AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.219

ojämn tomgång efter ventiljustering

Ny
3
Nyström
520i -90b
Jag justerade ventilspelet på varm motor till 0,30.
men efter det har tomgången blivit ojämn, motorn rister och misständer.
kan det bli så om spelet blir för tajt?

520i-90
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Det är det garanterat..kör inte med bilen..du riskerar att bränna ventiler..justera om..
om du nu inte kommit åt nå´nting när du mekade..typ ryckt ut nå´n kontakt?

/Dogge

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
kontrollera oxå så att ventilkåpspackningen tätar ordentligt....
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
kontrollera oxå så att ventilkåpspackningen tätar ordentligt....
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
1990 hade jag en Bmw 520 -88 som varit inne på sin första insp 2 service, efter servicen så hade jag en tomgång som vandrade när motorn var varm. Bmw verkstaden bytte ventilkåps packning samt packbox för kamaxeln men problemet kvarstod. Efter ett samtal till generalagentens ingenjörer så fick verkstaden ett tips att en ny service bulletin från Tyskland sade att ventilspelet skulle justeras till 0,30 mm iställe för som då 0,25 mm. Min bil var en av de första som den SB gordes på i Landet. Efter det så gick motorn kanon. Motorn är mkt känslig för tight ventilspel.
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
Kolla även att spridarpackningarna är ok. Sista jag ställde ventilerna så gick bilen väldigt ojämt på tomgång...gick väldigt illa överhuvudtaget. Visade sig att en (eller flera) spridarpackning/ar var risig/a.

Eftersom kompressionen ökar när du får rätt ventilspel igen så blir det väl högre belastning på packningarna...är de dåliga då så blir det knas. Prova att smeta på lite motorolja på spridarpackningarna och se om det hjälper (är det det så märks det ganska fort).
eller så är det så att tomgången har blivit ojämn p.g.a den 623 grader trimkammen som du har satt dit :)

erkänn nu :)

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
Ny
3
Nyström
520i -90b
Tack för alla svaren.
Har nu justerat ventilerna igen med kall motor,ventilspelet var närmast obefintligt. Verkar va dumt att göra justeringen med varm motor.
Motorn går perfekt nu.
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Då gjorde du helt rätt, man ska ALDRIG justera med varm motor... Låt vagnen stå över natten och justera endast när motorn är helt kall

MVH

// Henke Bleifuss
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.