|
|
|
|---|---|
|
Tittar efter en E36 325/328 med M3-optik men har även funderat lite över M3, det är ju en sån man vill ha :o) Det som talar mot en M3 är naturligtvis kostnaden :( Är det någon som har en bra uppfattning om exakt hur mycket dyrare en M3 är att hålla, d v s service och liknande, försäkring kan jag ju kolla själv. Ungefär hur mycket kostar delarna till M3 optiken om inte allt finns på plats (d v s speglar, front, akter och kjolarna)? Kommer en vanlig E36 med M-chassi i närheten av en M3 vad gäller köregenskaperna? Kan man utnyttja potentialen hos en M3 om man inte är en duktig förare (har inte haft BMW förr)? | |
M3 killer´n |
Tja bjärk, Har en 325ic - M3, Du kan få samma köregenskaper i en 25 el 28, men det kostar ju en hel del.. Min bil har kostat mej mer än en nyare m3a så hade jag varit dej så tycker jag nog att du ska satsa på en m3a, försäkring och service är ju dyrare men det kan va värt att svälja.. Du kan kolla min bil i galleriet, Jonas Dahlström Töcksfors. Mvh Jonas |
| Är det ingen som har erfarenhet av både M3 och någon mer 'vanlig' modell? | |
|
Bjärk, Det är bara att kolla på reservdels priserna för att få en hum. Större dimension på fälgar kräver dyrare däck, större motor = ett fetare bensinkonto. Dyrare slitage delar så som bromsskivor osv. Dyrare service och framförallt så är försäkringen MYCKET dyrare beroende på hur gammal man är och var man bor. Omöjligt att säga ett pris i kronor men ja, m3orna är dyrare i drift och inköp. |
|
|
Jag bytte från 325-92 till M3-95. Ja, försäkringen hoppade upp 3-4000 och reservdelarna är också ngt dyrare men oljan kostar samma, oljefilter och övriga service saker likaså (kanske inte tändstiften...). Skall du ändå ha 17" så är däckpriserna samma, kanske att däcken slits ngt fortare på M3 men ang. bränsleförbrukningen märkte jag en positiv skillnad. Bilen drar mindre! Man behöver inte belasta motorn så mkt för att komma upp i fart. Vid hård körning drar den såklart mer men på ngt sätt så kör iallafall jag lungnare med M3 än jag gjort med ngn annan bil jag haft. Man behöver liksom inte... Ang köregenskaperna så kan man säkert fixa till en 325/328 så det blir bra. Min hade M-chassie+17" och det tyckte inte jag räckte till (det gjorde iofs inte M3 chassiet heller!). När det gäller effekten så tycker jag att M3 blir så mkt mer körbar med +100hk. Det saknas i 325/328. Sedan saker som t.ex bättre bromsar, sportratt och sportstolar ökar känslan ytterligare. Med duktig förare så tror jag du menar erfaren, eller? Då känner jag att det finns bättre bilar äm M3 att lära sig köra med, framför allt då motorsvagare samt lägre vikt. Det blir liksom lättare att koncentrera sig på att ratta, bromsa och lära sig läsa trafiken. Efter det kan det vara idé att öka effekten. För mkt effekt skrämmer lätt. Då är det MKT roligare att köra en mindre GTI-bil och det går inte så himla fort. Lycka till! Kristian |
|
|
Kan bara hålla med kris den drar mindre än en 325 vid normal körning och faktist inte extremt mycket ens vid hård körning. Tycker M3:an är kanon även som allround bil mycket sköna stolar (coupe) och bra bromsar men som sagt lite dyrare att äga främst p.g.a försäkringen. |
|
|
Enligt modellguiden. e36 325i -94 0.91 l/mil e36 m3 -94 0.97 l/mil e36 328i -96 0.92 l/mil e36 m3 -96 1.10 l/mil Plus att m3an drar mer vid hård körning. |
|
|
Det där med mycket dyrare försäkring stämmer inte alltid. För mig skillde det ca 1200kr/år (M3/328). Ring o kolla själv. |
|
|
de där med större motor stämmer inte. m3 drar mindre än vad man tror. Mindre än 325 t.ex. pga att man inte behöver varva lika mycket för att komma upp i fart. ---------------------------- Finns på icq: 60288954 "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
Är det den Bjärk jag tror det är? Du skulle ju köpa min 325:a ju! ;-) Jaja, fick den såld till slut iallafall. Hur var Brasilien förresten? (OT, jag vet. Sorry) //MJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.