite på Audi och Mercedes dieslar, men ingen av dessa är i närheten av en så trevlig bil som BMW:n. Hur vanligt är det md skinn osv. i dessa bilarna? Alltid kul att ha en välutrustad bil. Och vad är rätt pris, jag såg en -96:a touring 24000 mil för 65.000 kr, verkar nästan vara lite väl billigt eller?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Håller med Dogge... BMW har en helt annan komfort och körkänsla än t.ex. en Audi. Har provkört en Audi A4 TDI -00 som var så slö så man trodde det var nåt fel på den! Sätter man sig sedan i pappsens 525TDS Touring -96 så är det en j***a skillnad! Det kan bara inte finnas en bättre väghållning och körkänskla i en bil! Det spelar ingen roll om man kör 110 eller 210 km/h, den går lika stadigt och tyst ändå! Helt makalöst! Jag tror också att eftersom det är en Touring så går den lite stadigare, Touringen är hårdare i fjädringen och mer massivt byggd än en Sedan. Min 525i -90 har inte alls samma komfort och körkänsla som pappsens TDS. TDS:en drar runt 0,8 L/mil blandad körning, ca 0,6-0,7 L/mil landsväg, ca 1,0 L/mil stad. Men då skall tilläggas att det är en MYCKET tung bil! Man får dra ett släp som väger hela 2000 kg med den!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Vi har aldrig haft nåt bekymmer med vår TDS. Den går som en klocka. Den har gått ca 13000 mil, svart skinn, elstolar, lilla färddatorn, stora AC:n, dubbla takluckor etc. Vi ska ev. sälja den för köp av en nyare BMW.
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Köpte min TDS när den gått 25300mil då var toppen bytt
och startmotor förutom de vanliga slitdelarna. Nu har bilen rullat 38400mil och generator, batteri, matarpump och koppling har jag fått byta på dessa mil. Bilen är chippad och det har väl gasats en del fast ingen idiotkörning. Färddatorn visar en snitthastighet på 76km/h och förbrukningen ligger med sommardäck 0,71 vinterdäck (regumerat)0,77. Att toppen är bytt beror på konstruktionsfel på de första 2 eller 3 årsmodellerna (bör kollas upp).
Tänkte senast igår "jag har nog aldrig haft en bättre bil" men nu rasar väl den ikväll när jag säger så. Men det är väl känslan som räknas ;)
Tjena!
Det verkar vara mycket varierande från bil till bil.
Jag har haft några TDS:ar och har även haft problem med både topp och pump! Man ska nog kolla att dom är ordentligt servade osv. Farsan har en 725TDS som har gått kalas fint förutom läckage i pumpen pga av att Sverige har lite för "ren" diesel, O-ringarna kan torka och bli hårda så att det börjar läcka.

Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Det är alldeles riktigt att pumparna på bmw har en benägenhet att krångla på grund av den torra svenska dieseln..
Att tänka på då är att för att undvika pumphaveri..så använd dieseltillsats..smörjer upp pumpen och håller tätningarna fräscha..
jag har åxå en 524 td 84:ans årsmodell..den har jag alltid kört med dieseltillsats..har nu gått 51000 mil!!..och går som en klocka än..
när det gäller audi..så har dom ännu mer problem när det gäller toppen åtminstone på äldre modeller..blåser du packningen på den..då blir det dyrt!!!
tänker då på 2.5 lit motorn..

ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Kan bara inflika att AUDI även har problem med lilla dieseln (den som även sitter i WV, 1,9:an). Dels är det kamrem som måste bytas med jämna mellanrum. Men sedan har de även haft problem med att axeln till spännrullen går av vilket leder till haveri och i "bästa fall" topprenovering.... Vet dock inte om det gäller alla årsmodeller men avser tdi motorn (kom väl 91 på AUDI och 93 på WV).

------------------
Always Diesel
cr
Jag kan varmt rekomendera dig att köpa en tds touring. Jag har själv en sådan och är mycket nöjd med bilen. Den har i dagsläget gått 23000 mil varav jag kört dom senaste 6000 milen innan jag inporterade bilen från sin ända tidigare ägare i tyskland.

Förutom normala slitdelar som man brukar byta har jag bytt dieselmatarpump (1700:- på bmw) och stötdämpare fram men dom går nästan under benämningen slitdelar. Bilen har alltid blivit servad som den ska.

Jämför man BMW 525 tds med sina konkurenter tycker jag att den spelar i en helt egen klass vad det gäller komfort och körkänsla. Dessutom går motorn mycket jämnare och finare.

Automaten är 5-stegad som du trodde och har även "lock-up" så det käns som 6-steg.(tre körprog. S,E,W)

Förbrukningen brukar stanna på drygt 0,8l/mil blandad körning, i stan runt 1l/mil och lansväg drygt 0,7l/mil. Tilläggas bör väll att jag kör gansk tufft med bilen. Min botten notering av förbrukningen är 0,68l/mil mellan Hamburg och Fredrikshavn med farthållare och 140km/h på mätaren

Letareda på en välskött bil med mycket utrustning så tror jag att du blir en lycklig dieselägare.

MVH CALLE
Jo
5
Jontemyra
Bmw 518-90 E34
Hade en 525 tdsa 92 som jag körde cirka 2000 mil med. Jag hade BARA problem med den. Topplockspackningen gick, vilket resulterade i att toppen sprack (dyrt).
Inte långt efter det så rasade automatlådan på den.
Bilen var importerad av en bilfirma i Luleå där jag också köpte den. Den hade så här i efterhand garanterat gått mer än dom 15 000 mil som stod på mätaren. Jag kanske hade otur med just den bilen, vad vet jag, men den var då inte billig att repa. Däremot är det den härligaste bmw jag haft. Mycket kraft, skönt ljud, bra komfort (varvar cirka 1500 vid 110).

Då är min nuvarande 518 betydligt tråkigare, men ack så billig att äga och att köra. Svensksåld med en tidigare kvinnlig präst. Kan det bli bätttre??

Lycka till i alla fall

Mvh / Joans
wolf
Det var ett bra pris på för en 96 är den fin så slå till för det sitter en nyare pump i dom som i stort sett är problemfri pga att potetiometern ligger inte imot metal utan i luften så den slits inte ut superfort som på dom gamla hadde en 94 förut som jag monterade en nyare pump på (likamed mycket jobb )men sen hadde jag aldrig problem med pumpen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.