|
|
|
|---|---|
Strukt |
Godkväll folkens, Har nyligen införskaffat en 318is -90 som står "här ute" och väntar på mig. Kan dock inte köra pärlan eftersom jag har ej körkort än. (på onsdag kanske jag kan ta mig en tur) Jag kommer köra bilen på vinterväglag snart, och då skulle jag vilja höra med er erfarna folk om hur den bilen är att köra på vintern? Något speciellt man bör tänka på? (Förutom sunt förnuft naturligtvis). Kan det löna sig att lasta i några sandsäckar i bagageutrymmet för att bättra väggreppet? Frågor... från en kille som inte vill köra ihjäl sig på vintern :) |
|
Tjenare grabben ...ja jag vet hur det känns ...tog ganska nyligen själv lappen...!! till din fråga ...jag har en Bmw 318i -en 92a ...& ja jag kan ju säga så här ...Bor du i Norrland där det är snöigt & kallt så ja ett tips skaffa nått tungt & släng i där bak...Det jar jag kanske tänkt göra...lite otäkt när det börjar spinna & kasta ....hehe men kör man bara med huvet så ..skit i säkarna & sladda på parkeringar istället..=).. hehe*... lycka till iaf.-.. ! -I_Bmw power in Norrland _I- |
|
|
Tja Strukt! Jag har själv en 318iA-92 utan några som helst antispinn eller liknande:) Det jag har märkt efter att jag häromdagen höll på att sätta bilen i en husvägg efter första snön, är att man bör lasta bilen med något tyngre baktill typ sandsäck eller bildäck, för att öka på tyngden en aning. Sen gäller det förstås att köra med huvudet och inte med högerfoten. Jag har även en nyinförskaffad BMW 328i Coupé- 96 med diverse vintergodis:) den är lite lättare att köra på snövägar....men inte alls lika spännande som en automatväxlad 318:) kör försiktigt! //MVH. Christoffer "Fullt ös medvetslös" |
|
|
kör me insidan så går de bra...jag hade inga problem me 325:an iaf,så länge högerfoten inte var tung! |
|
|
jag har en likadan bil som du och jag kan säga att den är en underbar bil. det sladdar som fan som hela tiden men det är så det ska va. det är bara att du kör med sladd hela tiden så slipper du bli överraskad. det är mitt tips. |
|
|
jag körde på bredsladd till jobbet sist vi hade snö, tog ett tag i och med att sommar sulorna satt på men kul var det. |
|
|
3 -serie bilar på vintervägar e21: Stanna hemma om du vill ha livet i behåll = Förädiska som fan på halt väglag, man behöver bara titta på gasen så tar backvagnen ett släpp 3 meter åt sidan med oträcka retursladdar som följd. Bara förare som är varna vid delad bakaxel och bakhjulsdrift bör ge sig på dena värsting..:) e30: Bättre på vintervägarna än e21 men endå mycket förädisk, släpper när man minst annar det. Kör jävligt försiktigt om man inte är på en tom pakering, då kan man ha hur roligt som helst. Vid sladd är det bara stum gas som gäller INTE SLÄPPA GASEN OCH TRYCKA NER KOPPLINGEN = Retursladdar som får fan att se ut som ett får.. e36: Lungn och komfortabel bara man tar det lungt, är rolig ok att köra på vinter. Lätta att lägga upp kontrolerade bredställ utan hemska retursladdar... Detta är min efarenhet någon som tycker anorlunda???? Mvh Martin |
|
|
Kan inte göra mer än att instämma med W. e21 är livsfarligt på vintern. e30, 318iS är rolig på vintern. Se bara till att ha bra vinterdäck när du ska ut och åka, vid nysnö är det otroligt lätt att fastna. Jag fick sladd i ca 110 på landsväg förra vintern, släppte gasen vilket resulterade i hejdlösa sladdar över hela vägbanan... nu har man lärt sig att hålla i när sladden kommer istället, lär dig det direkt! //Johan dreiachtzehnis |
|
|
e30 är väl inte den perfekta vinterbilen, men jag tycker att det går bra. Förra vintern hade jag problem, men nu har jag nya bra vinterdäck och nu går det mycket bättre. Sattsa på bra dubbade vinterdäck med rejält mönster så är det en kanonrolig bil även på vintern. Och vart folk får att den är förädisk ifrån vet jag inte. Tycker dessa bilar är enormt ärliga. Om man kör som en fjolla kanske den är förädiska, men om man kör den som den skall köras (på sladd) så går det nästan inte att misslyckas. Åk ut på någon öppen plats och lek till att börja med. |
|
|
Vad jag menar med förädisk är just om man kör som en "fjolla"...:) Om man gör det så kan den släppa när som... Att sladda med e30 är både kul och säkert dvs lätt att hämta upp om man är med på den. Jag bode dock utfärda en varning för sandsäckar i skuffen på alla vägar utom dom i norrland där det är snö hela tiden. Sandsäckarna kan om man har otur förstärka krägningarna vid en slagg vilket gör att man onekligen får retursladdarnar som är omöjliga att parera. Satsa på istället på bra vinterdäck med dubbar runt om... Ps: Min lilla pärla sover för 3:e vinter i rad nu då motorbyte till is motorn samt kompressor matning är på intågande...:) Mvh Martin |
|
|
E30 är jobbig vintertid. Den veviga styrningen och den synerligen giftiga bakvagnen gör att det är svårt att häva sladdar. Mitt råd är att köpa riktigt smala dubbdäck. Dimension 165/70-14 eller dylikt. Själv har jag kört E30 med 185 mm breda dubbdäck och den var sladdbenägen och hade usel framkomlighet. E36 är en mycket bättre vinterbil än E30. Skillnaden är stor. Den riktiga revolutionen kom dock då ASC gjorde sitt intågande. |
|
|
W: Helt på pricken och förbannat roligt skrivet :)! Jag har kört och/eller ägt alla 3 sorterna. Speciellt e21:an är en utmaning som heter duga, men även e30 är lömsk utan rejält med vikt i skuffen, då släpper den senare men sladdarna blir desto vidare. E36:an är riktigt snäll. Mvh Rasmus |
|
|
Glömmer aldrig när jag fick sladd med min 318 e30 i 160, dock på sommarväg. Vek in lite väl brutalt efter en omkörning. Tre retursladdar och en dos dödsångest senare lyckades jag räta upp bilen, men det krävdes reptilsnabba reaktioner utan att överkorrigera... Mvh Rasmus |
|
|
Har kört både 325 E30 och M3 E30 på vintern och visst E30 är ganska sladdvillig. DOCK inte så det stör om...silentblocken (bakbalksbussningarna) är friska. Är dessa slitna, (är rätt vanligt), är blir de mindre trevliga och bjuder rätt otrevliga returer. 325:an blev en helt annan bil efter bytet, mycket lungare. (När sedan diffbromsen kom på blev den ännu bättre.) /G |
|
Strukt |
Jefvlar, det var några svar. Tack så mycket, jag tänker inte köra den som en fjolla heller. Jag hade tänkt överleva vintern :) Fast definera "köra som en fjolla" |
ant |
släpper du efter vid sladd istället för att hålla stumt och gasa dig ur sladden så blir körningen fjollig. det är stum pedal som gäller. samma sak om du vill bryta upp bilen på vanligt underlag. sitt inte och dutta på gasen utan ge full makaron, då kan du bjuda ut mycket brett och samtidigt hämta hem skrotet utan att det går helt utåt grönsakerna. antar att detär den delade bakaxeln som gör det. en 240 kan man inte släppa ut på samma sätt.. alltså. ge stumt och kör hårt, men med förstånd så ska du se att klarar vintern.. =) ============================= Länk |
|
Beskrev inte W det ganska bra: "Vid sladd är det bara stum gas som gäller INTE SLÄPPA GASEN OCH TRYCKA NER KOPPLINGEN" Fjollor gör väl tvärtom ;) Mvh Rasmus |
|
|
Jag vågar sätta en peng på att en 323E21 med slitna 205or sommardäck är bland det svåraste att ratta på vintern. I kombination med den förhållandevis låga vikten och dess procentuella fördelning mellan front och bak gör den snuskigt svår att hålla rätt kurs med i kurvor såväl som rakt fram...men det går att lära sig att kontrollera. Jag glömmer aldrig då jag köpte min..det satt 185vinterdäck i hyggligt skick på...jag blev ståendes på helt plan mark och kom inte ur fläcken hemma på gården...tippningsvis låg det ett par centimeter tjockt lager av snö. Men E30är ganska läskig också...har mycket erfarenheter från 520E28 och den kunde utan förvarning tappa greppet och få uppställ när man körde helt lagligt rakt fram landsvägskörning..speciellt vid något för hastig filbyte då det ligger mittsträng med snö...då vill det till att ta det lugnt. |
|
|
I bakhuvudet har många människor något som heter förnuft. Dvs, första gången man får sladd på glashal yta i ca 100km/h släpper man gasen. Det gör man inte mer än en gång dock när man lärt sig att en e30 beter sig bättre med fullgas i dessa situationer. Tror att det var sådana svar Strukt som startade tråden var ute efter så han slapp att testa själv. Håller också med gasa om att ett par friska silentblock är bra att ha... mina börjar bli dåliga och det känns märkvärt nu till skillnad från förra vintern! //Johan dreiachtzehnis |
|
| Det är ju nästan så att man längtar tillbaks till sin e30 efter att ha läst allt detta. ASC och diffbroms känns fjolligt helt plötsligt, hehe. Ingen riktig utmaning ;) | |
Strukt |
Jag får än en gång tacka för alla svar! Jag skall ta mig en tur till ett öppet område här i krokarna (parkering) och testa på bilen lite innan jag ger mig ut på landsvägen. Hoppas bara det går vägen imorrn.... börjar bli lite nervös redan nu. (uppkörning) :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.