AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
933

2 frågor!

* Ska ta lös de yttre styrlederna, har fått lös dom från fjäderbenet men sen måste dom gängas ur från syrstaget. Nu e det så att dom sitter så inne h-vete, får inte ens lös dom med rörtång. Kan man värma styrstaget och på så sätt enklare gänga ur styrleden? Andra tipps?

* Ska montera 4 st extraljus Hella Ralley 3000 och undrar vart man enklast monterar fast dessa i fronten? Vart ska jag förankra dessa? Gör egna fästen!

-ridern-

525i 1990 24V
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Jag dränkte mina i WD-40 och 5-56 och värmde sen med blåslampa för att därefter ta i med den stora rörtången och efter en stund gav dom med sig, men som sagt, man får ta i utav bara h-e! ;)

Mvh Micke t/
328-96
520-92(till salu!)
B6 3,5-89
Ingen som har monterat extralysen på e34:a????

-ridern-

525i 1990 24V
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Extralysen förstör utseendet på bilen totalt! Skaffa en 240 om du skall hänga på sånt trams;).

Jag instämmer med micke t att värme är det enda som hjälper på trilskande styrleder.
ao
69
aolsson79
520i -83
528i -84
Om jag inte missminner mig totalt så har jag för mig att en styrled är vänstergängad och den andra högergängad (kanske).

M5 POWER
B10Tobbe, bor man i norra sverig så är det kolsvart hela tiden, inte så kul att pendla 10 mil per dag i kolsvart mörker! Originallysena e inte så mycket att hänga i julgranen!

-ridern-

525i 1990 24V
Styrlederna e borttagna och utbytta förresten!!!

-ridern-

525i 1990 24V
ca
67
catzon
BMW 528iA -97, E39
ridern: Jag håller helt med dig ang extraljusen. Funderar själv på att montera sådana och helst då Xenon extraljus så att det blir vitt framför en och man behöver bara 2 då. 3 Xenon extraljus lyser ungefär som 7 st Hella 3000, men de kostar ju lite mer.
Jag håller på att kolla om snabbfästen så att ljusbågen går att montera loss på några sekunder. Det är en två-delad anordning och bultas fast på nummerplåtens plats.
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
ridern: För många år sedan veckopendlade jag mellan Norrköping och Malmö nattetid och behövde betydligt bättre helljus. Jag slände på 2 st Hella 3000. Det blev kanske inte särskilt snyggt, men jag behövde helt enkelt bättre ljus eftersom det blev 100 mil mörkerkörning varje helg. Jag tycker inte helljuset på varken E34 eller E32 är särskilt imponerande.

Tyvärr är det ju riktigt svårt att montera extraljus på dessa karosser eftersom motorhuven öppnas framåt och "faller över" kofångaren där man vill montera ljusen. Efter mycket funderingar och ritningar på fästanordningar fick jag en "ljus" ide: En konstruktion bestående av två kraftiga gångjärn. Jag bockade ena delen av gångjärnet, och borrade två hål i det. Sen lossade jag nummerplåten och gängade om nummerplåtsfästet till M10 gänga (!). Sen var det bara att skruva fast nummerplåten med M10-bult och sätta gångjärnet precis bakom nummerplåten. Suveränt. I andra änden av gångjärnet fäste jag extraljusen och stabiliseringsstaget till extraljuset fäste jag som vanligt i extraljuset, men i andra änden bockade jag det 90 grader, borrade ett litet hål i "njurarnas" ovankant och tryckte ner statiliseringsstaget i. Perfekt.

Kablagen till extraljusen gjorde jag med snabbfästen framtill. Konstruktionen gjorde att:

-När man ville öppna motorhuvet, så öppnade man huven den första biten, varpå stabiliseringsstaget lätt kunde lösgöras från njurarna och därefter "fälla fram" extraljusen. Huven kunde enkelt öppnas.

-När huven var stängd satt extraljusen stadigt fast, tack vare att huven håller stagen fast i fästhålen mellan huv och njurarna.

-Om jag ville ta bort extraljusen, så var det bara att lossa M10-bulten, ta loss snabbkopplingen, och så var bilen fri från ljusen. Gick på ca 60 sekunder. Bra vid maskintvätt av bilen t ex.

-Mycket enkelt att parkera bilen, eftersom man ser exakt på millimetern var bilen slutar, då man kan skymta lite av toppen på extraljusen från förarplatsen.

-Man riskerar inte att nummerplåten faller av... ha ha ha... (hur många bilar fäster sin nummerplåt med M10-bultar?... :-)

Skillnaden när man slog på helljuset var som natt och dag, jämfört med enbart originalljusen. Efter monteringen på min E32 jämförde jag med farsans E34 som saknade extraljusen. Efter den jämförelsen ville farsan också ha sådana fästen...

Här kan ni se hur bilen såg ut efter monteringen:
Länk
Länk

Jag har tyvärr inte bilen kvar i min ägo, men fästena och extraljusen har jag faktiskt kvar och dom ligger och skräpar här i en låda.

Om någon är mera intresserad av konstruktionen, så kan jag ta några foton av fästena och lägga ut.

Tommie, BMWPower
Det var ju en smart fästanordnong. Har funderat att montera extraljusen på 3 olika sätt. Antingen som Tommie fast 4 st, 2 st på vardera sidan av nummerplåten eller 2 st som tommie fast lite glesare och 2 st på vardera sidan av nummerplåten. Får se om det blir 2 på varje sida av nummerplåten, blir ju enkelt då huven inte kan ta i.....

-ridern-

525i 1990 24V
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.