AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
812

Låter som en svarv...

Hjelm
Jag har ett ljud som kommer (tror jag) från vänster bak, som låter som en metall-svarv. Ljudet är svagt och låter över 100khm.
Uppe på detta så finns det en vibration som kommer runt 105-115Khm..
Mina silentblocks är helslut och kan kanske göra att ett helt normalt ljus hörs!?

Nu är det så att jag bytte avgasrör när jag köppte bilen i sommras, och efter bytet så har det luktat lite bränt om bilen (vänster bak), jag trodde hela tiden att det var avgasröret och att det låg emot något... Det luktar mest vid korta resor (1mil) och mindre/inget på långa (40mil+)

Vad ska jag göra??
Har inte råd att börja byta allt "för att hitta felet".. Men det kan ju bli mycker dyrt att bara låta det vara..eller??
Överst på inköpslisstan ligger SilentBlocks, då man blir sjösjuk över 110Khm

MVH Danne
rsarits
Låter som hjullager, det är ganska lätt att kolla, hissa upp bilen och "vicka" på hjulet upp&ner samt sida till sida. Lagret kostar 4-500:- + arbete om du inte byter själv

Micke
Hjelm
Kan det göra att det blir värme utveckling och på så sätt att det luktar bränt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Känn med handen på fälgcentrumet efter du har kört en bra bit. Är det varm så är det inte bra!

Kan även vara en anliggande broms som ger värme och ljud! Kolla hur skivor, och belägg ser ut.

Mvh
Hjelm
....och är det vanligt att det uppträder på en bil som "bara" har gått 18000mil?
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
tror oxå på anliggande broms...troligen handbromsbackarna som kärvar
rsarits
Om det är anliggande broms så borde det inte hjälpa att svänga, min gissning är fortfarande hjullager, det kan mycket väl bli varmt om lagret är skuret, det har jag själv råkat ut för.

Micke
Hjelm
Jag har kollat bromsarna, även på besigtningen så tyckte besigtningsmannen att det luktade lite och kollade bromsarna.. men det verkar inte komma där ifrån..

Om det är hjullagret.. hur farligt är det att åka om kring med ett sådant som håller på att rasa? blir det dyrare att reparera om man väntar?

MVH Danne
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Byt snarast! I värsta fall kan det skära ihop helt och då stannar hjulet helt = sladd som du inte kan häva.

Hissa upp bilen och ta tag i hjulet "klockan nio och tre" försök att vicka på hjulet fram och tillbaka. Om du känner det minsta glapp är det säkerligen hjullagret som är dåligt.

Skruva även av hjulet och kolla så det inte ligger mot något på insidan.

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Klockan 0600-1200 funkar bättre för att känna hjullagerglapp. 15.00-21.00 är för att känna efter glappa styrleder, nu är det iofs på bakhjulet men ändå::)))mao passa tiden .

MVH
Hasso
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hasso, E-34:orna har bara bakhjulsstyrning om bussningarna är helt slut i bakvagnen eller stagen är av! ;o))

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Johan B: Elimentärt att kunna klockan :DDD
Grundläggande fordonsteknikutbildning på hedenhöstiden:))

MVH
Hasso
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Allt blev så mycket svårare när barnen fick digitalklockor! :o))

Mvh
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Enligt rykten skall man kunna köra 1000mil (innan man måste byta) med bilen efter att man börjar höra lite svagt missljud från hjullagren, någon som också hört detta?
körde ungefär 1000 mil och kunde nog kört några till men risken är ju att man står där i diket med lång näsa.

Jag behövde inte direkt någon avdragare för att få loss lagret så det kanske var i sista stund det byttes om man säger så!

Bak är lite krångligre att byta va??
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Precis, men det jag syftade på var att 1000mil skall gå utan att man behöver åka på några som helst problem vilket kan vara bra om man inte råkar ha ekonomi, pengar, eller tid, möjlighet att åtgärda hjullagret/en
för tillfället.
Hjelm
Jag pratade med en verkstad som sa det att han inte hadde hört att hjulagret någonsin har låst ett däck och att det troligen inte var någon fara...
han sa att från att man börjar höra något så är det många som kan åka -1000mil inan det väsnas för mycket.

MVH Danne
Hjelm
Jag lyffte upp rumpan på henne och kollade om det fanns något glapp.. men det var stumt.. Kunde inte lokalisera någon värme från axeln heller.. Men ljudet är så svagt att det är inte (mycket) störande.. så jag får leva med det tills att det vill visa sig ordentligt..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.