AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
932

Monteringsanvisning till dragkrok

Bm
7
Bmw_518i
518i e28 -84
Hej jag har köpt en begagnad dragkrok till min 518i e28. Men efter att ha pratat med bilprovningen så påstår dom att man måste ha en monteringsanvisning. Är det någon som har en sådan kanske man kunde få en kopia. Kroken är av märket PEKA, den är tysk och tillverkad runt -83.
//Emil

LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Hej

När vi ändå är inne på krokar.. Har monterat ett begagnat bmw orginaldrag på min 528-83. Det lustiga är att det inte finns någon ögla att fästa katastrofwiren i. Ni som har orginaldrag på era e28or, har ni något sådant fäste??

mvh Johan
Jag har troligtvis den monteringsanvisning som du behöver. Monterade ett sånt drag på min E28. Skicka mig din adress så snailmailar jag den till dig.

Det finns ett stag till det draget som ska sitta mellan stötdämparfästena, om du inte har det så får du inte dra lika tungt.

Jag monterade nyligen ett drag på E34:an och i samband med det så pratade jag med besiktiningen. Idag har inte besiktningen monteringsanvisningar, utan man är skyldig att ha den med sig.

Highthorp
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Har du monterat en draganordning och ska registreringsbesikta bilen är du skyldig att medföra monteringsanvisningen. Det finns dock fall när besiktningen kan ske utan anvisningen, t.ex. om det på stationen redan finns en monteringsanvisning för det aktuella draget (vissa stationer har arkiverade monteringsanvisningar), eller om det sitter en skylt med nödvändiga uppgifter på draget och besiktningsteknikern känner igen draget och vet hur det ska vara monterat (standarddrag på vanliga bilmodeller).
Det enklaste sättet att få tag på en monteringsanvisning är oftast att kontakta tillverkaren eller generalagenten i Sverige.

Jeppe
Bm
7
Bmw_518i
518i e28 -84
Jag har maila min adress till dig "highthorp".
Dom där stagen som du skriver om känner jag igen för sånna var det med.
//Emil
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
En finsk monteringsanvisning ska funka. Siffrorna är ju likadana så värdena går ju att utläsa ändå, och bilderna på själva monteringen är ju ganska internationella.

Jeppe
ShProPro-medlem
207
Shopkeeper
X5 3.0iA -04 Safirsvart
Kitos, eller vad nu tack heter på Finska :), då kan jag vara lugn då :)

mvh
Shopkeepern
Länk
Är du säker. Staget sitter mellan hjulhusen och finns inte på alla bilar. De är inte att förväxla med stagen som sitter från balken i bakändan och upp emot hjulhusen. Med stag får du dra 1800 och utan 1500. Om staget saknas och du vill ha det kan det nog beställas från "släpvagnsservice", de finns på internet, minns inte adressen. Han har också monteringsbeskrivningar till de flesta fabrikat. Men han tar ca 200 spänn för en sån, utan att man får veta det när man beställer den. Skickar monteringsanvisningen i morgon, den är på tyska, men du ser hur det ska monteras ändå. Glöm ej att skrapa bort all underredsmassa där delar ligger emot karossen. Gör man inte det så blir det underkänt på besiktningen.
Lycka till!

Highthorp
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
>>>Shopkeeper...jag besiktade med den finska monteringsanvisningen för några år sedan. Gick hur bra som helst. Ta gärna en kopia innan du besiktar ifall du ska flytta draget till någon annan bil, för bilprovningen "snodde" min anvisning och arkiverade den bland de andra pappren....hade som tur var kopierat den innan
Bm
7
Bmw_518i
518i e28 -84
Hur mycket får jag dra med vanligt körkort?
//Emil
sa
189
sadanber
520i Touring -95
LTK: Min förra Bimmer var en 528i -83 precis som du har nu. På draget (som såg ut att kunna vara original) på denna bil fanns inte heller något hål för katastrofwiren, så jag antar att det inte är något krav!? Jag drog wiren runt själva draget precis under kulan istället efter att jag kopplat på släpet. Inte idiotsäkert kanske men vad ska man göra...:)

Mvh Daniel
ShProPro-medlem
207
Shopkeeper
X5 3.0iA -04 Safirsvart
Greger: Finska kopior är det enda jag har, för 206 kronor.., ska nog rama in en sen som ett minne över hur lurad man kan bli :)

mvh
Shopkeepern
Länk
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
Emil:

Det står i ditt registreingsbevis för bilen
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Tack sadanber.. Går och funderar lite på hur det ska gå på regbesen.. Jesperado, om du ser detta, vad tror du? Måste det finnas ett speciellt fäste för katastrofwiren? Tack på förhand...

mvh Johan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det kontrolleras inte vid en begränsad registreringsbesiktning i alla fall.

Jeppe
Bm
7
Bmw_518i
518i e28 -84
Hej
Ville bara tacka highthorp för monteringsanvisningen.
//Emil
Kul att kunna hjälpa till. En bonus är ju att man på detta vis snuvar giriga firmor på pengar... ;o)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.