|
|
|
|---|---|
| jag maxade M3:an för några dagar sen,kom upp i 270 blås kändes som om bilen kunde gå mätaren ut men jag var tvungen att lätta lite på gasen för det gick jävligt snabbt,saken är den att min 3,0l 94 ska vara otrimmad,och det ska ju vara hastighetsspärr vid 250.Hur kollar jag om min bil är trimmad? | |
| Min går också mätaren ut(280) hittade ett kvitto på chippning som tog bort vmax spärren kanske det du har också, du kan öppna boxen och kolla brukar stå tillverkare på chippet. | |
|
Det är skillnad mellan mätarhastiget och verklig hastighet. Det "vanliga" är att mätaren visar ca 270 då spärren går i. Däremot är medelvärdesvisningen i färddatorn baserad på den (verkliga) hastighet som fartspärren bryter på. Så ... se till att du har någon bredvid som kan nollställa färddatorn så kan du se när den skall bryta och om den passerar eller inte. |
|
|
man kan även se den verkliga hastigeten i färddatorn. utan att behöva nollställa. Livet är för kort för att köra diesel!!! |
|
| Johnte: Man kan ju som sagt se den verkliga hastigheten genom att trixa lite med färddatorn. Nackdelen med det är ju att man bara ser hastigheten en kort stund, sen försvinner den (typ 10-20 sek). Vet du nåt sätt som man kan få aktuell hastighet att synas längre? | |
| Låter som en spännade sysselsättning så här i dis, väta, snömodd och halka. | |
|
Jag hade upp en sådan i 255 km/h på mätaren sedan så verkade den inte vilja mer, men det är ju bara att ta bort spärren. //Schnitzer |
|
|
Tjena. På min förra m3:a som var otrimmad gick spärren in vid ca 255 km/h mätarfart. Min nuvarande som är chippad gör 280 km/h mätarfart och enligt färddatorn går det då i 270 km/h verklig fart. Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
|
Vilken toppfart kan man förvänta sig av en 3,2:a med filter, avgas utan kattar, kamnmar och mappning ? "Hörde" att man kunde nå 300 i verklig fart, kandet verkligen stämma ? |
|
| Nej det kan nog inte stämma.....M5:an utan spärr (v8:an) med betydligt fetare vrid fixar det ju inte. | |
| Men med tanke på vad en M3:a (3,2:a) klarar utan "modds", så borde den iaf gå hyffsat :) Ingen som på rak arm vet ? | |
|
Toppfarten (om den inte är red line begränsad) är så beroende av aerodynamiken på bilen så 30 extra hästar ger inte mycket skillnad. |
|
|
282 med chipp + luftfilter. Se här. Länk Ut ur tavlan (förbi 280) med femman sedan i med sexan. |
|
| Gustav, inte körde du väl 280 mätarfart på 5:an? Har inte testat själv om det går, men tycker det låter lite väl. På bilden har du fått i 6:an ser det ut som. | |
|
Jo det gjorde jag. Varvstoppet flyttat till 7800 rpm. Enormt mkt bättre acc 270 till 280/285 med femman. Sexan segar det verkligen men man kan nå de sista km/h. Det vikitga är att man hamnar högre upp i varvtalsregistret när sexan läggs i. Ja, där är 5 urvarvad och sexan ligger i. 110 km/h på tvåan 165-170 på trean 230 på fyran (här hänger man av många många bilar då man väl lägger i femman) Ut ur tavlan på femman. |
|
|
Det var som sjutton, 280 blås och en växel kvar - maffigt! :P Axet på 6:an tycker åtminstone jag är rätt okej, även i farter runt 260-270. Ska göra lite mätningar i vår för att kolla differansen mellan 5:an och 6:an i höga farter. Jag borde naturligtvis veta detta, men är varvstoppet satt till 7500 rpm från fabrik? Vad gör 3,2:an på 5:ans växel vid 1000 rpm? 42,9 är det på 6:an, så mycket vet jag. |
|
|
Gustav: Vad är det för utväxling på sexan? Antar att det är 1,0 på femman. Om någon är intresserad så följer här teoretiska siffror på Alpina B3 3.0 '95 med orginal fälgar/däck vid 6750 rpm. (inom parantes är Alpinas egna uppgifter) 1:an - 63,8 km/h (63 km/h) 2:an - 107,6 km/h (106 km/h) 3:an - 160,4 km/h (158 km/h) 4:an - 216,1 km/h (212 km/h) 5:an - 267,9 km/h (über 255 km/h) Någon som vet var varvstoppet ligger på en sån här B3:a? :D |
|
|
M-Pire: ii högre hastigheter krävs ännu mer kraft för att övervinan luftmotståndet, så sexan inte räcker helt till. 7600 rpm är varvstoppet från fabrik. BDrei:: Har itne utväxlingen i huvudet. Kan posta lite intressanta sifror om utväxling påsexan och toppfrt. AC Schnityzer har en diff som gör att man varvar ur sexan och då blir det över 290 km/h i toppfart meden urvarvande sexa. |
|
|
Oki, tackar för det. |
|
Liten_men_snabb |
Finns gamla M5:a med V8?? Det visste ja faktiskt inte...kul.. |
Liten_men_snabb |
Finns gamla M5:a med V8?? Det visste ja faktiskt inte...kul.. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.