AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
863

Högtalare i Z3 M coupe?

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Någon som vet vad det är för högtalare i en Z3 M coupe? Märke och storlek på element.
Någon som bytt element och vet hur man får riktigt bra ljud?
Någon som har bilder på snygga ljudbyggen i Z3 M coupe?
Följande vet jag redan om stereo i Z3 M Coupe:
Steg 1. (658) BMW Business CD RDS med 6 högtalare och aktivbox i främre fotutrymmet.
Steg 1. (669) BMW Business bandare RDS med 6 högtalare och aktivbox i främre fotutrymmet.
Steg 2. (676) HiFi-system 10 högtalare och förstärkare 10x20W
Steg 3. (674) HiFi- HK med 8 högtalare pluss 2x70W subwoofer-slutsteg, förstärkare 4x40W för bas, 4x25W för hög och mellanregister.
Tillval (672) Går att lägga till 6 skivor CD-växlare.

eF
900
eFx
520d Touring -09
> Någon som vet vad det är för högtalare i en Z3 M coupe? Märke och storlek på element.

Följande är för cab-modellen egentligen, men är samma för H/K systemet i Coupen;
In each of the side door panels there are two speakers, a 1" 4 ohm tweeter and a 2" 4 ohm
mid-tweeter. These two speakers are running on the same 25 watt, electronically crossed
over, amplifier channel that provides a 1.5Khz to 20Khz signal. Some inline crossovers
further split and control that signal so that a 1.5Khz to 3.5KHz signal drives the 2"
speaker and 3.5KHz to 20Khz signal drives the 1" speaker.

On each side of the Z3, down by the driver's and passenger's feet there is a single 5 1/4"
2 ohm speaker in the kick-panel. Each 5 1/4" speaker is driven by its own 25 watt,
electronically crossed over, 100Hz to 1.5KHz signal.

Vad som inte står i den här texten är att i Coupen sitter en 8" subbas som drivs av två slutsteg, d.v.s. du har 4st kontakter på subbasen. I taket i bak sitter endast ett litet mellanregister, men det finns plats och är redan förberett med fästen för en diskant + en 5,25" bas.

> Någon som bytt element och vet hur man får riktigt bra ljud?

Personligen tycker jag H/K systemet låter ganska sjysst orginal. Det man skulle behöva göra är att bygga en riktigt baslåda och driva den med ett helt separat slutsteg. I taket bak funderar jag på att sätta en diskant och en tvåvägs-högtalare.

> Någon som har bilder på snygga ljudbyggen i Z3 M Coupe?

Douglas (doggeli här på BMWPower) har byggt om lite i sin M-coupe, och jag kan tänka mig att det låter riktigt bra! Kolla in under "upgrades>stereo" på www.mz3.net så har du länk till bilder på hans bil samt några andra couper.

/eFx
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Hmm....i en annan tråd så försökte jag komma fram till vad jag hade i min. Det spånades om att jag kanske hade det du kallar HiFi system Iaf har jag Business CD, samt något ovanför platsen för CD-växlaren som det troligen står Alpine på. Kan då detta vara slutsteget på 10!!x20W ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.