AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
804

Ställbart laddtryck

tudeski2457
Ställbart laddtryck utan sep wastegate.
Har testat med t-kors på slangen kopplad till wastegaten och sedan en justerbar ventil. men det gick inte att ställa så mkt.Finns det några bättre sätt.
Vill ha justerbart i cupen då det är lättare och ställa in bilen när man kör.

FAAN VA DET GÅR MELLAN SKOG O SNÅR!!
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Tjena!!

Jag gjorde följande på en gammal 240tic som jag hade.

Först försökte jag på samma sätt som du, det ville inte funka någe bra.

Då gjorde jag ett eget T-kors då ena änden var så stor att det gick på en vanlig trädgårdsslang.... Sedan drog jag den in i cupen och där inne hade jag en 1/2" vattenkran (sådana man har med röd kran och sitter på vattenledningar) Hadde jag den stängd så ladda han 0,5bar öppnade jag ett varv så laddade den 0,9-1,0bar. Visst funkade det men man får ju passa sig så att man inte skruvar för mycket...... =Rinktigt otrevliga spikningar eller ras som följd!!

Det finnss ju andra lite snyggare lösningar också, man kan ju köpa fiktiga kranar som är till för det ändamålet.

je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Den lite mer avancerade varianten är att ta ett apcsystem från saab och löda in externa trimpotar i boxen så kan du ställa trycket hur du vill utan överslängar o dylikt.

/Per
tudeski2457
Det där med apc är ju rätt intressant,men är ingen hejare på elektronik,finns det någon förklaring exakt hur man gör.

FAAN VA DET GÅR MELLAN SKOG O SNÅR!!
be
32
beoquaz
320i -89
det är en magnetventil som styr överladdet...skaffa en apc box från en 9k turbo och magnetventil...

turbo=massa kul
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
du har en rätt bra beskrivning här:
Länk
Han har lyxat till det lite och gjort så att man kan koppla bort sitt inställda tryck och bara köra på grundladdet.
Koppla in knacksensorn är valfritt.

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.