|
|
|
|---|---|
|
Är det någon här på forumet som "byggt" en egen lambda mätare ? typ -> Länk Kan juh inte vara alltför svårt. Eller om man bara skulle förstärka signalen, och köra in den till en standard VDO voltmätare ? Vore juh trevligt att se hur bilen går. ///air, BMW Club Finland #2150 MSN: luften@hotmail.com 325:an -> Länk | |
|
Har den mätaren i bimmern!! tycker den verkar lite för slö!! man måste typ dra på femman om den skall hänga me!! men om du skall kolla din 325 och den är ganska standard så funkar det nog bra!! kör turbokonverterat så den varavar ut snabbare än en 325!! men jag råder dig att köpa en lite dyrare!! för jag blev besviken på den mätaren!! såg dessutom att han höjt priset!! men typ 100 procent! köpte min för 400kr inkl frakt!! mvh |
|
|
//M: oki, tack för informationen. Har dock inte tänkt köpa en, utan funderade på att bygga en själv. Undrar om detta är samma konstuktion ? -> Länk ///air, BMW Club Finland #2150 MSN: luften@hotmail.com 325:an -> Länk |
|
|
Om nu någon skulle råka vara intresserad, så verkar det som om versionen som finns till salu (länken i första inlägget), är denna här versionen -> Länk bara att bygga, kostar nada... ;) ///air, BMW Club Finland #2150 MSN: luften@hotmail.com 325:an -> Länk |
|
|
Jag brukar lägga en kondensator parallellt med ingången eftersom det lugnar ner värdet. Men den slöar ju ner mätningen också. Fast den gör även att det ser ut som att mätaren kan mäta lambda över ett större område än under eller över lambda=1. Man får testa och se hur snabb/flipprig man vill ha mätaren helt enkelt. Enklast är kanske att föja något av internetrecepten. |
|
RafkoM3 |
Boys... Vet ni vilken sorts lamda som är snabbast? Jag monterade en annan i min bil och den verkar reglera slött. Har ni testat olika från olika modeller? /M3 E30(TIC) Länk |
|
RafkoM3: Det brukar inte finnas så många tillverkare när det gäller såna här delar(sonden), så frågan är om sond är helt frisk. Eller är det mätaren som är slö ? |
|
RafkoM3 |
Använder samma mätare och efter lambda byte så reglerar den sakta :( den ser annorlunda ut på sonden än den andra jag har.. Har bara ett hål undertill, medan min gamla hade 3 st fåror i sonden. /M3 E30(TIC) Länk |
|
RafkoM3: Byt till en likadan som du hade... |
|
RafkoM3 |
JO har gjort det nu :) Men tänkte kanske om någon visste NÅGON ÄNNU bättre lambda som är skitsnabb eller bättre... Men men ingen vet så... /M3 E30(TIC) Länk |
| Leta i databladen annars, där står kanske något om snabbheten. Fast datablad till såna här grejer brukar vara svåra att få tag i. "Amatörer" ska ju inte pilla med sånt tycker tillverkarna =) | |
|
Er det noen som har bygd seg bredbands lamda her??? Länk |
|
|
På weben finns en del gör-det-själv O2 mätare, både för Bred och "vanliga" lamdasonder. Sök på "DIY-WB" och "DIY-NB" så finner ni någ en del! Jag tror att snabheten hos en lamdamätare är starkt beroende av temperaturen, det finns ju såna med inbyggd värme. Sen är ju frågan: Hur mycket kan man lita på en smalbandare? specielt med trimade motorer. |
|
|
Spretten: Vill du veta om blandningen är under eller över lambda 1 så räckersmalbandsmätaren långt. Bredbandsmätaren är inte guds gåva till trimmaren egentligen, med tanke på sondens felmarginal utanför lambda 1. Felet växer exponentiellt... Avgastemp säger nog mer om hur motorn mår egentligen. Kombinationen av de båda är nog ganska användbar. När jag skriver snabbhet så menar jag inte hur fort sonden blir tillräckligt varm, utan snarare hur sonden hinner reagera om blandningen ändras kraftigt under ett par millisekunder. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.