AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
540

Nu har man blivit Bmw-ägare igen.

Jag hade egenligen tänkt att köpa en Bmw i lite högre prisklass med AC. Jag letade och letade men det hittade ingen som stämde överens med mina kriterier, så jag tänkte då att, man kan ju köpa en lite billigare Beamer att ha över vintern.

En av mina arbetskamrater hade hört mitt eviga klagande att jag inte kunde hitta någon passande e34 ringde då upp en av sina vänner, för han visste att killen hade en 5-serie ståendes på gården men inte var det var för motor i.

Jag fick telefonr till ägaren som visade sig vara dansk och det är inte alltid så lätt att förstå sig på språket.
Åkte och prokörde bilen som visade sig vara en 525 -90
som gått 24000 mil,elhissar fram,taklucka(man),delbart baksäte,Lm fälg + vinterhjul med kassa däck. Svensks, knappt ingen synlig rost på karossen och inredningen i väldigt gott skick, avställd och skulle bes och ägaren påpekade ett par fel bla. Att det slog under bilen när man åkte iväg på 1an o 2an. Hm tänkte jag, hardyskiva eller och stödlager(efter att ha surfat väldigt mycket på forumet så får man ju en del tips). Hade nu inte tid att krypa under bilen men under provkörningen hördes det tydligt. Bilen gick väldigt bra men motorn hade en liten tendens att dö när man skulle iväg på 1an när den var kall och lite oljelukt från motorn och det är lite oljespill på motorn.
Ägaren har nyligen bytt följande: Silentblock, bromsskivor runt om(ej klossar),stötdämpare fram + Kasterstagen(tror jag det var)
Bilen besikt i Onsdags och det blev anm på följande Bromsrör längsg rostiga, bromsklossar bak dåliga + ojämn bromsverkan bak.

Var i lördags och kollade på bilen igen och kröp uner och höll på kardanaxeln på båda sidorna om stödlagret och det gick att röra flera cm upp och ner så lagret fyller nog inte sin funktion :) . Jag beslutade att köpa bilen innan ombes och fixa felen själv då ägaren sänkte priset ytterligare.
Jag betalade i mitt tycke en rimlig summa för bilen dvs 13000kr.

Efter att kört bilen lite grand så känner jag av dom beryktade skakningarna från 80-100 kmh men förhoppningsvis beror det på stödlagret.
Fläktremmen slirar också men fick med nya remmar + spännanordningen.
Bilen behöver nog servas och antagligen så behövs kamremmen bytas, om man tittade serviceboken, så nu blir det till att mecka lite.

Mickegywer
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Det lät som ett mycket sjysst pris för bilen, trots lite småfix! Vårda den nu ömt och ge den service och ny kamrem, så ska du se att den kommer vara snäll tillbaka hela vintern lång :-)

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Man tackar nofx16. Glömde skriva att det sitter Bmw orinallarm på den också

Mickegywer
grattis! låter ju som att du har gjort ett riktigt klipp där! vårda den fint nu så skall du se att den håller i evighet

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
518i slow mobil
Grattis till köpet! Kommer nog hålla vintern ut om du åtgärdar felen nu... Speciellt kamremmen... Inte kul om den brister...

E28, REAL power for REAL men!
BMW e28 registret #154
Länk
Hellre blyfot och lustgas än simfot och syrgas
Fick körkort 26/9 15.30 =)
sa
189
sadanber
520i Touring -95
Ett riktigt klipp om man är beredd att pilla lite själv! Antingen har du en sjysst bruksbil långtid eller så kan du nog gå med vinst om du säljer till våren, bara att gratulera!

Mvh
Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.