|
|
|
|---|---|
|
Är det möjligt att montera en 324TD motor i en 325iX ? Kan det bli problem med tex koppling/svänghjul? Speciellt oljetråg/oljepickup eller likn? Är det som på Ford att drivaxlarna går igenom sumpen? Tacksam för svar och tips! | |
|
Drivaxel går genom oljetråget. Men jag tycker att det borde gå. Fast du lär antagligen få problem med utväxlingen.... en diesel varvar ju inte lika mycket. Att bara byta klumpen bak hjälper ju inte.... det finns ju en diff fram också. ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 Länk Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
|
Om man flyttar över tråget från iX:en så kanske det går alltså? Att utväxlingen skiljer har jag förstått, men kan det vara så mycket? Vet du vad iX:en har för utvxl? |
|
|
Jag har inte en susning vad iX:en har för utväxling. Kan kolla det hemma ikväll bara jag kommer ihåg det.Tråget borde gå att flytta över... det är ju vanligt M20 block i både dieseln och bensinaren. Jag garanterar naturligtvis inte att det går. Kör du mycket då du måste ha diesel? ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 Länk Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
|
iX sedan har 3,91, 3,73 eller 3,64 iX touring har 4,1 eller 3,91. Och som sagt det går inte att bara byta diffen bak. Måste vara samma utväxling fram och bak annars går fördelningslådan. |
|
|
EEE ...har bara 1 fråga VARFÖR ska man ha disel då..?...nä jag tycker att du ska behålla din bensinare. Over and Out. -I_Bmw power in Norrland _I- |
|
|
Det är INTE samma block på iX som på rwd 325. Vad jag vet så är det bara placeringen på oljestickan som skiljer, men jag är inte helt säker. Allting går, men... Varför?? Om det ska vara lönt borde du åtminstone satsa på en modern villapanna med elektronisk styrning. Kiip Spiiding! |
|
|
Jag har för mig att oljepumpen sitter annorlunda på ix, med den "vanliga" placeringen hade den suttit ivägen för drivaxeln. HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD |
|
|
Nyare E30 dieslar har faktiskt elektronisk motorstyrning (jag har två såna E30, måste vara världens roligaste dieselbil i denna prisklass :)), iaf så pass mycket elektronik att det går att chiptrimma dom... (Men är det så mycket bättre egentligen med elektronik..?) Jag har haft mina misstankar att det skiljer nåt med oljepumpen eller dess "pickup" eller hur det nu ser ut. Ingen som vet med säkerhet alltså? |
|
|
Stämmer, annan oljepickup. Men den är å andra sidan lätt att modifiera eller byta. Allmänt så är det nog inga större problem att få dit ett iX tråg (och pickup) på vilket M20 block som helst. Problemet är oljestickan, men det går givetvis att lösa. Så visst är det möjligt. Lär bli rejäla problem hos SBP dock... Thunderbolt: kör du Buell? Med tanke på ditt nic alltså. Kiip Spiiding! |
|
|
Buell? Nej jag håller mig på fyra hjul, även om Buell är en av få cyklar som tilltalar mig lite. Nej nic:et kommer inte från Buell. Idén kom efter att ha sett filmen Thunderbolt & Lightfoot, se den om du tycker om 70-talsfilm! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.