AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.310

Hackar när man spinner?

Sida 1 av 2
En M5 -90 och när man gasar så det släpper börjar det typ hacka vad är det???
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Otajt hjulupphängning brukar vara en orsak. Stötdämpare, bussningar och även orunda däck kan vara värt att kolla på.
Jag gissar främst på bussniningar, det är som sagt en gissning men för mig blev det stor skillnad när jag bytte dom på min E36:a.

Mvh

Anders S.
Ok läste att det kunde vara övre dämparfäste??
glömde säga att silkentblocken är precis bytta!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Smäller det i samband med detta hackande?

Om det gör det så kan det väl vara:Hardyskivan,stödlagret till kardan,upphängningen till bakaxelklumpen...Lite mer prylar att kolla upp iaf..

Mvh Janne.

Har samma problem med min M5 -92....
När man gasar mycket o det börjar släppa så hoppar det i bakvagnen,vad är detta?
Silentblocken är bytta på min oxå...
Kan det vara stötdämparlagringarna bak som gör att det hoppar?
Eller är det fler bussningar som man skall byta i bakvagnen...typ till bakaxelklumpen...
När jag kör på 3ans växel och sen trampar gasen i botten så dunkar det till i bakvagnen (tror jag)..
Märkte att avgassytemet tog emot karossen så fixade det,men felet kvarstog.

Bengan

Dessa 2st fel blir jag galen på...

bengan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Reservdelen(bussningen) till bakaxelupphängningen kallas visst för kardanupphängning o är inte speciellt dyr som reservdel,möjligen lite besvärlig att byta istället..

Om du har en hardyskiva(gummikoppling/ryckutjämnare) på din M5:a vilket jag tar för givet!! så är den oxå en möjlig felorsak till "hoppandet"..Gå under bilen och se om den har t.ex. begynnande sprickbildning el andra defekter..

Mvh Janne.
tjena! jo det smäller på bra när det släpper, låter som om det slår upp i golvet!!
Ji
17
Jimus
M5 -95
Tjena , har samma på min M5a när jag råkar dra loss lite......hoppar istället.
Jag har som sommar däck 255/40-17 bak men har nu satt på vinterdäcken 225/60-16 då försvann detta för mig , men däremot så har jag klonkande i kardan när jag släpper upp kopplingen för snabbt vid start.

MVH// Jimpa
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Tänkte bara hör med er när ansån ämmnet är upp... Hur mycket varvar ni upp era 3,8L motorer innan ni dumpar kopplingen??? Jag varvade upp den till 4000 och då gick som synes kopplingen åt fanders, men den var säker väldigt dålig innan.

Jag kommer nog alldrig lägga några sträck efter vad som hände... :(

M5 I LOVE

Länk

-=$¤CimmenpoweR¤$=-

Snart i din stad....
Ji
17
Jimus
M5 -95
HAHHAhaHAHHAHAHHA......Har aldrig TESTAT

(usräkta mitt asgarv)
Kommer inte att testa efter ditt inlägg heller :)!!!
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Allvarligt talat killar... tror ni bilen är BYGGD för att spinnas med? Bli inte ledsna nu, men det är det INGEN bil som är. Varför? Jo, för att hjullspinn är dumt, skadligt, fånigt och till råga på allt, extremt dåligt för en snabb och effektiv framförsel av bilen.

Varför tror ni killarna på strippen kör på klisterslicks? Jo, för att INTE spinna! Att de ändå gör det, beror på att det någon gång måste få spinna, annars skulle motorn vrida av bakaxeln på en sek.

BMW M5 är i alla avseenden byggd för att ha grepp, inte för att spinna. Motorn är pga. den toppiga vridmomentskurvan direkt olämplig för dylika övningar, betydligt sämre än ex. en Volvo 245 GLT, som har en närapå plan vridmomentkurva, där man kan rycka loss bakdäcken relativt enkelt.

Fast det är rätt kul att tänka sig hur ni står och ser snopna ut efter att ha försökt sätta ett hjulspinn och märkt att kopplingen är köttsoppa... stollar! ;D
Ji
17
Jimus
M5 -95
AHAHA....håller med quixotic2 helt o hållet!!
Men ibland så händer det att det släpper , inte mycket o göra åt det.....Men som sagt!! man skall var rädd om sin ögonsten...Det är iallafall jag :)
Snälla quixotic2, antagligen så vet alla att det inte är bra att spinna med en bil! Klart BMW inte bygger en bil för att spinna med...
Men nu snackar vi om att spinna när man känner för det, dvs. hur man gör det och hur andra gör det, så kom inte och säg något som alla redan inte visste!

/Manray/
"som alla redan visste" ska det vara så klart!

/Manray/
mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
Hellre att man släpper kopplingen "hårt" än att man slirar iväg..........tycker jag!
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Ja sånna där problem har inte jag , behöver ju bara gasa och svänga på 2:an så blir det 2 svarta streck bakom mig =)

blev då det sist det var torrt ute... kommer inte ens ihåg när..SUCK!

Länk
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Wrath: Varför står det m535i om din 535. Den var väl inte utrustad med m-paketet tyckte jag att du sade i ett annat forum?

//Johan

dreiachtzehnis
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Jimus: Gör aldrig det! När min koppling "brann upp" så skulle jag inte sladda bara för att bränna däck utan jag skulle ut i en korsning och tänkte lägga två sträck som en ren bonus. Jag underskattade bilens vrid helt enkelt. Kör kanonlungt med bilen annars och ville liksom bara prova en gång vilket jag ångrar bittert. Om amn går från 143 till 340 hk. kan man inte bli annart än överraskad. Kopplingen var för övrigt rätt kass innan då den slirade (ibland) om du tryckte fullt på 2:an... Man kan säker som alla andra göra att svänga och gasa på 2:an men har inte riktigt tagit mig mod till det då min bil betyder allt för mycket för mig för att göra nåt sådant. Då kanske ni/du undrar hur jag kunde göra så mot den... ja kan inte säga annat än att jag fick ett smärre hjärnsläpp! Inte mer med det, men jag kommer nog i fortsättningen respektera kraften i denna motor.

//bortgjord eller ej, så är det iallafall...

Länk

Länk
(under uppbyggnad)

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Men killar... klart att M-bilarna tål lite spinn några gånger dock inte för ofta. Dom är ju byggda för att tåla en hel del.

Mip
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.