AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.789

Måste man ha den bakre ljuddämparen på 528 (E28)?

av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Min bakre ljuddämpare på 528:an har börjat rosta sönder. Jag funderar på att ersätta den med två raka rör. Kommer det låta för mycket då? Vad säger polisen och bilprovningen om en sådan sak?

/Anders
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Om den ändå är sönderrostad, så ta väck den. Starta och kör en sväng. Lättaste sättet att ta reda på om den låter för mycket. Risken finns att det låter "bonnigt" och det hade inte jag velat i alla fall, men var och en har ju sin uppfattning. Lite mer "morr" är väl aldrig fel, men som sagt; testa!! Ett annat alternativ är att sätta dit en typ Simons dämpare av midre stolek och på så sätt få lite mer ljud i systemet...
/Kidde

Hjärtat säger fortfarande BMW...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kravet på bullernivå på bil låter som följer: "Fordonet får inte bullra mer än vad som är normalt för fordonstypen". Ska du vid en kontrollbesiktning få anmärkning på att bilen väsnas ska det normalt sett väsnas rejält...

Jeppe
Paap Reeder
Hej!
Det kommer att låta som .... bara den - typ HD med rena pipor. D v s okörbar annat än på Stockcarbanan.
MVH /// Paap Reeder
52
42
528jeppe
528i -86
Tja satte ihop två till ett system med simon 2,5tum typ raka rör burkar två fram en bak helt perfekt ljud lagom väsande även besiktat med det prislappen helt ok.
Ett litet tips om du är lite händig med svetsen.

Full gas bara.
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Tack för svaren!
Jag ska testa att ta bort den bakre dämparen så får jag se hur mycket bilen låter. Det är ju inte kul att åka runt i en bil som väsnas allt för mycket. Den främe dämparen är ju rätt lång så jag tycker den borde dämpa rätt bra, speciellt om den är gammal och igensatt.

Låter det för mycket så får jag väl köpa en gammal ljuddämpare på skroten, annars blir det två raka rör. Om det låter bonnigt gör inte så himla mycket, det är bara en rostig vinterbil ändå.

/Anders
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Tog bort min sista ljuddämpare på min förra 528i...Körde utan några dagar, men det var vääldigt bullrigt. Så mitt råd vore att du istället köper två små Simons ljuddämpare (300 kr/st) eller en och sätter på dessa på de raka rören.

Själv satte jag istället på ett 3" system (Simons universal) hela vägen från grenrören och det gick på 1200 kr i materialkostnader. Glöm inte att spraya rören med avgasspray så att det inte rostar bort på en vecka =)

Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Tjaba,

jag tog bort bakre original-burken på min 528i -83:a och ersatte den med halva främre originalburken. På tomgång lät det ju inte bra, nog för att det mullrar lite mera men det hörs ju att det inte är något effekt-muller utan bara epa-trim-muller...

Men, och det finns alltid ett men, när man drog bilen över 4000 rpm så då j**lar. Mäktigare ljud får man leta efter. Typ våldtrimmad racehoj. Mycket häftigt ljud, måste upplevas.

PS. Problem med besiktningen torde inte uppstå för utan burk eller med mini-burk så lever den bara om lite mer än samma bil med pirat-avgassystem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.